توافق هسته‌ای ایران باعث بروز اختلاف اساسی بین نیروهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و مقامات حاکم بر این رژیم شده است که تا به امروز نیز ادامه دارد. تصمیمات شتاب‌زده دولت رژیم صهیونیستی در حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران همواره با مخالفت مقامات اطلاعاتی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱        02 March 2016

به گزارش فارس پایگاه نشنال اینترست در گزارش به بررسی اجمالی برخی از مخالفت‌ها و اظهارات مقامات اطلاعاتی و دولت نتانیاهو پرداخت و نوشت: سه‌شنبه گذشته جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که به دلیل توافق هسته‌ای ایران، دیگر تهدیدی از سوی ایران به سمت اسراییل وجود ندارد.

 وی تصریح کرد: که حتی اسراییل نیز به این واقعیت باور داشت.

کری به سخنان ماه گذشته گادی ایزنکوت، رییس ستاد مشترک اسراییل اشاره می‌کرد؛ این فرمانده توضیح داده بود که این توافق خطرات زیادی داشت اما فرصت‌های زیادی نیز دربردارد.

ایزنکوت هم‌چنین با کنایه گفت که تصور بدترین سناریو به اندازه تصور بهترین سناریو خطرناک است. یک کنایه پنهانی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل که در گذشته اصرار داشت که این توافق، اشتباهی تاریخی برای جهان است.

بسیاری از آمریکایی‌ها ممکن است نسبت به این قطع ارتباط بین رهبران سیاسی و سازمان امنیتی در اسراییل شگفت‌زده شده باشند. با این حال اختلاف بر سر چگونگی برخورد با توافق هسته‌ای ایران و بیش از آن بلندپروازی هسته‌ای ایران برای مدت طولانی ادامه دارد و نشان‌دهنده مباحث تند در اسراییل است که در ایالات متحده توجه کم‌تری را به خود جلب کرده است.

اختلاف بر سر چگونگی رفتار با بلندپروازی‌ هسته‌ای ایرانیان چند سال پیش آغاز شد. در سال 2010 نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع با گابی اشکنازی، رییس پیشین ستاد مشترک و میرداگان، رییس اطلاعات درباره دستور آماده باش نظامی در مورد تصمیم حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران دچار اختلاف شدند. یک برنامه تلویزیونی تحقیقاتی اسراییلی فاش کرد که اشکنازی و داگان به شدت به این فرمان اعتراض کردند.

ظاهراً اشکنازی هشدار داده بود که حمله اشتباهی استراتژیک خواهد بود و داگان تصریح کرد شما ممکن است بر اساس تصمیمات نادرست، وارد جنگ شوید. اشکنازی و داگان دو تن از رهبران سازمان امنیتی کنار گذاشته شده هستند که تلاش کردند تا سخنان شدیداللحنی که علیه توافق هسته‌ای از سوی نتانیاهو و دیگر سیاستمداران مطرح می‌شد را متعادل کنند.

گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره این مباحثه علنی بین سازمان امنیتی و دولت نتانیاهو منتشر شده است. چون این اختلاف فراتر از برنامه هسته‌ای ایران است و اهمیت دارد که انشعاب بین فرضیات اساسی هر طرف به درستی درک شود.

یک فرض مهم بسیاری از افراد در سازمان امنیتی این است که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، لزوماً تنها تهدید موجود برای اسراییل است و بنابراین باید در اولویت باشد. چون توافق هسته‌ای ایران تهدید ایران هسته‌ای را دست کم برای یک دوره کوتاه کاهش می‌دهد. بسیاری تصور می‌کنند که این موضوع با وجود خطرات مربوطه اما فرصت‌هایی را برای اسراییل به همراه دارد.

همین اواخر بنیامین گانتز، رییس پیشین ستاد مشترک اعلام کرد که این توافق به اسراییل اجازه می‌دهد که ظرفیت‌های دفاعی و تهاجمی ایجاد کند که به عنوان بازدارنده عمل خواهد کرد.

در همین حال آموس یادلین، رییس اطلاعات نظامی نوشت که این توافق برای اسراییل زمانی را فراهم می‌آورد تا ظرفیت‌های دفاعی آشکار و پنهان خود را برای یک دوره طولانی توسعه دهد.

به نظر می‌رسد سازمان‌های اطلاعاتی مطمئن هستند که می‌توانند عکس‌العمل‌های منفی این توافق از جمله تقویت حزب‌الله را مدیریت کنند.

به نظر می‌رسد ائتلاف حاکم امور را متفاوت نگاه می‌کنند. تصور اصلی نتانیاهو و دیگر سیاستمداران این است که توانایی ایران در حفظ زیرساخت هسته‌ای و ادامه فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش اهمیت به تأخیر انداختن توانایی هسته‌ای ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اندکی پس از این که خبر انجام توافق اعلام شد نتانیاهو اعلام کرد که این توافق به هیچ وجه ایران را ملزم به توقف رفتار پرخاشگرانه نمی‌کند و هم‌چنین هفته گذشته مدعی شد که ایران پس از توافق هسته‌ای به کمک به تروریست‌های فلسطینی و حزب‌الله ادامه می‌دهد.

در همین کنفرانس یک روز قبل‌تر ایزنکوت درباره فرصت‌های ناشی از این توافق سخن گفت. موشه یعالون، وزیر دفاع اسراییل با اشاره مستقیم به این اظهارات رییس نیروهای دفاعی، گفت: پس از این که سخنان متفاوتی شنیدم می‌گویم ایران دشمن اصلی ماست.

هر دو طرف موافقند که خطراتی با این توافق وجود دارد اما تنها سازمان اطلاعاتی تصدیق می‌کند که فرصت‌هایی برای به تأخیر انداختن ایران هسته‌ای وجود دارد.


برچسب ها: رژیم صهیونیستی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: