فدراسیون کشتی سرانجام با تعیین نفرات شرکت کننده در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی، تکلیف ملی پوشان حاضر در المپیک ۲۰۱۶ ریو را تا حدودی مشخص کرد.
کد خبر: ۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸        28 February 2016
هفته گذشته دو جلسه مهم در فدراسیون کشتی با حضور اعضای شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی که همگی از ریش سفیدان و پیشکسوتان کشتی کشور هستند، برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد تا در فاصله حدود پنج ماه مانده به المپیک ۲۰۱۶ ریو، نفرات تیم های کشتی آزاد و فرنگی به نوعی مشخص شوند.
البته قبل از برگزاری این جلسات، سخنگوی فدراسیون کشتی در سخنانی که در پایگاه اطلاع رسانی این فدراسیون منتشر شد، اتمام حجتی با کشتی گیران کم روحیه که در میادین بین المللی با ترس و تردید به میدان می روند، کرد تا از همین ابتدا و قبل از برگزاری مرحله نهایی انتخابی تیم ملی سطح توقعات را پایین بیاورد.
«علیرضا رضایی» افزوده بود: بر اساس این تصمیم، اینگونه کشتی گیران، حتی اگر در رقابت های داخلی خوب ظاهر شوند، با تشخیص کادر فنی، اجازه حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را ندارند.
به هر ترتیب المپیک میدانی است که جای ورزشکاران با تجربه و میدان دیده است و افتخار کسب مدال در این رویداد برای بسیاری از کشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل است که فدراسیون برای تعیین نفرات اصلی تیم ملی وسواس به خرج می دهد.
بر اساس تصمیم شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی از شش وزن کشتی فرنگی فعلا تکلیف وزن ۷۵ کیلوگرم مشخص شد.
«سعید عبدولی» دارنده مدال طلای پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۱ استانبول که خاطره خوبی از المپیک ۲۰۱۲ لندن به دلیل ناداوری ندارد، اسب خود را زین کرده تا در سال های واپسین کشتی خود که با کوله باری از تجربه همراه است، مدال المپیک بگیرد.
او که برای نخستین مرتبه در وزن ۷۵ کیلوگرم در رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵جهان حضور یافته بود، در این رقابت ها به مقامی بهتر از پنجمی دست نیافت و به نظر می رسد او برای کسب مدال طلای این وزن باید از سد مستحکم رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیک و «مادسن» کشتی گیر برجسته دانمارکی بگذرد.
از سوی دیگر، یکی از پیچیده ترین وزن های کشتی فرنگی ایران به دلیل حضور نفرات بسیار خوب، وزن ۸۵ کیلوگرم است. «حبیب الله اخلاقی» دارنده دو مدال برنز جهان، «مجتبی کریم فر» دارنده مدال برنز بازی های آسیایی، «یوسف قادریان» قهرمان آسیا و دارنده مدال برنز جهان، «داود اخباری»، «داود عابدین زاده» و «حسین نوری» از نفراتی هستند که کار را برای «محمد بنا» برای تعیین نفر نخست این وزن سخت کرده است.
وزن ۹۸ کیلوگرم نیز به دلیل حضور دو مدعی اصلی این وزن یعنی «قاسم رضایی» قهرمان المپیک لندن و دارنده مدال نقره و برنز جهان و «مهدی علیاری» دارنده مدال طلای بازی های آسیایی و قهرمان آسیا که رقابت تنگاتنگ و پرحاشیه ای با یکدیگر دارند، سرنوشت این وزن را مشخص خواهد کرد.
این دو در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی که خرداد ماه امسال در مشهد برگزار شد، کشتی پرحاشیه و پرتنشی را برگزار کردند و در نهایت کادر فنی تصمیم گرفت، قاسم رضایی را برای وزن ۹۸ و مهدی علیاری را در یک تصمیم کاملا اشتباه راهی وزن ۱۳۰ کیلوگرم کند.
به هر حال، هر کدام از این دو کشتی گیر برای المپیک انتخاب شوند، «آرتور آلکسانیانی» ارمنستانی را پیش رو دارند که در دو سال گذشته همواره «قاسم رضایی» را شکست داده است.
البته تیم ملی کشتی فرنگی در سه وزن ۵۹، ۶۶ و ۱۳۰ کیلوگرم سهمیه نگرفته که به نوعی مهمترین دغدغه «محمد بنا» سرمربی تیم ملی است که بنا به همین شرایط ، فدراسیون کشتی خیلی سریعتر از آنچه که تصور می شد، تکلیف مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را مشخص کرد تا نفرات اعزامی به المپیک مشخص و کادر فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی بتوانند برنامه ریزی بهتر و دقیقی برای آمادگی ملی پوشان داشته باشند.
بر اساس تصمیم شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی، کشتی گیرانی که در وزن های فاقد سهمیه در رقابت های گزینشی المپیک سهمیه کسب می کنند، شامل حمید سوریان، امید نوروزی و بشیر باباجان زاده به پیشنهاد سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، به همراه کشتی گیر یا کشتی گیران واجد شرکت و مجاز به شرکت در انتخابی تیم ملی، در رقابت های بین المللی مناسب ارزیابی و در نهایت کشتی گیر شایسته پوشیدن تیم ملی مشخص خواهد شد.
با این مصوبه، می توان حدس زد که حمید سوریان چنانچه در راه کسب سهمیه وزن ۵۹ کیلوگرم مشکلی نداشته باشد، او را باید همانند سعید عبدولی یکی دیگر از فرنگی کاران المپیکی بدانیم.
اما امید نوروزی در وزن ۶۶ کیلوگرم تا پیش از آنکه افشین بیابانگرد تصمیم به تغییر وزن از ۷۱ به ۶۶ کیلوگرم بگیرد، حریف جدی نداشت، اما با این تصمیم انتظار می رود امید نوروزی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی افشین بیابانگرد را پیش رو داشته باشد.
البته امید نوروزی در اواخر اسفند ماه به همراه سوریان و باباجان زده برای کسب سهیمه وزن ۶۶ کیلوگرم باید به قزاقستان برود و سرمربی تیم ملی اعلام کرده اگر او نتواند در این وزن سهمیه کسب کند، به جای او بیابانگرد در اردیبهشت ماه برای کسب سهمیه به مغولستان می رود.
در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز بشیر باباجان زاده به لطف تمرینات «محمد بنا» از آمادگی مطلوبی برخوردار است و به احتمال فراوان در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی بهنام مهدیزاده و امیر قاسمی منجزی را به عنوان حریف جدی خواهد داشت.
کارشناسان برای تیم ملی کشتی فرنگی با توجه به ظرفیت بالایی که این تیم دارد، انتظار مدال طلا را دارند و از سوی دیگر کشتی آزاد نیز یکی از بهترین تیم های سال های اخیر را دارد که چنانچه آزادکاران و فرنگی کاران بتوانند برخی نقطه ضعف های خود همانند ضعف در دفاع، مدیریت نکردن کشتی و دادن امتیاز به حریفان در لحظات آخر را برطرف کنند، یکی از موفق ترین المپیک های تاریخ ادوار کشتی ایران را از همین الان می توان در ریو پیش بینی کرد.
در وزن ۵۷ کیلوگرم کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد قصد دارد از بین حسن رحیمی دارنده مدال طلا، نقره و برنز جهان و رضا اطری قهرمان آسیا و قهرمان جوانان جهان، یکی را انتخاب کند. البته حضور ناامید کننده رحیمی در رقابت های بین المللی الکساندر مدوید و کسب مدال طلای رضا اطری در این مسابقات و همچنین درخشش این آزادکار مازندرانی در قهرمانی آسیا سبب شد تا به نوعی اطری خود را به کادر فنی تحمیل کند و قرار است این دو کشتی گیر با حضور در یک تورنمنت بین المللی ارزیابی و نفر برتر راهی المپیک شود.
حسن رحیمی که یکی از با سابقه ترین آزادکاران تیم ملی است در سال های آخر کشتی خود، مانند همه ورزشکاران سودای کسب مدال طلا دارد، اما این روزها به صخره سخت و کشتی گیر آماده ای مانند رضا اطری خورد.
در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز نام سید احمد محمدی دارنده دو مدال نقره و برنز جهان و میثم نصیری قهرمان آسیا به چشم می خورد.
نصیری آزادکار زنجانی تیم ملی که همواره شانس حضور در رقابت های جهانی را در لحظات آخر از دست داده، این مرتبه شانس دارد تا در المپیک هنرنمایی کند، البته او در کنار خود، یک کشتی کاربلد و جنگنده از خطه قائمشهر به نام سید احمد محمدی را می بیند که این روزها یکی از آماده ترین آزادکاران کشورمان است.
اما میثم نصیری نیز با درخشش در رقابت های قهرمانی آسیا و تورنمنت بین المللی اوکراین، آمادگی خود را به کادر فنی نشان داد و به هرترتیب این دو در اواخر فروردین برسر پیراهن تیم ملی با یکدیگر مبارزه خواهند کرد.
یکی دیگر از وزن های پرامید ایران برای کسب مدال در کنار وزن های ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم، وزن ۷۴ کیلوگرم است. حسن یزدانی دارنده مدال طلای جوانان جهان و نقره بزرگسالان جهان در وزن ۷۰ کیلوگرم بعد از مسابقات جهانی به یک وزن بالاتر آمد تا شانس خود را برای حضور در المپیک امتحان کند.
او در تورنمنت های بین المللی جایزه بزرگ پاریس و الکساندر مدوید با کسب عنوان دومی، توانست اعتماد کادر فنی را در این وزن جلب کند. اما یزدانی نشان داده که در کشتی آخر و برابر آزادکاران عنوان دار با مشکل و ضعف بسیار بزرگی روبرو است، چرا که او همانطور که در فینال وزن ۷۰ کیلوگرم قهرمانی جهان در لاس وگاس کشتی ضعیفی را برابر «ماگمد قاضی ماگمدوف» از روسیه به نمایش گذاشت، در فینال وزن ۷۴ کیلوگرم در تورنمنت های بین المللی جایزه بزرگ پاریس و الکساندر مدوید در بلاروس در فینال برابر «علی شعبان اف» بلاروسی و «ختیگ تسابالوف» قهرمان جهان از روسیه کشتی را واگذار کرد.
از سوی دیگر در همین وزن مصطفی حسین خانی بعد از پشت سرگذاشتن مصدومیت و دوری یک ساله از تیم ملی با قهرمانی در رقابت های قهرمانی کشور و جام تختی، بازگشت امیدوار کننده ای در وزن ۷۴ کیلوگرم داشت.
کشتی های چشم نواز و جنگنده حسین خانی در جام جهانی ۲۰۱۴ در لس آنجلس آمریکا و به خصوص پیروزی ۹ بر صفر او برابر «ختیگ تسابالوف» فراموش نشدنی است.
به نظر می رسد کشتی یزدانی و حسین خانی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی جذاب، دیدنی و پرحاشیه باشد.
شاید وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد را به دلیل تعدد مدعیان بتوان با وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی فرنگی مقایسه کرد، جایی که علیرضا کریمی قهرمان جوانان جهان و برنز بزرگسالان جهان، احسان لشگری دارنده مدال برنز المپیک لندن، رضا بیات و میثم مصطفی جوکار قهرمان بازی های آسیایی حضور دارند و لشگری، بیات و جوکار با توجه به شرایط سنی در مقابل آمادگی علیرضا کریمی جوان، کار بسیار سختی را برای حضور در المپیک دارد.
اما شرایط در وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کمی با سایر اوزان متفاوت است. رضا یزدانی اگر در المپیک لندن دچار آن مصدومیت بدموقع نمی شد، به طور حتم مدال طلا را به گردن می آویخت. او با کسب مدال طلای سال ۲۰۱۳ قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان ثابت کرد که مدال طلای «جک وارنر» آمریکایی در المپیک تنها یک حادثه و اتفاق بود.
یزدانی ملقب به «پلنگ جویبار» که دو مدال طلا و دو مدال برنز قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی های آسیایی را در کارنامه دارد، در این روزها و ماه ها فقط به طلای ریو فکر می کند و آنطور که از شواهد پیدا است، به نظر می رسد المپیک آخرین میدان این کشتی گیر با تجربه تیم ملی باشد.
اما امیر محمدی آزادکاری از خطه خراسان شمالی که با کشتی پهلوانی توانسته به اردوی تیم ملی راه یابد، هنوز راه طول و درازی را در پیش دارد و برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باید از سد مستحکمی همچون رضا یزدانی بگذرد.
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز شرایط به دلیل آنکه هنوز سهمیه این وزن را کسب نکرده ایم، به طور کامل مشخص نیست. کمیل قاسمی اواخر اسفند ماه برای کسب تنها سهمیه باقیمانده کشتی آزاد به همراه حمید سوریان، امید نوروزی و بشیر باباجان زاده باید رهسپار قزاقستان شود تا پس از کسب سهمیه این وزن، مرحله نهایی آن برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: