تحریریه پارسینه: روزهای آخر سال تا همین چند سال گذشته همیشه برای خودش برو و بیایی داشت و در بازارهای مختلف از شلوغی جای سوزن انداختن نبود. خرید پوشاک عید به ویژه برای کودکان و همچنین خرید آجیل و شیرینی و میوه یکی از سنت های قدیمی ایرانی ها در ایام نوروز از دیرباز تاکنون بوده است. حالا، اما در شرایطی که تنها چند روز به آغاز سال جدید زمان باقی مانده است، بازارها مثل سابق رمقی ندارند و خیلی از شهروندان از پس خریدهای نوروزی بر نمی آیند. گرانی سر به فلک کشیده و قیمت بسیاری از اقلام با افزایش چشمگیری روبه رو شده است.
گرانی و کاهش توان خرید
قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می شود و دخلشان به خرجشان نمی خورد. سارا که دو فرزند 10 و 12 ساله دارد، می گوید دو سه ماه پس انداز کرده تا بتواند برای دو فرزندش لباس و کفش نو بخرد: «بچه ها ذوق و شوق عید را دارند و دلشان می خواهد برای دید و بازدید لباس نو به تن کنند. برای همین هم نمی توان خرید عید برای کودکان را نادیده گرفت.» می گوید: «تنها سه چهار تکه لباس با کیفیت معمولی که برای فرزندانم خریدم، حدود شش میلیون تومان هزینه کردم. آنقدر قیمت ها بالاست که برای خودم و همسرم هیچ چیزی نتوانستم بخرم؛ چون خودم و شوهرم هر دو کارمند هستیم و حداقل حقوق را دریافت می کنیم.» مائده هم که کارمند است می گوید: «از بچگی تا همین چند سال پیش، موقع عید که می شد انواع آجیل و شیرینی و میوه در بسیاری از خانهها یافت می شد. حالا، اما خود من دو سه سالی است که توان خرید آجیل عید را ندارم و نمی توانم مثل سابق از مهمان هایم پذیرایی کنم.» او می گوید: «قیمت لباس هم که نجومی است. خرید یک مانتو و شلوار چیزی حدود سه چهار میلیون تومان پای آدم آب می خورد؛ درحالیکه حقوق من حدود 13 و 14 میلیون تومان است!»
گرانی ها اقشار مختلف جامعه را درگیر کرده است و باعث شده تا خیلی ها نتوانند مثل سابق زندگی کنند. حسین که این روزها در 69 سالگی به سر می برد و بازنشسته است، می گوید حدود 20 میلیون تومان حقوق می گیرد؛ درحالیکه بزرگ خانواده است و هر سال عید خانه اش از مهمان، مدام پر و خالی می شود. می گوید: «از همین الان، دغدغه این را دارم که چطور از مهمان هایم پذیرایی کنم. قیمت برنج و گوشت روز به روز بیشتر می شود و توان من برای خرید آن کمتر. یک کیلو شیرینی حداقل حدود 350 هزار تومان و آجیل هم کمتر از 500 هزار تومان نیست. اصلا همین گرانی ها باعث شده تا افراد مثل سابق نتوانند به دید و بازدید یکدیگر بپردازند.» بسیاری از کسبه نیز می گویند که امسال، مثل سال های قبل فروش نداشته اند و به دلیل قیمت های بالا، کمتر کسی برای خرید به مغازه آنها پا می گذارد. آنها از سایه سنگین رکود بر بازار خبر می دهند. سعید محمدی، مدیر یکی از فروشگاههای زنجیرهای پوشاک در تهران در گفت و گو با رسانه ها می گوید: «مردم بیشتر برای تماشا می آیند تا خرید. امسال حتی با اعمال تخفیف های 30 تا 50 درصدی هم نتوانسته ایم به فروش سال گذشته نزدیک شویم. مشتریان یا خرید نمی کنند یا به خرید یک یا دو قلم کالای ضروری بسنده می کنند.»علی مروت جو، عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک تهران در گفت و گو با رسانه ها شرحی از وضعیت بازار شب عید پوشاک ارائه کرد و گفت: در سال 1403 کشور از نظر اقتصادی و سیاسی تلاطمهای زیادی را به ویژه در نیمه دوم سال تجربه کرد و این به تضعیف بازار کالاهای مصرفی از جمله پوشاک در شب عید انجامید؛ زیرا مردم به صورت نامتعارفی سرمایه خود را به سمت کالاهای سرمایهای مانند طلا، ارز و از این قبیل سوق دادند و بیش از حد معمول به ذخیره کردن داراییهای خود تمایل پیدا کردند و خرید کالاهای مصرفی را به مواد غذایی و دارو محدود و این امر به کاهش تقاضا برای اقلامی مانند پوشاک انجامیده است. او افزود: در همین حال افزایش نرخ غیررسمی ارز در ماههای پایان سال به افزایش هزینههای تولید و در ادامه افزایش قیمت انواع کالا در کشور انجامید این اتفاق در حالی رخ داد که قدرت خرید مردم با افزایش هزینههای تولید برابری نکرد و فروشندگان مجبور شدند با کاهش حاشیه سود، اجناس خود را عرضه کنند تا قیمت آنها با نقدینگی در اختیار مردم نزدیکی بیشتری داشته باشد اما باز هم کاهش تقاضا را نسبت به شب عید سال گذشته تجربه کردند هر چند فروشندگان پوشاک در شب عید امسال اجناس خود را با 15 تا 20 درصد افزایش نسبت به شب عید سال گذشته عرضه کردهاند.
پسته ای که خندان نیست!
گرانی فقط مختص پوشاک نیست. به گزارش تابناک، رصد از سایتهای فروشگاههای اینترنتی و بازار نشان میدهد که قیمتها به طور قابل توجهی افزایشی شده است؛ برای مثال آجیل چهارمغز شور تبریز به کیلویی یک میلیون و 650 هزار تومان و آجیل مجلسی شور تبریز به کیلویی یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.
0 دیدگاه