علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در تازهترین اظهارات خود به تدوین سند جامع نیروی انسانی این وزارتخانه اشاره کرد و اعلام کرد که این سند در حال ارتقا است تا با اجرای آن، مشکل کمبود یا مازاد نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور حل شود.
با وجود چالشهای گذشته، فرهادی خبر داد که امسال تمامی کلاسهای درس دارای معلم هستند و کمبودها با تدریس معلمان شاغل و بازنشسته جبران شده است. در این راستا، توجه به روندهای جمعیتی و نیازهای آینده در جذب معلم از اهمیت ویژهای برخوردار است تا از بروز مشکلات جدید جلوگیری شود.
وی در خصوص کمبود معلم در مهر 1403 گفت: اوج این کمبود در مهر 1402 با 203 هزار معلم بود و امسال تمامی کلاسها بدون معلم نماندهاند.
فرهادی علت این کمبود را به دورههای بین سالهای 92 تا 96 مرتبط دانست؛ در این سالها تنها راه ورود به شغل معلمی از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی بود، اما جمعیت دانشجو معلمان از 25 هزار نفر به 3 هزار نفر کاهش یافت.
فرهادی تأکید کرد که امسال تمام کلاسهای درس دارای معلم هستند و کمبودها با تدریس اضافه معلمان شاغل و بازنشسته جبران شده است.
فرهادی به کاهش جمعیت دانشآموزی در سالهای آینده اشاره و تأکید کرد که باید در جذب معلم احتیاط کرد تا از بروز مشکل مازاد معلم در آینده جلوگیری شود.
وی گفت: در حال حاضر 112 هزار مدرسه دولتی در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها کمتر از 40 دانشآموز دارند و همچنین 1300 مدرسه در کشور کمتر از 5 دانشآموز دارند. این وضعیت نشان میدهد که عدالت آموزشی در نقاط محروم از لحاظ پوشش تحصیلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ البته ممکن است نتوانسته باشیم کیفیت لازم را در مدارس ایجاد کنیم.
فرهادی اضافه کرد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت هماکنون 10 درصد است که این بودجه برای پرداخت حقوق معلمان اختصاص دارد. بنابراین، سهم بودجه باید به 15 درصد برسد تا بتوانیم بخشی از آن را به بهبود کیفیت اختصاص دهیم.
0 دیدگاه