گشوده شدن مسیر دریایی جدید میان ایران و قطر، خشم برخی رسانه های وابسته به ارتجاع عرب را در پی داشته است.
کد خبر: ۲۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸        10 July 2017
العالم: شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در گزارشی اعلام کرد: ایران گشودن مسیر دریایی در آب های خلیج فارس خبر داد که این کشور را به قطر متصل می سازد.  قطر نیز از این اقدام ایران استقبال کرده است، اما برخی چنین اقدامی را فرصتی برای آزردن همسایگان دانستند.

این شبکه که مقر آن در امارات است، در اظهارنظری عجیب مدعی شد: همواره با برگزاری رزمایش هایی در آب های خلیج فارس به نوعی در پی ایجاد هراس در میان همسایگان بود این بار به مانور تجاری روی آورد و در این مسیر قطر را به وسیله ای برای اهداف توسعه طلبانه اش تبدیل کرده است (!)

اسکای نیوز که به نظر می رسد از وضعیت پیش آمده در قطر بسیار خشمگین شده، مدعی شد: در زمانی که جهان نظارت خود را بر فعالیت های مشکوک ایران افزایش داده و در پی بررسی امکان افزایش تحریم ها علیه این کشور است، تهران با فخرفروشی از گشودن راه دریایی جدیدی خبر می دهد که می تواند راه را برای توسعه صادرات غیر نفتی این کشور باز کند. این خبر در آغاز یک خبر معمولی به نظر می رسید تا اینکه ایران در بحبوحه اتفاقات منطقه ای، اسم کشور هدف در این برنامه را، قطر معرفی کرد.

این شبکه اماراتی افزود: تهران پس از گشودن رایگان آسمانش به روی هواپیماهای قطر، در اقدام مشخص سیاسی، از دوحه خواست در پی حفظ مناسبات خوبش باشد، به نظر می رسد مناسبات خوب همان چیزی است که مدت هاست مورد توجه قطر است. با وجود کارهایی که ایران در منطقه انجام می دهد، مسیر دریایی جدید چیزی جز گشوده شدن یک مسیر دیگر در خط ارتباطی میان دو کشور ایران و قطر نیست در شرایطی که این دو کشور در سال های گذشته همواره سعی کردند ارتباط خوبشان را کتمان کنند.

اسکای نیوز ادامه داد: حمد بن خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر که در سال ۲۰۰۰ دیداری از ایران داشت، اولین حاکم حوزه خلیجفارس به شمار می آید که از زمان شکل گیری حکومت (امام) خمینی  به این کشور سفر می کرد. در سوابق ارتباط میان دوحه و تهران شواهد فراوان دیگر هم دیده می شود، یکی از این شواهد همکاری های امنیتی است. از جمله این همکاری ها، توافقی است که از طرف ایران امضای سپاه پاسداران بر آن دیده می شود حال آنکه این ارگان در تعامل با کشورهای حوزه خلیج (فارس) "پرونده سیاهی" دارد. توافقات دوجانبه میان این دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در شرایطی است که هیچ توضیحی درباره مفاد آن ارائه نشده است تا مشخص شود هویت تروریسمی که مد نظر این دو کشور که خود متعهم به حمایت از تروریسمند، چیست؟

در پایان این گزارش آمده است: در هر حال ایران به بازگشایی مسیر دریایی میان بندر بوشهر و قطر مژده داده است و قطر نیز اخیرا با تغییر روابط با برادرانش، این روابط را به روابط با "فارس ها" تبدیل کرد و هم زمان با این تغییر، از محاصره و مظلومیت خویش نیز دم می زند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: