به شمال اروپا می‌رویم و در شبه‌جزیره اسکاندیناوی توقف می‌کنیم. برایمان جالب است بدانیم شاه کارل گوستاو شانزدهم در غذاهایش از چه ادویه‌هایی استفاده می‌کرد و میز شامش را چگونه می‌چید.
کد خبر: ۱۲۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷        20 December 2023

روش تهیه غذای اصیل سوئدی

همشهری آنلاین: سوئد جزو معدود کشورهایی است که سلامت غذایی در آنجا بسیار رعایت می‌شود. برای یک روز مهمان استکهلم می‌شویم تا بتوانیم میزبان خوبی برای یک سوئدی باشیم و اگر روزی به سوئد رفتیم با رسم و رسومات آشپزی‌شان آشنا باشیم.

مواد لازم

۲۵۰ گرم مغز گوشت فیله گوسفند
۱ ق‌چ فلفل و نمک
۱ ق‌چ دانه‌های فلفل سیاه
۴ عدد سیب‌زمینی
۱ عدد پیاز
۵ ق‌غ روغن زیتون
۲۵۰ گرم آلبالو
۲۵۰ گرم کلم بروکلی، کلم چینی و گل‌کلم
۲۵۰ گرم خامه
۲۵۰ گرم پنیر گودا
۱ لیوان شیر

۱. گوشت گوسفندی را که عاری از چربی است به وسیله استیک‌کوب بکوبید و به آن نمک و فلفل بزنید و آن را روی گریل طبخ کنید. مدت‌زمان گریل کردن استیک به عهده خودتان است. (بنا به سلیقه آب‌دار یا خشک گریل کنید) می‌توانید آن را کاملا بپزید یا اینکه آب‌دار سرو کنید. اما بهتر است بدانید سوئدی‌ها آب‌دار سرو می‌کنند. سبزیجات را، هم خام می‌توانید مصرف کنید و هم بخارپز.

۲. حالا نوبت گراتن سیب‌زمینی است. آن را هم به سبک سوئدی آماده کنید، به این ترتیب که سیب‌زمینی را حلقه‌ای برش دهید. شیر و خامه را به صورت سس درآورید و کف ظرف بریزید. حالا سیب‌زمینی را کف ظرف بچینید. پیازهای کوچک ریز شده را کمی روی سیب‌زمینی بریزید و سس را روی آن بریزید. روی آن مقداری پنیر گودا فراموش نشود. همین کار را لایه لایه انجام دهید تا ظرف پر شود. روی لایه آخر پنیر بیشتری بریزید. گراتن را در فر بگذارید. فر را روی ۲۰۰ درجه بگذارید و ۲۵ دقیقه صبر کنید. دقت کنید فرها بنا به مارک‌هایشان درجه‌های متفاوتی دارند؛ شاید حرارت ۲۰۰ درجه یک فر، حرارت یک فر دیگر در همین درجه نباشد.

۳. حالا نوبت سس آلبالوست. می‌توانید از مربای آلبالو استفاده کنید یا آلبالو را با کمی شکر روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود.

۴. در این مرحله غذا را تزئین می‌کنیم به این‌صورت که سس آلبالو را در کف بشقاب بریزید. استیک را روی آن بگذارید. گراتن سیب‌زمینی را برش دهید و همراه با استیک و دانه‌های فلفل در بشقاب بچینید. سپس با کلم بروکلی، گل کلم و کلم چینی غذا را تزئین کنید.

۵. دیگر نوبتی هم باشد نوبت سرو غذاست. کارد و چنگال و آب معدنی و دستمال روی میز را فراموش نکنید. برای یک روز سوئدی باشید.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: