مديركل اعتبارات بانك مركزي درگفتگو با اطلس خبر:
مبلغي كه از محل كاهش نرخ سپرده قانوني آزاد شد، 3 هزار و 100 ميليارد تومان بود كه در اختيار بانك‌ها قرار گرفت اما تسهيلات پرداخت شده براي خودرو و وام كالا از محل اين منابع صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳        27 February 2016
مبلغي كه از محل كاهش نرخ سپرده قانوني آزاد شد، 3 هزار و 100 ميليارد تومان بود كه در اختيار بانك‌ها قرار گرفت اما تسهيلات پرداخت شده براي خودرو و وام كالا از محل اين منابع صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، مهرماه بود كه مقامات اقتصادي كشور در سازمان مديريت گردهم آمدند تا از طرح ويژه تسريع رونق خبر دهند. اين طرح پيشتر از سوي حسن روحاني رئيس جمهور در گفت و گوي زنده تلويزيوني بنا بود از محل كاهش نرخ سپرده قانوني و ايجاد منابع قابل وام دهي براي بانك‌ها اجرا شود.

در شرايطي كه تمام بحث‌ها بر سر ميزان آزادسازي اين منابع براي بانك‌هاي منضبط و عدد آزاد شده بود، سيد اصغر ميرمحمد صادقي مديركل اعتبارات بانك مركزي گفت: منابع تسهيلات داده شده در طرح تسريع رونق از محل كاهش نرخ سپرده قانوني نبود.

او در گفت و گو با اطلس خبر تصريح كرد: مبلغي كه از محل كاهش نرخ سپرده قانوني آزاد شد، 3 هزار و 100 ميليارد تومان بود كه در اختيار بانك‌ها قرار گرفت اما تسهيلات پرداخت شده براي خودرو و وام كالا از محل اين منابع صورت نگرفته است.

ميرمحمد صادقي توضيح داد: در مجموع 2 هزار و 100 ميليارد تومان تا كنون به خودروسازان تسهيلات پرداخت شده و بالغ بر دو هزار ميليارد تومان تسهيلات براي كالاهاي واسطه‌اي در نظر گرفته شده است.  اما اين تسهيلات و همين‌طور منابع كارت اعتباري خريد كالا از منابع آزاد شده سپرده قانوني پرداخت نشده است.

از همان ابتداي اجراي طرح بحث كاهش نرخ سپرده قانوني به اين منظور در دستور كار قرار گرفت كه منابع بانك‌ها را براي بالا بردن توان تسهيلات دهي افزايش دهند. به نظر مي‌رسد به دليل نياز طرح تسريع رونق به اعتباراتي بيش از منابع آزاد شده از محل سپرده قانوني، بانك مركزي منابع ديگري از ذخاير را به اجراي اين طرح كه عمده حمايت آن از خودروسازان بود استفاده كرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: