انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان که روز جمعه در سراسر ایران برگزار شد، نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه تعیین کننده خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸        01 March 2016
به گزارش انتخاب به نقل از جماران، «صمیم آق گنول» روزنامه نگار روزنامه ترک «زمان» در مطلبی نوشت: من ابتدا باید عذرخواهی کنم زیرا من کارشناس امور ایران نیستم و تحلیلگرانی که درباره همه مطالب از همه جای دنیا اظهار نظر می کنند، دوست ندارم اما انتخابات ایران در تاریخ 26 فوریه (7 اسفند) موضوعی نبود که بتوانم به راحتی از کنار آن رد شوم و اظهار نظری در این خصوص نداشته باشم.

همانطور که خبرگزاری رویترز اعلام کرده است این انتخابات بسیار مهم و حساس بود. انتخابات ایران از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان رویدادی تعیین کننده عنوان شده که نه تنها می تواند آینده این کشور را که 60 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری آن را جوانان تشکیل می دهد، تغییر دهد، بلکه بر منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

ایران با ثبات ترین و ریشه دار ترین کشور منطقه خاورمیانه است. جمهوری اسلامی ایران اکنون هجدهمین کشور بزرگ جهان است که وسعت آن با 1،648،000 کیلومتر مربع، دو برابر ترکیه است و 80 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور از سال 1979 رسما دموکرات و مردمی است. دموکراسی در ایران بسیار بهتر از ترکیه عمل کرده است.

از سال 1979 رئیس جمهور منتخب با هدایت رهبر ایران را اداره می کند.

انتخابات روز جمعه برای تعیین کرسی های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«حسن روحانی» از سال 2013 به سمت ریاست جمهوری ایران برگزیده شد. هدف اصلی روحانی از همان ابتدا پایان دادن به تحریم های این کشور بود. این برنامه او که تا سال 2013 بعید می نمود، اکنون به واقعیت بدل شده است. ایران اکنون به یکی از بازیگران اصلی در منطقه به ویژه در سوریه تبدیل شده است؛ کشوری که اکنون به محلی برای همکاری روسیه و آمریکا تبدیل شده است. علاوه بر این، از زمان لغو تحریم ها بازار ایران به عنوان یکی از بازارهای مهم و غنی جهان، مجددا به روی شرکت های سرمایه گذار غربی باز شده است. اکنون وضعیت اقتصادی ایران در مسیر بهبودی است.

پس از اعلام نتیجه انتخابات و پیش از آن لغو تحریم ها، دیگر شکی باقی نمی ماند که در دو دهه آتی، تهران به شکل اجتناب ناپذیری رهبر منطقه خواهد شد؛ نقشی که ترکیه از دیرباز برای بدست آوردن آن تلاش می کند اما به دلیل فقدان دموکراسی و خشونت های گسترده، از دستیابی به آن ناکام ماند.

پس از این انتخابات، ایران در مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه نقش پیشتاز را ایفا خواهد کرد. اکنون از دیدگاه مسئولان و تصمیم گیران در شهرهای «واشنگتن»، «مسکو» و «بروکسل»، سیاست های ترکیه شکست خورده دانسته می شود.  اکنون وقت آن است که کارشناسان امور ایران در ترکیه آینده ایران را ارزیابی کنند و با گزارشات خود الگویی نیز در اختیار مسئولان ترکیه قرار دهند.


برچسب ها: انتخابات ، منطقه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: