هرچند آن هایی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را داشتند از مدت ها پیش تبلیغات غیررسمی خود را با روش های قدیمی مثل شام دادن شروع کرده بودند، تبلیغات رسمی نیز چند روزی است شروع شده است.
کد خبر: ۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸        22 February 2016
هرچند آن هایی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را داشتند از مدت ها پیش تبلیغات غیررسمی خود را با روش های قدیمی مثل شام دادن شروع کرده بودند، تبلیغات رسمی نیز چند روزی است شروع شده است.

به گزارش اطلس خبر، حالا نامزدها در روزهای مانده به انتخابات از هر روشی که فکرش را بکنید به دنبال کسب رای هستند، از روش های سنتی مثل پوستر با جذابیت های بصری و پیام های تاثیرگذاری که این پوسترها در لفافه به مخاطب می رسانند، تا روش های مدرنی مثل ارائه وای فای رایگان، از شرکت در صفوف نماز جمعه تا ارائه رژ لب به رنگ انتخاباتی شان و از شیرینی و شام  تا برگزاری مسابقه تلگرامی!


از وای‌فای رایگان تا حضور همسران
تکنولوژی پیشرفت کرده است و به تناسب آن روش های تبلیغات هم عوض شده است. حالا بعضی از نامزدها در ستادهایشان به جای شیرینی و شام، «اینترنت رایگان» می دهند. چنان که بنا بر گفته ها یکی از نامزدها انتخابات مجلس در غرب استان گیلان، برای جذب هواداران در ستاد تبلیغاتی خود وای فای رایگان نصب کرده است. این نامزد مجلس دهم از حوزه انتخابیه شهرستان های ماسال، تالش و رضوانشهر، با نصب دستگاه وای فای بدون رمز، اینترنت رایگان در اختیار جوانان و دیگر اقشار قرار می دهد.همچنین نامزدهای انتخابات شبکه تلگرام را بهترین فضای مجازی برای تبلیغات خود دیده اند و تقریبا همه برای خود یک «کانال تلگرامی» برای پوشش اخبار انتخاباتی و اعلام برنامه ها و شعارهایشان دارند. 

اما تبلیغات مدرن فقط منحصر به تکنولوژی مدرن نمی شود و به نظر می رسد برخی نامزدها از همه نظر مدرن شده اند. چنان که یکی از نامزدهای انتخاباتی مجلس در لرستان گفته است: اگر طرفدار من باشید، «رژ لب صورتی» برای خانم ها و قاب عینک صورتی در میان آقایان توزیع خواهم کرد. او در یک نشست خبری در توجیه این اقدام اظهار کرده است که رنگ مورد نظر ستاد تبلیغاتی اش را صورتی انتخاب کرده است و هر کس نمادی از این رنگ داشته باشد، یعنی طرفدار او است.  این نامزد انتخابات مجلس دهم تاکید دارد که دوران شام دادن و طایفه گرایی به سر آمده است چون در صورت طایفه بازی، کوتوله پروری در جامعه رواج پیدا می کند.

در این میان نامزدهای انتخاباتی روش جدیدی را به تبعیت از کشورهای دیگر کشف کرده اند: حضور همسران در صحنه! چنان که استان مازندران شاهد صحنه مبارزات تبلیغاتی گروهی همسران نامزدها است. همسران نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام کرده اند: ما با این اقدام خود ثابت کردیم که زن ایرانی همیشه دوشادوش مرد خود در تمام عرصه ها حضور می یابد. اما مهمتر از آن، شیوه ای است که تاکنون کمتر در کشور خود شاهد آن بوده ایم و آن حضور نامزدها همراه با همسرشان هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس بوده است. ظاهرا، در این زمینه نیز مازندرانی ها حضور پررنگ تری داشته اند.

از اجاره انحصاری بیلبوردها تا ویزیت رایگان
با وجود روش های مدرن اما چاپ بنر و پوسترهای انتخاباتی همچنان یکی از مهم ترین روش ها برای تبلیغات است. پوستر ها و بنرهایی که گاهی وقت ها حاوی متن هایی است که با دست به دست شدن در شبکه های اجتماعی، بیش از تبلیغ موجبات تفریح مردم می شوند.

اما گاه اتفاقات دیگری هم می افتد که در نوع خود جالب است، از جمله «سوءاستفاده از نام نهادها». مثلا شنیده ها و گفته ها حاکی است نماینده مردم یکی از شهرها در مجلس از نام دستگاه های اجرایی حوزه انتخابیه برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده و موجب نارضایتی و اعتراض روسای این نهادها شده است.  بنرهای تبلیغاتی این نماینده در قالب گزارش عملکرد پیرامون جذب اعتبار برای توسعه سوئیچ مرکز مخابرات در یک شهرستان نصب شده و در پایین این بنرها نوشته شده است: «از طرف روابط عمومی اداره مخابرات شهرستان ». این در حالیست که رئیس اداره مخابرات با ارسال نامه ای به فرمانداری این شهرستان نسبت به این اقدام اعتراض و اعلام کرده است که این اداره اصلا روابط عمومی ندارد و مخابرات هم این پارچه نوشته را نصب نکرده است.

«اجاره انحصاری» بیلبوردها نیز یکی دیگر از این اتفاقات جالب است. چنان که گفته شده است یک نامزد نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای در استان خراسان شمالی پیشنهاد اجاره انحصاری بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از شهرستان ها را برای رقابت با دیگر نامزدهای حوزه انتخابیه داده است. او برای اجاره انحصاری تمام بیلبوردهای تبلیغاتی شهر در زمان انتخابات به مسئولان آن ها مراجعه کرده و گفته است که هر مقدار هزینه که دیگر نامزدهای انتخابات مجلس در شهرستان برای بیلبوردها بدهند ۲۰میلیون تومان بیشتر از سایر متقاضیان برای دراختیار گرفتن همه بیلبوردها پرداخت خواهد کرد.

اما از میان روش های سنتی هنوز «شام دادن» جای خود را حفظ کرده است. چنان که یکی از نامزدهای انتخابات در یکی از شهرستان های خراسان شمالی که از مدتی قبل تبلیغات زودهنگام را شروع کرده ، در همایش های انتخاباتی خود به تعداد زیادی شام داده و طعم این غذاهای رایگان چنان به مردم چسبیده است که گفته می شود افراد زیادی برای شرکت در جلسات همراه با شام او ثبت نام کرده اند. 

بعضی هم در میان از «مجالس مذهبی» استفاده کرده اند، آن هم با «قرعه کشی و جایزه». چنان که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات مجلس در همین استان جشن میلاد حضرت زینب(س) را با طعم انتخابات برگزار کرده و با دعوت از خانواده ها برای شرکت دراین جلسه، با قرعه کشی هدایایی به آنها داده است.

در این میان نامزدها از قشر و شغل های مختلف روش های خاص خود را در تبلیغات دارند، از آن جمله است نامزدهای پزشکی که بیماران را «ویزیت رایگان» می کنند. چنان که یکی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس درحوزه انتخابیه ساری و میاندرود استان مازندران، از بیمارانی که در یک هفته اخیر به وی مراجعه کرده اند، حق ویزیت دریافت نکرده است. او همچنین این روزها به روستاهای حوزه انتخابیه خود می رود وبا عکس گرفتن از بیماران ویزیت شده، آن ها را در کانال تعبیه شده اختصاصی خود در فضای مجازی قرار می دهد. 

از همایش علمی تا نماز جمعه
اما داستان تبلیغات نامزدها به مهمانی ها ختم نمی شود. در استان خراسان رضوی، همایشی در یکی از شهرها تحت عنوان «همایش علمی» برگزار شده اما در عمل، به تبلیغات انتخاباتی برای یک نامزد پرداخته است. بنا بر شنیده ها هزینه برپایی همایش را یک نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی متقبل شده و مجری همایش نیز سنگ تمام گذاشت و در خلال اعلام برنامه ها و دعوت از مهمانان، بارها به معرفی این نامزد انتخابات مجلس پرداخت و خود نامزد نیز در آن سخنرانی کرده است.

از سوی دیگر نماز جمعه های پیش از انتخابات رونق تازه ای گرفته است. چنان که از آذربایجان شرقی گزارش داده اند عوامل و نزدیکان نامزدهای دهمین دوره مجلس در یکی از شهرهای معروف این استان حضور پررنگی در میان شرکت کنندگان آیین عبادی، سیاسی نماز جمعه داشته و علاوه بر آن، با توزیع عکس و کاغذ نوشته حاوی زندگی نامه و سوابق نامزدهای مورد نظر خود، برای جلب نظر نمازگزاران در پای صندوق های رای تلاش می کنند. 

برخی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس نیز در برخی نقاط از جمله تبریز و تهران در بین نمازگزاران حاضر شده و با آنان چاق سلامتی می کنند تا از شیوه تبلیغات چهره به چهره بخوبی بهره گرفته باشند. همچنین تعدادی از آنان در ردیف های نخست نماز جمعه حضور یافته اند تا هم مردم آنها را بهتر ببینند و هم، شاید بخت با آنها یاری کند و در قاب دوربینهای تلویزیون جای بگیرند.
رأی شما را خریداریم!

و اما در نهایت «خرید رای» که احتمالا طولانی ترین سابقه را در تبلیغات انتخاباتی یا بهتر است بگوییم تخلفات انتخاباتی دارد، همچنان به قوت خود باقیست. چنان که گفته شده است در غرب کرمانشاه طرفداران دو نفر از نامزدهای تایید صلاحیت شده دهمین دوره مجلس در سرپل ذهاب و قصرشیرین استان کرمانشاه در چند روز گذشته اقدام به خرید و فروش رای کرده اند و گفته اند در قبال دریافت شناسنامه و خرید رای افراد تا مبلغ یک میلیون ریال به آنها می پردازند.

همچنین شنیده شده است که در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین که دو هزار کارگر مشغول فعالیتند در روز دوشنبه دو نفر از هواداران نامزدهای انتخاباتی به قصد خرید آرای کارگران که از قشر ضعیف جامعه هستند به صحبت با آن ها پرداختند و گفتند که در صورت رای به نامزد مورد نظرشان وجه خوبی به آن ها می پردازند.

محمد امامی امین جانشین هیات بازرسی ستاد انتخابات استان تهران گفته است که ادعا شده یکی از داوطلبان نمانیدگی مجلس دهم اعلام کرده در صورتی که هرکس در برگه رای نام مرا بنویسد و از این برگه با موبایل عکس بگیرد، مبلغی به فرد رای دهنده می دهم.  به گفته او براین اساس باید نسبت به اجازه عکس برداری از آرای انتخاباتی با تلفن همراه و یا همراه داشتن این تلفن ها در شعب اخذ رای تصمیم گیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: