رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: کسری تراز عملیاتی بودجه امسال ۴۵ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵        01 March 2016
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت امروز در مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) با اشاره به کار ارزشمند وزارت اقتصاد در راستای ساماندهی اموال دستگاه اجرایی اظهار داشت: در حال حاضر کسری تراز عملیاتی بودجه سال 94 منفی 45 هزار میلیارد تومان است که باید غیر از درآمدها تأمین کنیم و به همین علت در کنار تراز یا خالص دارایی‌های سرمایه‌های و دارایی‌های مالی تراز اموال دستگاه‌‌های اجرایی جایش خالی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد:‌ اکنون نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی 7 تا 7.5 درصد است که در برنامه ششم به حدود 10 درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه با شناسایی اموال دولت مشکل فاینانس و تأمین مالی حل می‌شود، اظهار داشت: در تبصره 6 بودجه 94 بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و هزار میلیارد تومان صکوک پیش‌بینی شده و قول 11 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق داده شده، اما برای استفاده از هزار میلیارد تومان صکوک مشکل وجود دارد، چون تضمین آن برعهده دستگاه‌ها بوده که باید براساس اسناد و اموال خود در نظر بگیرد، به همین علت چون اوراق مشارکت و اسناد خزانه تضمین دولت را دارد، انتشار صکوک با مشکل مواجه است.

به گفته نوبخت در کنار تأمین مالی، نکته دیگر بهره‌وری بوده که از 8 درصد رشد اقتصادی 2.5 واحد درصد آن از بهره‌وری باید باشد و 5.5 واحد سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. همچنین 35 درصد از رشد در برنامه ششم از محل بهره‌وری خواهد بود.

وی با بیان اینکه از اموال دولت به نحو مطلوب استفاده نمی شود، تصریح کرد: دستگاه‌هایی هستند که از اموال مطلوب استفاده نمی‌کنند و در مقابل باید برای دیگر دستگاه‌ها از بودجه هزینه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه 10 سال است، از تعهد بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد می‌گذرد، این تعهد از زمان میرزا کوچک‌خان بوده، اما انجام نشده است. تعهد دیگر نظام GFF برگرفته از صندوق بین‌المللی پول را پذیرفتیم، زیرا مبنای و تعاریف متفاوت داشت. از منظر آنها نفت درآمد نیست بلکه فروش سرمایه و دارایی است. نظام GFF برپایه تراز است.

نوبخت با اشاره به اینکه سه منبع در مقابل سه نوع مصرف داریم، عنوان کرد: نظام GFF در برابر درآمد و هزینه تراز می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر براساس برآوردها 12 بیلیارد ریال اموال دولتی داریم و نمی‌توانیم حسابداری درستی از آن داشته باشیم.

نوبخت با اشاره به تأمین درآمدهای پایه‌دار تصریح کرد: بدون افزایش تعرفه و نرخ مالیاتی باید از طریق بسط پایه‌های مالیاتی به سمت مستغنی شدن از درآمدهای نفت برویم.


برچسب ها: کسری ، بودجه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: