مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران:
مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران گفت: الزام به دریافت کد رهگیری از مشاورین املاک بمنظور ارائه مفاصا حساب مالیاتی برای انجام معاملات ملکی باطل شده و دیگر الزامی به دریافت آن نیست.
کد خبر: ۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱        29 February 2016
امیر گودرزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: پیش از این در صورتیکه خریدار و فروشنده از طریق مشاورین املاک به یکدیگر نمی رسیدند و به عنوان مثال از طریق آگهی با یکدیگر آشنا می شدند، مجبور بودند به دفاتر مشاورین املاک مراجعه و پولی را پرداخت کرده تا کد رهگیری بگیرد.
وی ادامه داد: این کد رهگیری لازمه دریافت مفاصا حساب مالیاتی بود، یعنی اگر کسی کد رهگیری نداشت، از وی مالیات نمی گرفتند و عدم پرداخت مالیات هم باعث عدم ثبت رسمی سند و انتقال قطعی ملک می شد.
گودرزی تاکید کرد: بنابراین دیوان عدالت اداری رای بر ابطال کد رهگیری داده، بطوریکه برای نقل و انتقال قطعی املاک نیازی به کد رهگیری نیست و مردم می توانند برای نقل و انتقال املاک بطور مستقیم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: البته مشاورین املاک برای انجام کارهای خود، کد رهگیری صادر می کنند که در این خصوص و اصلا ورودی به این موضوع نداریم، اکنون بحث ما الزام به دریافت کد رهگیری است که این الزام از میان رفته است.
مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران گفت: مشاورین املاک مجاز به تنظیم هیچ سندی حتی قولنامه یا اجاره نامه نیستند و تنظیم و نوشتن اجاره نامه و قولنامه از اختیارات دفاتر اسناد رسمی است.
وی ادامه داد: بنابراین اقدامی که به جای کد رهگیری می توان برای امنیت خاطر دو طرف انجام داد، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی است.
گودرزی افزود: مشاورین املاک بر اساس قانون موظف هستنند پس از مذاکرات مقدماتی، طرفین معامله را به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی کنند.
وی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که هزینه تنظیم سند قولنامه در دفاتر اسناد رسمی بسیار کمتر از مشاورین املاک است، ضمن اینکه از مزایای سند رسمی هم برخوردار می شوند.

** مخالف حذف مشاورین املاک نیستیم
گودرزی با بیان اینکه با حذف مشاورین املاک موافق نیستیم، گفت: وظیفه مشاورین املاک فقط واسطه گری است یعنی خریدار و فروشنده را به هم برسانند.
وی تاکید کرد: پس از مذاکرات مقدماتی بین خریدار و فروشنده باید برای تنظیم هر گونه سندی طرفین به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و در عمل با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی دیگر نیازی به گرفتن کد رهگیری نیست، زیرا این معامله در دفاتر اسناد رسمی و بر اساس قوانین انجام شده است.
گودرزی خاطر نشان کرد: معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور هم به تازگی اعلام کرده که ادارات امور مالیاتی از این پس الزامی به دریافت کد رهگیری ندارند، بنابراین با توجه به ابطال بندهای مذکور توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۱۲۱۶ مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۴، از تاریخ صدور رای دیوان، ادارات امور مالیاتی الزامی به اخذ کد رهگیری و درج آن در گواهی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم نخواهند داشت.
مدیر روابط عمومی کانون سر دفتران و دفتر یاران گفت: اینکه برخی یا بسیاری از مردم برای تنظیم اجاره نامه یا قولنامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی کنند وظیفه رسانه ها را سنگین تر می کند و درخواست از همکاران در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری این است که بیش از این به آگاهسازی عمومی اقدام کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: