چوب حراج سایپا به آخرین بازمانده پراید

پیش فروش وانت سایپا ۱۵۱ از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه مورخ ۱۰ آبان ۱۴۰۴ ماه آغاز می شود.
چوب حراج سایپا به آخرین بازمانده پراید

به گزارش پارسینه  به نقل از گسترش نیوز ؛ شرایط پیش فروش نقدی وانت سایپا 151 به شرح زیر است:

 

151

شاخص برتر

 مشخصات فنی (بر اساس مدل‌های رایج)

مشخصه توضیحات رایج
موتور معمولاً از موتور M15 سایپا استفاده می‌کند.
حجم موتور حدود 1.5 لیتر (1497 سی‌سی)
قدرت موتور حدود 87 اسب بخار
گشتاور حدود 128 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
سیستم تعلیق جلو: مستقل مک فرسون، عقب: فنر شمش (برای تحمل بار)
سیستم ترمز جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای
ظرفیت حمل بار معمولاً حدود 400 تا 500 کیلوگرم (بسته به سال ساخت)
مصرف سوخت ترکیبی حدود 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر

 

وانت-سایپامشخصات ظاهری و طراحی

  • پلتفرم: طراحی آن برگرفته از خودروهای تیبا/ساینا است، به خصوص در کابین سرنشینان.

  • کابین: کابین آن دو نفره است و فضای نسبتاً مناسبی برای راننده و سرنشین دارد.

  • صندوق بار: دارای یک محفظه بار باز (کفی بار) در عقب است که دسترسی راحتی برای بارگیری دارد.

  • طراحی جلو: چهره‌ای شبیه به مدل‌های هاچ‌بک تیبا/ساینا دارد که آن را از وانت‌های قدیمی‌تر متمایز می‌کند.

  • ابعاد: به دلیل اندازه کوچک و شعاع گردش مناسب، برای تردد در معابر شهری طراحی شده است.

تاریخچه خودروی پراید

پراید (Pride) در اصل خودرویی است که توسط شرکت کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد. خاستگاه اصلی و پلتفرم اولیه این خودرو، مدل فورد فستیوا ساخت آمریکا بوده است. پراید در واقع بر پایه مدل‌های مزدا 121 و فورد فستیوا طراحی و توسعه یافت.

ویژگی‌های اولیه:

  • مدل‌های اولیه پراید در ابتدا تنها به عنوان هاچ‌بک سه در عرضه شد.

  • در سال‌های بعد، مدل‌های پنج در هاچ‌بک (CD-5) و استیشن واگن پنج در نیز به بازار اضافه شدند.

  • پراید اصلی به دلیل نداشتن سطح ایمنی کافی نتوانست مجوز صادرات به بازارهای سخت‌گیرانه‌ای مانند آمریکا و اروپا را کسب کند.

  • در سال 1999، کیا پراید را با مدل کیا ریو جایگزین کرد.

ورود پراید به بازار ایران و تولید توسط سایپا

تولید این خودرو در ایران از سال 1372 (1993 میلادی) توسط شرکت سایپا آغاز شد و به سرعت به یکی از خودروهای پرفروش و فراگیر در کشور تبدیل گشت:

آغاز تولید و مدل‌های اولیه: سایپا این خودرو را در دو مدل اصلی وارد بازار کرد:

نسیم: مدل هاچ‌بک.

صبا: مدل سدان چهار در.

بومی‌سازی: سایپا با حمایت از قطعه‌سازان داخلی و ایجاد زنجیره‌ای از تأمین‌کنندگان فنی، تلاش کرد تا تولید این خودرو را با درصد بالایی از ساخت داخل (به گفته اسناد اولیه حدود 50 درصد) به انجام برساند.

تأیید مسئولین: در آن زمان، اکبر هاشمی رفسنجانی (رئیس‌جمهور وقت) از این خودرو به عنوان ماشینی «خوب و نسبتاً ارزان» با مصرف سوخت مناسب (6.3 لیتر در صد کیلومتر) یاد کرده بود.

تکامل پراید در سایپا (تنوع مدل‌ها)

خط تولید پراید پس از توقف جهانی آن در شرکت کیا، توسط سایپا ادامه یافت و با تغییراتی جزئی و نام‌های جدید، مدل‌های متعددی از آن در بازار ایران عرضه شد که هر کدام جایگزین نسل قبلی یا تنوعی جدید بودند:

  • سایپا 132 (نسل جدیدتر صبا/سدان)

  • سایپا 131 (نسخه‌ای دیگر از سدان)

  • سایپا 111 (هاچ‌بک، جایگزین نسیم)

  • سایپا 141 (نسخه استیشن واگن یا وانت کوچک)

  • وانت پراید (سایپا 151) (نسخه وانت سبک)

پایان تولید در ایران

علیرغم محبوبیت و فراگیری گسترده، تولید پراید در نهایت به دلیل استانداردهای ایمنی و آلایندگی بالاتر، متوقف شد و این خودرو جای خود را به مدل‌های جدیدتر در سبد محصولات سایپا داد.

چوب حراج سایپا به آخرین بازمانده پراید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟