با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری معادلات سیاسی در کشور با تغییرات بسیاری رو به رو شد.
کد خبر: ۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳        08 March 2016
تحریره اطلس خبر| با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری معادلات سیاسی در کشور با تغییرات بسیاری رو به رو شد.

پیش از انتخابات جناح های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور منتخبین خود را در قالب لیست های سی نفره و شانزده نفره در تهران به مردم معرفی کردند.. این در حالی اتفاق افتاد که برخی از چهره های حاضر در لیست خبرگان مردم، لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان در لیست اصولگرایان نیز حضور داشتند.

بعد از پایان رای گیری و شمارش آرا در تهران نماینده های پایتخت در مجلس خبرگان رهبری مشخص شدند. اصلاح‌طلبان توانستند 15 نفر از لیست خود را به مجلس خبرگان بفرستند و از لیست اصولگرایان نیز با در نظر نگرفتن افراد مشترک در هر دو لیست، تنها آیت الله جنتی به عنوان نفر آخر توانست بار دیگر راهی مجلس شود. 

گفتنی است آیت الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان چهارم و همچنین تقی مصباح یزدی نتوانستند رای لازم برای ورود به مجلس را از مردم کسب کنند و از راه یافتن به مجلس بازماندند.

تعیین روز سرنوشت برای «آیت الله» های خبرگان

انتخاب رئیس مجلس خبرگان، رقابتی دیگر

گرچه با پایان انتخابات و نهایی شدن نتایج انتخابات به ظاهر رقابت ها در مجلس خبرگان رهبری پایان یافته با این حال رقابت دیگر نمایندگان مردم در مجلس بر سر ریاست مجلس خبرگان در خرداد ماه سال بعد رقم خواهد خورد.

گفتنی است آیت الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران و از منایندگان مجلس خبرگان رهبری از اولین جلسه مجلس خبرگان پنجم خبر داد. آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اولین دستور کار دوره پنجم خبرگان، انتخاب رئیس و هیات رئیسه خواهد بود،‌ تصریح کرد:‌ ابتدا هیات رئیسه موقت تشکیل شده و آنها هیات رئیسه دائم را که دو سال مدیریت خبرگان را بر عهده خواهد داشت، انتخاب می‌کنند و در طول 8 سال 4 بار انتخابات هیات رئیسه‌ و کمیته‌ها برگزار می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تاکید کرد: روز 4 خرداد سال 95 ریاست دو ساله و قطعی مجلس خبرگان رهبری نیز انتخاب خواهد شد.

طی روز های گذشته و بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گمانه زنی های بسیاری حول موضوع ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح شده است. برخی احتمال می دهند که امکان ریاست آیات امینی، مومن و موحدی کرمانی بیش از دیگر اعضای مجلس خبرگان خواهد بود.
این تحلیل البته بر این اساس است که آیت الله هاشمی که بعنوان نفر اول منتخبین تهران به مجلس راه یافته است برای جلب نظر اعضای اصولگرای مجلس از آیت الله امینی حمایت خواهد کرد. گفتنی است آیت الله امینی در روز های منتهی به انتخابات در هر سه لیست جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز و لیست خبرگان مردم که لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و آیت الله هاشمی بود قرار گرفت. به نظر همین باعث می شود تا آیت الله هاشمی رفسنجانی با جلب نظر اصولگرایان میانه رو در مجلس خبرگان پیروزی خود را در رقابت دوم مجلس خبرگان نیز رقم زند 
گفتنی است، آیت الله ابراهیم امینی، با نام دقیق ابراهیم حاج امینی نجف آبادی، در دوره اول تا سوم خبرگان رهبری نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری بوده است. امینی ۹۰ ساله در این مجلس سمت‌هایی چون نایب رئیسی و ریاست دبیرخانه را هم داشته ولی بیش از هر چیز به خاطر سمت امام جمعه شهر قم شناخته می‌شود. او از سال ۱۳۷۱ و با حکم رهبری به این سمت منصوب شده است.

در مقابل اما اصولگرایان حاضر در مجلس خبرگان بر اساس گمانه زنی ها از آیت الله موحدی کرمانی حمایت خواهند کرد. .موحدی ۸۴ ساله دبیرکل جامعه روحانیت مبارز پس از آیت الله مهدوی کنی است و تا سال ۱۳۸۴ به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران مشغول فعالیت بوده است. او که در حال حاضر یکی از ائمه جمعه موقت تهران هم هست، در هر چهار دوره مجلس خبرگان رهبری حاضر بوده و در هیات رئیسه خبرگان هم فعالیت کرده و در این انتخابات هم با کسب ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار رای در جای پنجم فهرست نهایی منتخبان تهران قرار گرفته است.

برخی دیگر از روحانیون اصولگرا در کنار آیت الله موحدی، به آیت الله محمد مومن هم نظر دارند. مومن ۷۸ ساله ۳ دوره عضو خبرگان رهبری و از نظر برخی اصولگرایان، از نظر علمی و فقهی، نسبت به آیت الله موحدی کرمانی ارجحیت دارد. مهم‌ترین سمت او البته عضو فقهای شورای نگهبان بوده که از سال ۱۳۶۲ تاکنون ادامه دارد. محمد مومن در این دوره خبرگان، در هر سه فهرست جامعتین و خبرگان مردم در قم بود و از این نظر، او هم چهره‌ای مورد وفاق در میان منتخبین مجلس خبرگان رهبری است.

با این همه اما آنچه که بنظر می رسد این است که رقابت در بین دو طیف اصلی حاضر در مجلس خبرگان بر سر انتخاب رئیس مجلس خبرگان رقابتی مهم و بسیار حساس خواهد بود.

برچسب ها: مجلس خبرگان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: