گزارش هفتگی از وضعیت بازار خودرو در هفته منتهی به ۳۰ مهر؛
آمار‌ها نشان می‌دهند که حدود ۳۴ درصد از تمام تولیدات خودروسازان ایرانی در نیمه نخست سال جاری، به دلیل نقص قطعات در انبار‌های خودروسازان دپو شده اند. در این میان، هر چند با بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور از انبار‌های خودروسازان وعده تکمیل ۱۴۲ هزار دستگاه خودروی ناقصِ دپو شده تا پایان آبان ماه داده شده، اما به نظر می‌رسد این وضعیت می‌تواند در ماه‌ها و سال‌های آینده باز هم در مقاطع زمانی مختلف دوباره خودی نشان بدهد. اما دلیل این موضوع چیست؟
کد خبر: ۱۰۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹        22 October 2021



معضل انباشت خودرو‌های ناقص در انبار خودروسازان، چنانچه پیش بینی می‌شد، تشدید شده و با این همه، حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید که این معضل تا پایان آبان ماه به طور کامل رفع شده و تعداد خودرو‌های ناقصی که انبار شده اند به صفر خواهد رسید.

همین چند روز پیش بود که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، از تولید ۹۷ هزار خودرو ناقص و دپوی محصولات مذکور در پارکینگ‌های این شرکت خبر داد و میرجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز به وجود ۴۵ هزار محصول ناقص در این شرکت اشاره کرد.

به این ترتیب، تعداد خودرو‌هایی که به دلیل نقص در قطعات به بازار نرسیده اند، دست کم حدود ۱۴۲ هزار مورد است. این، اما در حالی است که آمار تولید خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که طی این مدت، حدود ۴۱۷ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده و به این ترتیب، رقمی در حدود ۳۴ درصد از تمام تولیدات خودرویی کشور طی این مدت، نقص قطعه داشته اند.

اما علت نقص قطعه چیست؟ نخست اینکه روابط خودروسازان ایرانی با بازار جهانی به چیزی نزدیک به صفر رسیده است و اکنون تنها برخی شرکت‌های بی نام و نشان چینی (و نه حتی شرکت‌های مطرح چینی) با ایران کار می‌کنند. قطعه سازان ایرانی هم هنوز نتوانسته اند تمامی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را بومی کنند و این در حالی است که حتی در صورت بومی سازی ۱۰۰ درصدی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، بر حجم مطالبات چند ده هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان افزوده شده و معضل صنعت خودرو و بدهی انباشته آن تشدید خواهد شد.

از دیگر سو، بلندپروازی در افزایش تیراژ خودرو، آن هم به شکل دستوری، عامل دیگری است که به افزایش تعداد خودرو‌های دپویی در انبار خودروسازان دامن زده است. بر این اساس، وزارت صمت در حالی برای افزایش تیراژ خودرو در ایران در طول ۴ سال آینده برنامه ریزی کرده که نه برای تامین قطعات این تعداد خودرو (۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴) برنامه ریزی شده، نه برای فروش آن‌ها در داخل کشور و نه برای صادرات بخشی از آن‌ها به کشور‌های همسایه.

به این ترتیب، به موازات افزایش دستوریِ تیراژ خودرو و در حالی که کمبود قطعه وجود دارد، می‌توان پیش بینی کرد که حتی با فرض رفع موقت مشکل دپوی خودرو‌های ناقص، این معضل در مقاطع زمانیِ مختلف دوباره سر باز کند.

در ادامه فهرست قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۳۰ مهر را مشاهده می‌کنید:
 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به 30 مهر 1400

مدل خودرو

قیمت بازار آزاد (تومان)

پژو 405 بنزینی GLX (مدل 1399)

233.000.000

پژو پارس اتوماتیک (مدل 1398)

360.000.000

پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400)

245.000.000

پژو 206 تیپ 5 (مدل 1399)

292.000.000

کوییک دنده ای (مدل 1399)

162.000.000

پراید 151 پلاس (مدل 1399)

159.000.000

پراید 111 SE (مدل 1399)

153.000.000

جک S3 اتوماتیک (مدل 1400)

505.000.000

اپتیما هیبرید (مدل 2018)

2.100.000.000

هایما S7/ 1.8 لیتر توربو پلاس (مدل 1400)

810.000.000

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: