یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، میزان امنیت در سیستم عامل macOS و گوشی‌اپل است.
کد خبر: ۱۲۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰        01 February 2024
نگاهی عمیق به امنیت و حریم شخصی در سیستم‌عامل macOS

 البته اینکه ایمن نگه‌داشتن اطلاعات و حفظ حریم شخصی برای تمامی کاربران مک بسیار مهم است اما معمولا کاربران توجه کمتری به روش‌های حفظ امنیت مک دارند و بررسی آن را اغلب به تأخیر می‌اندازند.

البته شاید این موضوع بدین جهت است که کاربران نمی‌دانند، هکرها تا چه حد می‌توانند به اطلاعات شخصیشان نفوذ کنند. عموماً تهدیدهای مربوط به اطلاعات از سه محور اینترنت، ایمیل و افراد دارای کنترل بر عملکرد مک سرچشمه می‌گیرد.

ما در این مقاله قصد داریم به ارائه توضیحاتی درخصوص امنیت و حریم شخصی در سیستم‌عامل macOS بپردازیم و آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.


Picture1



حفاظت از اطلاعات در سیستم عامل macOS

یکی از آیتم‌های مهم در زمان خرید لپ تاپ، امنیت اطلاعات است. شاید این پرسش برای شما ایجاد شود که ویندوز امنیت بالاتری دارد یا مک‌ها؟ با توجه به تحقیقات انجام شده، آسان‌ترین و بهترین سیستم برای هکرها ویندوز است.

اما دلیل این موضوع بدین جهت نیست که مک‌ها از دید هکرها فراموش شده باشند. حقیقت آن است که مک‌ها هم دربرابر ویروس آسیب پذیرند. برای حفظ اطلاعات در سیستم عامل macOS روش‌های زیاد و کارآمدی وجود دارد که کاربران باید اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنند و نسبت به حفظ اطلاعات خود هوشیاری کافی داشته باشند.

6  قابلیت مهم حفاظت از اطلاعات در سیستم عامل macOS


Picture2


بخش بسیاری از جلسات جهانی توسعه‌دهندگان اپل سال 2023 (WWDC 2023)، به بررسی ویژگی‌‌های حریم خصوصی و قابلیت‌های امنیتی اشاره داشت. کمپانی Apple همچنان به ارائه بهترین قابلیت‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی کاربرانش مشهور است. اکثر موارد مربوط به توسعه این امر به شرح زیر است:


قفل کردن برگه‌های مرورگر خصوصی وب در حالت غیرفعال

سال‌های زیادی است که برای ناشناس سرچ کردن در وب، قابلیت مرور خصوصی وجود دارد؛ اما آیتم جدیدی که اضافه شده کمک می‌کند تا درهنگامی که قصد جست‌وجو مجدد خصوصی را دارید، بتوانید از روش فیس‌ آیدی، تاچ آیدی و رمز عبور دستگاه، قفل برگه‌ها را باز کنید.

اشتراک‌گذاری رمزهای عبور در گروه‌ها

آپشن به‌اشتراک گذاشتن رمزهای عبور با بقیه در سیستم‌عامل MacOS Sonoma  گذاشته شده است. این امکان بدان جهت است که کاربران دیگر به ابزارهای جداگانه مدیریت عبور نیازی نداشته باشند و گروهی ایجاد نمایند که اعضا، مجموعه‌ای از کلمه‌های عبور را با یکدیگر اشتراک گذاری کنند. تمام کلمه‌هایی که اضافه می‌کنند در این گروه به‌طور دائم باقی می‌ماند و اعضا می‌توانند گذرواژه جدید را هم اضافه کنند.


سیستم هشدار دهنده محتواهای حساس در پیام‌ها و ایر دراپ

از دیگر قابلیت‌هایMacOS، اعلان هشداردهنده محتواهای حساس است که به وسیله پیام‌ها یا ایردراپ به کاربران ارسال می‌شود. این سیستم اعلانی برای کاربران می‌فرستد و می‌پرسد که آیا می‌خواهند محتوا را باز کنند یا خیر؟ اعلان محتواهای حساس، قسمتی از مجموعه ویژگی‌های ایمنی ارتباطات محسوب می‌شود که توسط اپل معرفی شده است.

کنترل تماس‌های با آپشن Live Voicemail

 این قابلیت‌به‌عنوان قسمتی از هرزنامه کار می‌کند. درنهایت، شماره‌هایی که به‌عنوان هرزنامه شناخته می‌شوند، در پست صوتی زنده مشخص نخواهد شد. در نتیجه به کمک استفاده از این قابلیت، حریم خصوصی افراد محافظت می‌شود.


Picture3



بررسی موقعیت مکانی با Check in

این آپشن به کاربران کمک می‌کند تا دوستان یا خانواده‌شان را هنگام رسیدن به مقصد مطلع کنند. همچنین می‌تواند برخی اطلاعات مهم را درمواقع ضروری به اشتراک بگذارد تا افراد در یک موقعیت محافظت شده قرار گیرند.

حفاظت از اطلاعات کاربران دربرابر نرم‌افزارهای‌جاسوسی

از آنجایی که تعداد حملات نرم ‌افزار جاسوسی‌ در ‌اپل افزایش پیدا کرده است، این شرکت تلاش می‌کند تا حالتLook down را پیشرفته‌تر کند. این‌ حالت ‌از ‌پیش‌فرض‌های ‌ارتباط‌ بی‌سیم بهتر حفاظت ‌می‌کند.

تمامی 6 آیتم ذکرشده جزء ویژگی‌های امنیتی فوق حرفه‌ای در مک‌ها هستند. این دسته از خصوصیات مربوط به حفاظت از اطلاعات، میزان استقبال از محصولات برند اپل در میان افراد را دوچندان کرده است.


چگونه امنیت سیستم عاملmacOS  را بهبود ببخشیم؟

حفظ حریم خصوصی در مک، روش‌های زیادی دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها از اطلاعات خود محافظت کنید. این روش‌ها اغلب ساده هستند اما انجام ان‌ها کمک‌های شایانی به مراقبت از حریم شخصی شما خواهد کرد.

  • غیرفعال‌کردن خودکار به حساب کاربری
  • گذاشتن رمزعبور مطمئن
  • استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت رمزعبور
  • فعال کردن قابلیت Find my Mac
  • فعال کردن حساب کاربری Guest
  • فعال کردن Firewall
  • رمزعبورگذاشتن برای همه فایل‌ها

توجه به روش‌های مراقبت از حریم شخصی و حفظ اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت هوشمندانه‌تری در فضای مجازی حاضر شوید. این روش‌ها تا حدودی از سیستم عملکرد مک‌ نیز مراقبت خواهد کرد.

در محصولات جدید اپل، امنیت و حریم خصوصی نقش بیشتری داشته است و کمپانی اپل در به روز کردن این دو ابزار موفق‌تر عمل می‌کند. معرفی قابلیت‌های جدید برای کاربران باعث افزایش استقبال افراد از محصولات جدیدتر برند اپل شده است. اگر شما هم دارای سیستم عامل مک هستید، توصیه می‌شود که برای بهبود حریم امنیتی از راهکارهایی که در این مقاله ذکر شد استفاده کنید.

https://plazadigital.ir/product-category/laptop/apple-laptop/

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: