نخست وزیر پاکستان ضمن هشدار درباره بروز جنگ داخلی در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، گفت که این مسئله منجر به بحران انسانی می شود که بر پاکستان اثر مستقیم می گذارد.
کد خبر: ۹۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴        22 September 2021

به گزارش الجزیره، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان هشدار داد در صورتی که طالبان نتواند دولت فراگیر در این کشور تشکیل دهد، خطر «جنگ داخلی» در افغانستان وجود دارد.

وی در همین رابطه گفت: اگر آنها یک دولت فراگیر نداشته باشند و این مسئله به تدریج به یک جنگ داخلی ختم شود، موضوعی که دیر یا زود [اتفاق خواهد افتاد] و این مسئله بر پاکستان نیز تأثیر می گذارد.

عمران خان همچنین گفت که در صورت بروز جنگ داخلی در افغانستان، اسلام آباد اساسا نگران احتمال وقوع بحران انسانی و پناهندگان و همچنین احتمال استفاده از خاک افغانستان از سوی گروه های مسلح است که با دولت پاکستان می جنگند.

وی تصریح کرد: این به معنای یک افغانستان بی ثبات و آشفته است.

نخست وزیر پاکستان ادامه داد: اگر کنترلی در کار نباشد یا درگیری ها ادامه یابد، [این] مکانی ایده آل برای تروریست ها است و این نگرانی ما است. بنابراین تروریسم از خاک افغانستان و ثانیا اگر بحران انسانی یا جنگ داخلی پیش بیاید، مسئله پناهندگان برای ما است.

عمران خان پیشتر نیز درباره بازکردن باب گفتگو با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اظهاراتی را مطرح کرده بود.

«محمد مبین» یکی از سران طالبان در همین رابطه در گفتگو با تلویزیون آریانا گفته بود: به هیچکس اجازه نمی دهیم خواستار ایجاد دولت فراگیر در افغانستان شود. آیا چنین حکومتی به این معنا خواهد بود که همسایگان پاکستان، نمایندگان و جاسوس هایشان را وارد سیستم حکومتی کنند؟

وی در ادامه افزوده بود: دوست داشته باشید یا نه، نظام ما (از نظر خودمان) فراگیر است. ما آزادیم و مثل پاکستان که حق تصمیم گیری درباره نظام خودش را دارد؛ ما هم از چنین حقی برخوردار هستیم.

این در حالی است که در کابینه موقت طالبان، دو عضو تاجیک و ازبک حضور دارند حال آنکه به شیعیان هزاره هیچ جایگاهی داده نشده است. البته طالبان مدعی است که دولتش به اندازه کافی فراگیر هست و در زمان تشکیل دولت اصلی شاهد رفع برخی کاستی ها خواهیم بود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: