علت اختلاف کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش آشکار شد؛ جلوگیری از استقلال فدراسیون‌ها
وزارت ورزش پیشنهاد اصلاح اساسنامه را در صورتی مطرح می‌کند که طبق گفته سایر روسای فدراسیون‌ها، اختیارات آن‌ها کاهش جدی پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵        20 February 2016
اختلاف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در آستانه‌ی آغاز مسابقات المپیک ریو می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به ورزشکاران حاضر در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا وارد کند. این اختلاف از جایی آغاز شد که دخالت وزارت ورزش در انتخابات هیات‌ها و فدراسیون‌ها و کاهش استقلال آنها بر کمیته ملی المپیک محرز شد و به همین دلیل کیومرث هاشمی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور این دغدغه را بیان کرد.

به گزارش اطلس خبر، در بخش مهمی از این نامه آمده است : « احتراما،ضمن تشکر از حمایت های همه جانبه حضرتعالی از جامعه ورزش و بویژه کمیته ملی المپیک،مطلع شدیم که اقداماتی در خصوص اصلاح تبصره ٢ ماده ١٥ اساسنامه فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد وزارت محترم ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی و تصمیم گیری است.

طبق متن فعلی تبصره ٢ از ماده ١٥ اساسنامه مذکور[رییس فدراسیون به عنوان رییس مجمع هیئت ورزشی استان و مدیر کل تربیت بدنی به عنوان نایب رییس، مجمع استان را اداره می نمایند و در غیاب رییس فدراسیون، کلیه وظایف بر عهده مدیر کل می باشد]. طبق پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان، مقرر است مدیر کل استان به جای رییس فدراسیون، ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رییس فدراسیون به عنوان نایب رئیس وی، در مجامع حضور پیدا کند.

این تغییر در صورت تصویب در عین تناقض آشکار با قوانین منشور المپیک، مقررات فدراسیون های بین المللی و اساسنامه کمیته ملی المپیک، استقلال فدراسیونها و هیئت های ورزشی را نقض و با ایجاد یک چارچوب کاملا دولتی، توسعه و ارتقاء رشته های ورزشی که هر یک تخصص های جداگانه ای هستند را دچار اختلال خواهد کرد.» 

اختلافات کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در آستانه المپیک بالا گرفت

وزارت ورزش پیشنهاد اصلاح اساسنامه را در صورتی مطرح می‌کند که طبق گفته سایر روسای فدراسیون‌ها، اختیارات آن‌ها کاهش جدی پیدا می‌کند. محمود محشون رئیس فدراسیون بسکتبال نسبت به پیشنهاد وزارت ورزش به شدت عصبانی است: « اینکه مديركل اداره ورزش و جوانان استان‌ها رييس مجمع انتخابات هيات‌هاي استاني باشند نه تنها استقلال فدراسيون‌ها را زير سوال مي‌برد بلكه شخصيت فدراسيون‌ها را نيز تضييع خواهد كرد و بايد طبق آنچه پيش از اين وجود داشته روساي فدراسيون‌ها رياست مجمع هيات‌ها را برعهده داشته باشند اگر قرار باشد مديركل ورزش استان رييس مجمع باشد پس ديگر رييس فدراسيون چه كاره است؟اين موضوع در نشست هيات اجرايي كميته ملي المپيك مورد بحث قرار خواهد گرفت».

حال این نقد به وزارت ورزش وارد است که با وجود تنها 5 ماه مانده به شروع المپیک چرا به یکباره تصمیم می‌گیرد داریره قدرتش را در بین فدراسیون‌ها افزایش دهد؟ با نامه‌ای که کیومرث هاشمی به معاون اول رئیس جمهور نوشت، در صورت ناکامی ورزشکاران ایران در المپیک، احتمالا وزارت ورزش ایجاد حواشی به وجود امده را سیبل خواهد کرد. با اینکه کیومرث هاشمی، خود به صورت کاملا غیرقانونی با تصمیم علی‌آبادی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته بود و به عنوان سرپرست راهی فدراسیون فوتبال شده بود این دغدغه را به درستی دارد که از استقلال فدراسیون‌های ورزشی حفاظت کند چرا که خودش یک بار طعم دور زدن قانون را چشیده و از آینده‌اش خبر داد؛ اتفاقی که می‌تواند به تایید مجامع بین‌المللی نرسد و با تلف شدن وقت، فرصت تکرار درخشش المپیک لندن را از ورزشکاران ایران بگیرد.

هاشمی سعی دارد عواقب تغییرات گسترده وزارت ورزش و اعمال قدرت در فدراسیون‌های ورزشی را در بخش پایانی نامه‌اش به معاون اول رئیس جمهور توضیح دهد: « با توجه به آنچه اشاره شد، سپردن کرسی ریاست مجمع هیئت های ورزشی استان ها به دست مدیران کل تربیت بدنی به جای روسای فدراسیون ها که مستقیما مرجع رشته ورزشی مربوطه در سراسر کشور هستند و مسوولیت پاسخگویی در مورد رشته های تحت پوشش خود را دارند، با مفهوم بند<ث> از ماده ٣ بخش دوم اساسنامه کمیته ملی المپیک تناقض دارد، و لذا اینجانب به عنوان رییس کمیته ملی المپیک و رییس مجمع عمومی آن، وظیفه دارم به منظور جلوگیری از اتفاقاتی در همین زمینه که پیش از بازیهای المپیک سال ٢٠١٢ لندن رخ داد،مورد ذیل را به استحضار آن مقام محترم برسانم:

-هر گونه اصلاح در اساسنامه فدراسیونهای ملی طبق مقررات بین المللی (عمومی و تخصصی) در حوزه اختیارات فدراسیون ملی مربوطه می باشد و هر گونه تغییر اساسنامه فدراسیون می بایست بلافاصله به فدراسیون بین المللی مربوطه جهت تصویب ارسال شود». 
 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: