هاما آمادو، از رهبران اپوزیسیون نیجر نوامبر گذشته در پی اتهام دست‌ داشتن در قاچاق یک نوزاد بازداشت شد و کارزار انتخاباتی خود را از پشت میله‌های زندان رهبری کرد.
کد خبر: ۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵        27 February 2016

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمدو ایسوفو، رئیس‌جمهوری کنونی نیجر گرچه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور غنی از اورانیوم پیشتاز شد اما باید در بیستم مارس (اول فروردین) بار دیگر برای تصدی این سمت با رهبر محبوس اپوزیسیون رقابت کند.

 محمدو ایسوفو که به شیر هم معروف است، پیشتر وعده داده بود که در دور اول انتخابات بتواند اکثریت مطلق آرا را کسب کند اما تنها توانست با اختلاف اندکی از هاما آمادو، رهبر محبوس اپوزیسیون پیشی بگیرد.

رئیس‌جمهوری کنونی نیجر گفت: من در مسیر پیروزی در دور اول انتخابات بودم اما خداوند طور دیگری مقدر کرد. انتخاب پروردگار همواره بهترین است.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات، ایسافو 4 / 48 درصد آرا را در انتخابات 21 فوریه به دست آورد و به 167 هزار رای دیگر نیاز داشت تا بتواند اکثریت مطلق آرا را کسب کند اما موفق نشد. پس از وی هاما آمادو با 4 / 17 درصد رای قرار گرفت.

ائتلاف ایسوفو اکثریت را در مجلس ملی دارد. در واقع کنترل بیش از 90 کرسی از مجموع 171 کرسی در اختیار آنهاست و از این میان 75 کرسی متعلق به حزب خودش موسوم به "نیجر برای دموکراسی و سوسیالیسم" است.

رهبر کنونی نیجر نتایج انتخابات را "قابل توجه و بی‌سابقه" توصیف کرد و گفت که موجی از رنگ صورتی که نماد حزب وی است، تمام مناطق در این کشور را پوشش داده است.

وی که برای ارتقای وضعیت اقتصادی و دور نگه‌ داشتن کشورش از حملات تروریستی وعده داده بود، افزود: مردم در آرامش و شفافیت کامل تصمیم خودشان را گرفتند.

در همین حال رقبای ایسوفو متعهد شدند تا از هر کسی که رقیب رئیس‌جمهوری کنونی نیجر شده است، حمایت کنند و دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری ایسوفوی 63 ساله را به چالش بکشند.

هاما آمادو، از رهبران اپوزیسیون نیجر نوامبر گذشته در پی اتهام دست‌ داشتن در قاچاق یک نوزاد بازداشت شد و کارزار انتخاباتی خود را از پشت میله‌های زندان رهبری کرد.

مشارکت مردمی 8 / 66 درصد اعلام شد و حدود 5 / 7 میلیون فرد واجد شرایط رای دادن بودند.

برچسب ها: نیجر ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: