انتخابات 7 اسفند نه تنها برای اصولگرایان که برای خود اصلاح‌طلبان نیز بسیار عجیب بود. اصلاح‌طلبان در بهترین پیش بینی خود هم نمی توانستند چنین پیروزی ای را تصور کنند.
کد خبر: ۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶        02 March 2016
امروز دوازدهمین روز اسفند ماه است. بیشتر از 4 روز از انتخابات 7 اسفند می گذرد. حالا تب و تاب اعلام نتایج فرو نشسته است و مردم نمایندگان خود در پارلمان را انتخاب کرده اند. نمایندگان حاضر در مجلس فعلی که یا کاندیدا نشده بودند یا نتوانسته بودند صلاحیت خود را برای ورود به انتخابات کسب کنند و یا نتوانسته بودند رای مردم را کسب کنند روز های پایان کار خود را می گذرانند و آماده اند تا کرسی های سبز خود را به نمایندگان جدید بدهند.

انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در آرامش و امنیت کامل پایان یافت. آرائ مردم شمارش شد و در طی سه روز نمایندگان مردم در مجلسین مشخص شدند. با نگاهی به وضعیت امروز کشور و با گپ و گفتی با مردم می توان فهمید که مردم از انتخابات 7 اسفند رضایتمندند. در تهران با رقابت شدید رقبای دیرینه و دو جناح اصلی سیاست ایران در روز های آخر هفته منتهی به انتخابات نگرانی از بهم خوردن آرامش مردم و از بین رفتن نگرانی وجود داشت که این البته به وقوع نپیوست و انتخابات در کمال آرامش پایان یافت .

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت کشور می توان پیروز  اولین جمعه اسفند ماه را جریان اصلاح طلب دانست. اصلی ترین پیروزی اصلاح‌طلبان نیز در تهران اتفاق افتاد. این جریان که حالانزدیک بیست سالی از اولین حضورش در صحنه انتخابات می گذرد توانست با کسب اکتریت آرا در پایتخت 15 کرسی قرمز رنگ مجلس خبرگان و 30 کرسی سبز رنگ مجلس شورای اسلامی را با توجه به لیست نهایی ائتلاف فراگیر خود کسب کند. 

در استان های دیگر نیز اگر چه بر اساس آمار منتشر شده پیروز اصلی میدان نمایندگان مستقل اند اما اصلاح‌طلبان توانستند در اکثر حوزه هایی که کاندیدا داشتند به موفقیت برسند.

دلایل پیروزی اصلاح طلبان

انتخابات 7 اسفند نه تنها برای اصولگرایان که برای خود اصلاح‌طلبان نیز بسیار عجیب بود. اصلاح‌طلبان در بهترین پیش بینی خود هم نمی توانستند چنین پیروزی ای را تصور کنند. در مرحله احراز صلاحیت کاندیدا ها بوسیله شورای نگهبان بسیاری از افراد خود را از دست داده بودند و بعید به نظر می رسید اینگونه با اقبال عمومی رو به رو شوند.عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب در این باره به فرارو گفت: گفت: «اصلاح طلبان با درسی که از گذشته گرفتند تقریبا بی نقص عمل کردند. در درجه اول آقای خاتمی خیلی خوب برخورد کرد و بعد تمام نیروهایی که لیست دادند به دلیل تحت فشار قرار داشتن خیلی خوب لیست را بستند و حتی چند نفر از اصولگرایان را هم در لیست قرار دادند.»وی ادامه داد: «اصلاح طلبان همچنین تبلیغات خیلی ساده و بی آلایشی داشتند و شعارهای دهن پرکن هم ندادند. با این حال این رای فقط رای ایجابی به اصلاح طلبان نبود و آنها چون خوب کار کردند توانستند رای منفی بالقوه موجود علیه اصولگرایان را زنده کنند و لذا بخشی از آرای اصلاح طلبان ناشی از رای سلبی به اصولگرایان بود.»دلایل شکست اصولگرایانبیش از یک دهه از حضور حداکثری اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی می گذرد. سه دوره متمادی جریان اصلاح طلب به واسطه از دست دادن قوه مجریه از بدنه حاکمیت دور بود و همچنین با تحریم انتخابات در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی چهار سال دیگر کرسی های بهارستان را در اختیار رقیب قرار داد.

حالا اما با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی و هم سویی این دولت با آنان، اصلاح طلبان با ورود به عرصه انتخابات توانستند گوی پیروزی در انتخابات را از رقیب بربایند و حد اکثر کرسی های مجلس را کسب کنند.این در حالی است که جریان اصولگرا بعد از سه دوره پیروزی حالا بازنده میدان انتخابات است و بسیاری از کارشناسان سیاسی در پی تحلیل این شکست برآمده اند.حشمت الله فلاحت پیشه، فعال سیاسی اصولگرا در این باره به فرارو گفت: «علت اصلی شکست اصولگرایان در تهران مصادره «نام» اصولگرایی توسط افرادی خاص بود و حتی در شهرستان ها نیز این اتفاق روی داد.»این استاد دانشگاه تصریح کرد: «با این وجود باید گفت کلیت مجلس آینده بهتر از مجلس نهم خواهد شد و کاندیداهایی که رای آوردند از ظرفیت سیاسی بالایی برخوردار هستند که به آنها اجازه می دهد علی رغم تنوع فکری، برای مسائل اساسی کشور نوعی همسویی را شکل دهند و این همسویی حتما باعث می شود مجلس آینده با چالش و افراط کمتری در دو حوزه تقنینی و نظارتی مواجه شود.»فلاحت پیشه درباره آرایش سیاسی مجلس آینده گفت: «باید دید ترکیب آینده مجلس چطور خواهد بود. معمولا نامزدها در کسوت کاندیداتوری حمایت گروههای سیاسی مختلف و بعضا متفاوت را پذیرا می شوند چون اصل برای آنها رای آوری است، اما بعد از ورود به مجلس رفتارهای نمایندگی آنها با رفتارهای کاندیداتوری متفاوت می شود و باید دید در حوزه نمایندگی چه رفتاری را شکل خواهند داد.»متین مسلم نیز در روزنامه قانون طی نوشتاری به جست و جوی علل شکست اصولگرایان پرداخت. وی نقش محمود احمدی نژاد،

رئیس دولت های نهم و دهم را یکی از علل شکست اصولگرایان دانست و نوشت: «جدای از بررسی علل شکست محافظه کاران، تصور می‌کنم باید به نقش محمود احمدی‌نژاد در این فرآیند و فروپاشی توجه ویژه‌ای شود. مسأله از دو زاویه حائز اهمیت است؛ اول از زاویه خود احمدی‌نژاد که خوب می‌دانست حتی نامش می‌تواند برای قوی‌ترین نیروی سیاسی ویرانگر باشد و از مدت‌ها پیش تصمیم گرفت برای انتقام گرفتن از حامیان و مدافعان سابقش که اورا‌ رها کرده بودند در سایه به آن‌ها نزدیک شود. مهم نبود آنان او را از خود نمی‌دانند، احمدی‌نژاد که خود را از آنان می‌دانست و همین برای انتقام گرفتن کافی بود.»مسلم ادامه داد: «احمدی‌نژاد نشان داده بیش از مخالفان برای نزدیکانش دردسر ساز و مخرب است. مشکل دیگر آن بود که محافظه‌کاران از دوره سیاسی، منطق اجتماعی و فصل تجربی زمستان تکان‌دهنده‌ای که او برای ایران به ارمغان آورد فاصله نگرفتند. نمی‌دانم، نخواستند یا نتوانستند اما سایه منطق احمدی‌نژادی (نه به مثابه شخص که به معنای یک جریان فکری و کلامی) در ملأ عام همواره بر سر آنان بوده است. جامعه‌ای که از دو سال و نیم پیش تصمیم جدی خود را برای تغییر گرفت و اعلام کرد، چگونه از سوی آنان و تحلیلگرانشان دیده نشد؟ البته این تنها دلیل شکست محافظه کاران نیست، اما از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.»روز های بعد از رقابترقابت هفتم اسفند حالا تمام شده است. اصلاح‌طلبان به دلیل پیروزی شان در انتخابات بار سنگینی از مطالبات مردمی که آنها را ترجیح دادند بر دوش دارند و با آغاز به کار دور بعد مجلسین باید پیگیر عمل به وعده های خود باشند. 

محمدرضا عارف، نفر اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و سر لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌‍طلبان نیز در پیام تشکر خود از مردم به این نکته اشاره کرد. وی ضمن تشکر از مردم برای حمایت از او و دیگر افراد حاضر در فهرست اصلاح‌طلبان افزود: »مطمئنا" رای شما مردم بزرگوار به اعضای لیست "امید" مسئولیت خطیری را متوجه ما می کند که باید دربرابر این وظیفه مهم و حساس به خوبی انجام وظیفه نمائیم. در این مقطع زمانی باید به رقابت های انتخاباتی پایان داد و ضمن تمکین به قانون تمام سعی و تلاش خود را به سرانجام رساندن وعده های داده شده به ملت بزرگوار معطوف کرد.»وی ادامه داد: «اینجانب و همراهانم در "لیست امید" قدردان و وام دار همه مردم و جوانان عزیز هستیم و فراموش نخواهیم کرد که این شما بودید که با درک شرایط حساس و به خصوص با تحمل و گذشت از مشکلات، یکی از حساس ترین و پرشورترین انتخابات تاریخ کشور را با حفظ آرامش و خویشتن داری برگزار گردید.»گفتنی است در روز های گذشته بسیاری از رسانه های نزدیک به اصولگرایان آنچنان پذیرای شکست نشدند. با این حال آنچه که درست به نظر می آید این است که اصولگرایان شکست را بپذیرند و  در مسیر اعتلای کشور با دولت و مجلس جدید همراه شوند.احمد توکلی، نماینده مردم تهران در کانال تلگرامی خود نامه ای خطاب به مردم نوشت.

 وی ضمن تشکر از مردم برای اینکه وی را به مدت 12 سال به عنوان منتخب خود به خانه ملت فرستاده بودند نوشت: « اکنون‌که اکثریت شما رأی‌دهندگان و موکلان گرامی و بزرگوارم برای ایفای وظایف نمایندگی خود به چهره‌های جدیدی رأی داده‌اید و این خادم را از بار سنگین وکالت رهایی بخشیده‌اید، باادب و احترام و خلوص باطن، سپاسگزارتان هستم و برایتان بهترین‌ها و بازهم بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و از سر تکریم قانون و اعتقاد قلبی به مردم‌سالاری دینی صمیمانه به منتخبان محترم شادباش میگویم. و خود و تمام منتخبان محترم را به اخلاق، گفتگو، تفاهم و وحدت دعوت میکنم. از خدا می‌خواهم که به آن‌ها توفیق خدمت خالصانه  به شما مردم اصیل و نجیب را عنایت فرماید. همچنین از صدها هزار رأی‌دهنده گران‌قدری که بازهم بر تداوم خدمت این برادر کوچک تمایل داشتند و با مهر و محبت خویش به بنده رأی دادند از ژرفای دل تشکر می‌کنم و درود خاضعانه خویش را به قلب‌های مهربانشان تقدیم می‌نمایم. عهد من با خدا و مردم و کشور عزیزم برای دفاع از اسلام عزت بخش، حقوق اساسی حاکمیت و ملت، مبارزه با فساد سیاسی و سربلندی ایران و ایرانیان، ناگسستنی است؛ چه در لباس خدمت نمایندگی مجلس و چه در مقام شهروندی مسئول و ناظر.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: