گفت و گو ی اختصاصی سمامدیا با نایت رییس ورزش ستاد ورزشی آقای رییسی در استان تهران؛
انقلابی بودن، فساد ستیزی، مردمی بودن، جهادی بودن کلماتی هستند که در صحبت هایش کلیدیست. مهدی عبدی پور مردی از جنس عدالت است که در کارنامه خود عملکرد درخشانی داشته است . درخواست های قابل توجه ایشان از وزیر ورزش می خوانیم.
کد خبر: ۹۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳        10 October 2021



 نایب رییس ستاد ورزشی آقای دکتر رییسی از گفتگوی خواندنی دغدغه های ورزشکاران را بیان می کند.
  • جناب دکتر با توجه به اینکه شما سرپرست و مربی قوی ترین مردان ایران در مسابقات جهانی اسپانیا   بودید سوال بنده این است که آیا فدراسیون در این زمینه با شما همکاری داشت یا خیر؟
  • اعزام ما به این مسابقات توفیقی بود که شامل حال بنده شد. به عنوان ورزشکار کار سالها در جامعه ورزشی 22 سال مربی کشتی بودم و این افتخار دارم که قهرمان سازی کردم و در میادین مختلف حضور داشتم. سالها پیش با شرایط موجود تصمیم گرفتم در حوزه علمی ورود کنم ترجیح دادم که کار مدیریتی و ستادی داشته باشم . با درخواست چند تن از دوستان ورزشکار که  در حوزه قوی ترین مردان فعال بودند طبق مشورتی که با آقای خودنگاه داشتند مربیگری این حوزه را قبول کردم. میدان میدان بزرگی بود مسابقات آرنولد کلاسیک 2021 که هر سال برگزار می شود و عموم رشته ها را در برمیگیرد شاید قریب به 15 هزار جمعیت در رشته های مختلف از کل جهان حاضر می شوند و رقابت می کنند به لحاظ حساسیتی که این مسابقات داشتند مسئولیت را به عهده گرفتم. نگاه بنده به این مسئولیت این بود که در این قهرمانان ارزنده و سازنده ای داریم که باید حمایت شوند. ورزش ها نوین می شوند . این سبک ورزش ها وارداتی هستند و ره آورد غرب به شرق است. از آنجایی که غرب در حوزه اخلاق مدیریت چندانی ندارد در حالی که ورزش در کشورهایی مثل کشور ما که نگاه دینی و اخلاقی به این مسائل دارند و پهلوان محور هستند اصول رفتار و اخلاق حرفه ای خیلی مهم است و این موضوع یکی از دغدغه های من بود. این ورزش به شدت تاثیرگذار است در حوزه ترویج خشونت یا اخلاق مداری در جامعه به این جهت ما این بحث را شروع کردیم  همواره در جلسات اعلام کردم که یکی از دغدغه هایی که امروزه قوی ترین مردان ایران بحث امتیاز تلویزیون که از دست رفت. و در قالب مردان آهنین نتوانستیم این رشته را بومی سازی یا فرهنگ سازی کنیم اینکه صرفا فقط اطلاعات فنی داشته باشیم مثلا در روز مسابقات کارهای هیجانی انجام شود یا اینکه چگونگی انجام حرکت ها را تشخیص بدهد و خیلی از مسائلی که با علوم مربیگری یا کوچینگ باید بداند اینکه است که جدول ها را چک کند و مترجم بین المللی داشته باشد از تجهیزات  مربوط به ورزش مورد نظر مطمئن باشد از روحیه ورزشکار مطمئن باشد متاسفانه ما هنوز در یک سری از رشته ها در ایران نتوانستیم حرفه ای برخورد کنیم . صورت قضیه این است که تیم ها با نام تیم ملی اعزام می شوند ولی تمام هزینه ها صفر تا صد به عهده خود ورزشکار است مثال همین مسابقه ای که داشتیم از فدراسیون ممنونیم که مجوز شورا را گرفت منتها هزینه ای از جانب فدراسیون نداشتیم تمام هزینه ها به عهده خود ورزشکار بود. با این شرایط موجود ورزشکاری در مسابقات حضور پیدا میکند و نتواند چیزی که هست را نشان دهد چه بار روانی و مادی متحمل می شود؟ بنده بارها شده با ورزشکارم صحبت کردم از مشکلاتش از شرایطش از احوالش با خبر شدم تا جایی که می توانستم کمکشان کردم چون این مسائل در عملکردشان در تمرین بسیار تاثیرگذار است. سعی کردم در حوزه سرپرستی و مربیگری نگاه حرفه ای داشته باشم پیام این نگاه و تجربه کسب 2 مدال طلا در مسابقات بود که تقدیم شد به هموطنان عزیز.
  • آقای دکتر شما نایب ریس ستاد ورزشی آقای رئیسی در استان تهران هستید و افرادی را برای ریاست وزارت ورزش پیشنهاد دادین نگاه شما به آقای سجادی چطور بود و چه پیشنهادی برای اصلاح قواعد این وزارتخانه داشتید؟
-کمیسیونی تشکیل شد متشکل از ستادها و مسئولین  دراین کمیسیون چندین نفر مطرح شدند چندین مدل شایستگی تنظیم شد توسط متخصص که شاخص هایی را تعیین کردند که 16 مدل بود که در این مدل ها بحث هایی  از قبیل انقلابی بودن، فساد ستیزی، مردمی بودن، جهادی بودن به حوزه فنی من این افتخار را دارم که انتخابم آقای سجادی بودند ایشان ویژگی های مورد نظر را دارند و تحصیلاتشان مرتبط در حوزه تربیت بدنی است.سابقه مدیریت ورزشی دارند، می توانند در وزارت ورزش عملکرد موفقی داشته باشند.منتها نکته ای که باید به ایشان منتقل شود و بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه ورزشی  عنوان میکنم این است که آقای سجادی با توجه به رسالتی که دارید وزارت شما با وزرای سابق فرق بزرگی دارد چون وزیر دولت آقای رئیسی هستید آقای رئیسی فردیست که سالها کارهای مدیریت در محور گسترده ای انجام داده اند و مردم به عنوان مرد عدالت ایشان را می شناسند و منتصب به جریانات انقلابی و مذهبی هستند بنابراین کسانی که با ایشان کار می کنند خیلی باید صرافت کار داشته باشند و با دقت نظر بیشتری در عملکردهایشان داشته باشند همچنان در قوه قضائیه در بحث فساد ستیزی بسیار خوب عمل کردند دست روی دانه درشت هایی گذاشتند که کسی سالها نمی توانست این کار را انجام دهد. ایشان بدون اغماض ورود کردند و اتفاقاتی را رقم زدند که تا بحال در قوه قضائیه نداشتیم. همینجا می خواهم عنوان کنم حضور بنده فقط در روزهای تبلیغات ستاد نبود با همکاری جامعه دانشگاهی تلاش کردیم دوستانی مجرب در حوزه ورزش چه از حیث آکادمیک یا از حیث سابقه فنی و قهرمانی و مدیریتی که داشتند دعوت کردیم نشستی تشکیل دادیم. بنده سعی کردم مطالبات و خواسته هایشان را یادداشت کنم تا به استحضار وزیر برسانم.
ما اماده ایم اندک تجربه و تحقیقاتی که کردیم را در اختیارشان بگذاریم. ایشان در بحث فسادستیزی کار بشدت سنگینی دارد چون وزارت ورزش برعکس چیزی که مشاهده می شوند می تواند به عنوان یکی از مراکز پولشویی باشد چه بسا که این اتفاق شاهدیم و بعضا شنیده می شود و همچنین جرایم های دیگر در حوزه خشونت و دوپینگ داریم. بحث هایی که مطرح کردند در ورزش های واردتی، ورزش هایی هستند که بعضا با خودشان دوپینگ وارد جامعه می کنند بدون اینکه ما توانای کاری را داشته باشیم الان در باشگاهها می بینیم به راحتی استروئید مصرف می شود هنجار شکنی می شود ما این تعهدات را از وزیر می خواهیم البته این مواردی که ذکر شد بخشی از کار وزیر است در حوزه فساد های مالی به شدت حرف داریم برای وزارت ورزش می شنویم که وزشکار را انتقال می دهند دلالانی که در این امر وجود دارند یا مربی که با هزینه گزاف قرار داد می بندد در صورتی که این قراردادها معلوم نیست چگونه و با چه قوانینی اعلام می شود یا با چه نظارت و کارشناسی حقوقی انجام گرفته و بسیاری موارد دیگر. در راستای تحقیقاتی که انجام دادیم 2 پیشنهاد برای وزیر داریم طبق تحقیقاتی که داشتم کشورهای دیگر فدراسیونی به نام فدراسیون حقوقی دارند که ما نداریم و از وزیر می خواهیم که این فدراسیون را تشکیل بدهند به دلایلی که عرض می کنم در بحث باشگاهها که صنعت بسیار وسیعی که هر روز فعال تر می شود و با توجه به نظارتی که موجود نیست این محیط پاک و خوب پرفساد می شود وقتی همه ی صنف ها اتحادیه دارند چرا صنعت به این بزرگی اتحادیه ندارد؟چطور صنعت به این بزرگی اتحادیه ندارد پیشنهاد ما این است که آقای وزیر محترم در بحث مبارزه با فسادهاو جرایم ورزشی یک فدراسیون حقوقی ورزشی تشکیل بدهند. در بحث باشگاه ها که هر لحظه به تعدادشان اضافه می شود اتحادیه باشگاهها راه اندازی شود که نه تنها نظارت بلکه حمایت هم شوند.
  • این فدراسیون که عنوان می کنید با سایر فدراسیون ها تداخل ندارد؟
  • خیر کاریست مجزا چه بسا کمک حال این فدراسیون ها است فدراسیون حقوق ورزشی به این معناست که یک تیمی تشکیل بدهند و تمرکز کند روی آن تیم هر چند فدراسیون های ما به نظر بنده  در خیلی از امور تعهدات و وظایفی که دارند ترک فعل می کنند امروزه می بینیم فدراسیون های ما خلاصه شده در اردوی تیم ملی که یکسری از اعضا را وارد میکنیم تمرکز می کنیم کارسازی میکنیم و اعزام می شوند برای مسابقات فقط مسابقه محور هستند در حالی که رسالت فدراسیونها روابط شان مشخص است.
  • نکته اول: بحث پیشگیری (مانند پیشگیری قوه قضائیه – نیروی انتظامی) هر روز مقررات ورزشی در دنیا تغییر می کند در این بحث کارهای تحقیقاتی انجام شود هر روز قوانین دوپینگ تغییر می کند  به عنوان مثال ورزشکار ما برای مسابقات اعزام شده به دلیل استفاده از یک قرص ناچیز دوپینگش مثبت اعلام  شده و از مسابقات محروم می شود به این دلیل که نبود مجموعه در وزارت ورزش که این موارد را به موقع انتقال بدهند و بروزرسانی و بومی سازی کنند و در نهایت در قالب آموزش تزریق کنند.
  • نکته دوم:اتفاقی که در فدراسیون ها شاهد ان هستیم اصولی نبودن قراردادهاست که باعث می شود سرمایه گذار یا ورزشکار  عقب نشینی کند به دلیل شفاف نبودن موضوع، کارهای کارشناسی که باید انجام شود، انجام نمی شود بنابراین فدراسیون می تواند  به عنوان یک مرجع حمایتی در اصول قراردادها در جذب سرمایه گذار در جهت نظارت صحیح و تدوین قراردادهای صحیح و دنباله دار می تواند ورود کند.
  • نکته سوم: کمیته انضباطی در فدراسیون ها  نمی توانند مستقل عمل کند  و دلیلش آن است که نظارت رئیس فدراسیون تحت سبک مدیریتی اعمال می. فدراسیون می تواند در قالب دادسرای ورزش عمل کند کمیته انضباطی افراد متخصص حقوقی که آشنا به سوابق ورزشی هستند و در جهت رعایت شأن ورزشکارها که هر دادسرایی نروند در هر اتفاق و تخلفی هر جایی نروند و از آنجایی که ورزشکاران شخصیت های رسانه ایی هستند ممکن است بهره برداری سوء شود و نهایتا کارشناسی های درستی که می شود صورت بگیرد به این خاطر کمیته های انضباطی می توانند در قالب  شعبات شبه قضایی یا قضایی اقدام کند در این زمینه  ما از قوه قضاییه کمک می خواهیم در واقع رسیدگی به جرایم و تخلفات مجموعه وزارت ورزش را به روز کنیم و در داخل خود خانواده ورزش این اتفاق رقم بخورد  مطمئنا بسیاری از جرایم کم می شود بسیاری از این اتفاقاتی که می شنویم و پیگیری نمی شود اتفاق می افتد ما بازوهای خوبی در وزارت ورزش داریم. بازوی اجرایی حراست و بازرسی داریم می توانند به عنوان نیروها و متخصصین اجرایی در حوزه کشف شناسایی افراد متخلف و سودجو باشند یا اطلاع رسان باشند به این حوزه دادسرای فدراسیون ورزشی کاملا تخصصی و قانونی کار قضائی شان را انجام دهند یادمان باشد در محورهایی که عرض کردم دو محور قبلی دقیقا در جهت سیاست قضازدایی حرکت می کنند محور سوم در حوزه برخوردهای قانونی وارد می شود این اتفاقیست که به نظرم اگر رقم بخورد طبق پژوهش های بنده البته با کمک  ستاد تحقیقاتی که داشتیم می توانیم در اختیار دوستان قراردهیم.
  • امیدواریم دغدغه هایی که داریم در کوتاه مدت و بعد در بلند مدت انجام شود و اگر صحبتی در پایان دارید بفرمایید.
  • سخن اخر به دوستان مسئول که در حوزه ورزش زحمت می کشند مساوات را رعایت کنند بعضا می شنویم بدرفتاری می بینیم در حوزه مدیریت ورزش باید حرفه ای تر برخورد کنند ناملایمات را کنار بگذارند ورزشکارهای بسیار قدرتمندی داریم ولی می بینیم نهایتا جایگاهی که میگیرند پنجم و ششم که خیلی ارزشمند به هرحال این اتفاق رقم خورد اصلا نمی خواهیم اعتبار این عزیزان را زیر سوال ببریم در هر مسابقه مخصوصا چنین مسابقاتی که در هر حالی شدتش بالاست و در هر حالی سخت و مسابقه ای که بین المللی نیست فدراسیون هزینه می کند فرقی نمیکند اعزام در چه رشته ای باشد بعدها مشخص می شود که ورزشکار باشگاهی بوده و طبق ارتباطات دوستانه اعزام شده است. در مسابقات معتبر اینچنینی می بینیم که هیچ حمایت مالی صورت نگرفته این دو عزیز ما 2 مدال طلا آوردند منتها چه استقبال یا حمایتی از این دو ورزشکار داشتیم جالب اینجاست که این تمام هزینه ها را خود ورزشکار داشته و حتی برای من مربی هزینه ای از جانب فدراسیون نشد. با بدترین شرایط اعزام شدیم 18 ساعت پرواز با عوض کردن 3 هواپیما داشتیم با شرایط بدی که داشتیم اول شدیم.
نهایتا بعد برگشت شرکت سما باید از ما تقدیر کند؟
اینجا جا دارد از مدیریت مجموعه سما آقای مولایی و دیگر دوستان تقدیر ویژه کنم تشکر می کنم از نگاه ویژه دوستان که رسالت رئیس فدراسیون ما را به عهده گرفتید. امیدوارم به سمتی برویم که این ورزشکارها رها نشوند دو ورزشکار عزیز  چندین روز برگشتند و ما نمی دانیم کجا هستند و چکار می کنند
ما برایشان چکار کردیم؟
قدر این عزیزان را بدانیم.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: