شهردار تهران در خصوص باجه های بانک شهر که در برخی از پیاده رو ها نصب شده اند، گفت: قرار است این باجه ها جمع آوری شوند.
کد خبر: ۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱        01 March 2016
به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران تاکید کرد: هر کسی موضوعات فنی و کارهای اجرایی را به سیاست و سیاست زدگی وصل کند، هم به خودش و هم به جامعه ظلم کرده است. اصلا چنین نگاهی در شهرداری تهران وجود ندارد و بنده نیز هرگز نگاه سیاسی به این موضوع نداشتم.

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا قابل حل است، گفت: اینکه می گوییم ترافیک یعنی آلودگی غلط است و حتما اندیشمندان نیز به این موضوع خواهند پرداخت.

قالیباف تصریح کرد: شهرداری تهران برای کاهش آلودگی برنامه دارد و حاضر است مسئولیت این کار را هم بپذیرد اما ما داوطلب این کار نیستیم.

وی به جلسه برگزار شده با حضور معاون اول رئیس جمهوری، شهردار تهران و وزرا پیرامون موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بعد از آن نیز دو جلسه کارشناسی برگزار شد و از شهرداری تهران خواستند تا طرح خودش را ارایه دهد که در جریان این جلسات شهرداری طرح خود برای کاهش آلودگی هوا و چگونگی اجرای آن را ارایه داده است. در این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور نیز قبول کرد که طرح شهرداری تهران بهترین و جامع ترین طرح ممکن است و طبیعتا در این شرایط باید درباره آن تصمیم گیری کنند.

قالیباف عنوان داشت: مشکل ما قبل از پول و قانون، مدیریت بر اجرای این طرح است. چرا که هم به طرح خوب و هم اجرای خوب نیازمندیم. باید در نظر داشت که اجرا بدون در اختیار داشتن طرح مناسب و منطبق بر مسایل علمی نمی تواند موفق باشد و همچنین یک طرح خوب و کارشناسی شده نیز اگر مدیریت ضعیف داشته باشد، پاسخگو نیست.

شهردار تهران تاکید کرد: امیدوارم دوستان در دولت نتیجه را به طور دقیق اعلام کرده و باید اجرای این طرح را هم مشخص کنند که مسئولیت بر عهده چه کسی است تا آن نهاد در مقابل این اجرا پاسخگو باشد.

وی گفت: مناسب تر این است که دولت مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد اما اگر دولت به دلیل مشغله های خود بگوید که شهرداری تهران مسئولیت این کار را بر عهده گیرد، ما حتما می پذیریم و این کار را پیگیری می کنیم.

 وی در ادامه کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک را از جمله کنفرانس ها کم نظیر در کشور دانست و گفت: همه متخصصان صاحب نظر هر سال در این کنفرانس حضور پیدا کرده و مقاله ارسال می کنند. همچنین اساتید و صاحب نظران از بیش از ۱۵ کشور در آن حضور پیدا می کنند و نکته قابل توجه نیز آن است که این کنفرانس هیچ هزینه ای برای شهرداری تهران ندارد.

شهردار تهران به خروجی های مناسب کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک برای مجموعه حمل و نقل شهر تهران اشاره کرد و گفت: امسال یکی از بحث های مورد توجه بحث ترافیک، حمل و نقل عمومی و توریسم است چرا که خصوصا در آستانه آغاز سفرها، ضعف هایی در این بخش داریم.

قالیباف در پاسخ به سئوالی درباره دلایل ایجاد ترافیک در شهر گفت: اگر در جایی گیر می کنیم، می گوییم در ترافیک ماندیم. این در حالی است که اگر بیشتر دقت کنیم شاهد هستیم خود ما ترافیک هستیم و همه می خواهیم حتی مسیرهای کوتاه را هم با خودروی شخصی طی کنیم.

وی با اشاره به امکانات در نظر گرفته شده برای عرضه دوچرخه رایگان در سطح شهر تصریح کرد: البته درست است که توپوگرافی شهر تهران در بعضی نقاط برای دوچرخه زحمت دارد اما در بسیاری از نقاط می توانیم از دوچرخه برای عبور و مرور خود استفاده کنیم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره اصلاح هندسی های صورت گرفته در سطح شهر تهران تاکید کرد: از زمان آغاز به کار کمپین آسمان آبی و زمین پارک بالای ۹۵ درصد از فضاها را اصلاح هندسی کرده ایم و امروز کمترین جایی است که خط کشی وجود نداشته باشد. بر این اساس بخشی از ترافیک ما به عدم اجرای قوانین و مقررات از سوی خود شهروندان است.

قالیباف در پاسخ به سئوال دیگری درباره استقرار باجه های بانک شهر در بعضی از پیاده روها عنوان داشت: من هم شاهد بودم که به عنوان نمونه در میدان شوش عابربانک ها در پیاده راه ها گذاشته اند و گفتم که از این کار جلوگیری کنند. البته این موضوع تنها مختص به بانک شهر نیست اما بانک شهر در اولویت جلوگیری قرار دارد. شهرداری هم حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمی تواند بگوید در پیاده رو باجه بزنید چرا که پیاده رو برای عابران پیاده است. به غیر از این مسئله موضوعاتی همچون دکل های مخابراتی و سد معبر مغازه داران و یا دست فروشان نیز وجود دارد .

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: در ماجرای واژگون شدن گاری لبو فروشی، پس از آنکه فیلم این حادثه منتشر شد شاهد بودید که آن فرد خودش صحنه سازی کرده و این کار را انجام داد اما در همه رسانه های اجتماعی و حتی در صدا و سیما شاهد بودیم که می گویند مامور شهرداری این کار را انجام داده است.

وی گفت: همچنین ماجرای فردی که خودش را آتش زده ربطی به مامور شهرداری ندارد بلکه اختلاف یک نفر با مغازه دار و دعوا جلوی مغازه باعث می شود که فرد خودش را آتش بزند و نیروی انتظامی هم موضوع را پیگیری می کند و این مساله هم اصلا ربطی به شهرداری تهران ندارد.

قالیباف  تاکید کرد: گاهی در این زمینه بعضی فضاسازی ها انجام می شود، البته همیشه خشونت را محکوم کرده ام و حتی اجرای قانون با خشونت نیز محکوم است. اگر کسی در شهرداری تهران این کار را انجام دهد، همانطور که تا کنون با آن ها برخورد کردیم، در ادامه نیز برخورد خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: همه قانون را به صورت دقیق اجرا کرده و از اخبار کذب و جو سازی ها پرهیز کنند.

شهردار تهران درباره طرح جمع آوری دست فروشان از سطح شهر تاکید کرد: ما این طرح را به صورت کامل دیده ایم چرا که حتما از یک طرف نباید اجازه حضور دستفروشان در معابر را بدهیم اما از دیگر سو بخشی از مردم نیز شغل ندارند و باید به آن ها توجه شود.

 قالیباف ابراز داشت: ما از جهت وظیفه انسانی به همه دست فروشان نیازمندی که تنها می خواهند از این مسیر رزق حلال تهیه کنند، فضاهایی را اختصاص داده ایم اما بعضی افراد در سایه دست فروشی، وسایل فرهنگی غیر مجاز و مواد مخدر را به فروش رسانده و حتی باعث دزدی و ایجاد ناامنی در شهر می شوند که حتما مردم هم از این موضوع راضی نیستند.

وی گفت: ما بخشی که نیازمند هستند را سازماندهی کرده و به آن ها فضاهایی را داده ایم که محدودیتی هم برای این موضوع قائل نیستیم. حتی در شب های عید دستور داده ام تا زمان فعالیت آن ها را بیشتر کنند.

شهردار تهران با بیان این نکته که اجرای قانون با خشونت حتما محکوم است، اظهار کرد: در بسیاری از اوقات ماموران پیمانکاران ما که کارمند شهرداری هم نیستند، کتک می خورند و دچار نقص عضو شده و یا در بیمارستان بستری می شوند، در این شرایط چرا نمی گوییم مامور قانون را کتک می زنند؟ ما از این متاسف هستیم که یک فرد نیازمند و فردی به خاطر اجرای قانون به خاطر ضعف های اساسی روبروی هم قرار می گیرند.

 وی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره علت نپرداختن به مسئله فاینانس مترو از سوی دولت در زمان حضور هیات چینی در تهران، ابراز داشت: در جلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهور ایشان وعده داد که فاینانس خرید واگن ها و خط مترو را در اولویت قرار دهند. قطعا ایشان هم پیگیری می کند و مطمئن هستم با شرایطی که فراهم شده، دولت این فاینانس ها را انجام دهد تا بتوانیم اولویت را به افزودن هزار و هشت واگن قرار دهیم.

به گفته شهردار تهران با تزریق این واگن های جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی ظرفیت جا به جایی مسافر با مترو به هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.


برچسب ها: باجه ، بانک شهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: