گزارش
در حالی که روابط سیاسی ایران و امارات متحده در سال های اخیر با تنش و اختلافاتی همراه بوده است، اما روابط تجاری این دو کشور همواره رو به افزایش بوده و زیر سایه اختلافات قرار نگرفته است.
کد خبر: ۹۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰        19 June 2021

به نقل از «میدل ایست نیوز»، امارات متحده عربی و ایران با وجود تنش سیاسی موجود، اما مبادلات تجاری گسترده‌ای دارند که هر سال شاهد افزایش سطح مبادلات هستند؛ به گونه‌ای که امارات تنها کشوری است که شاهد رشد صادرات از ایران طی سال جاری بوده است.

مقامات ایران اعلام کرده اند که ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور تا پایان سال جاری به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد و این نشان دهنده انسجام بالای و اجماع دو کشور در زمینه تجاری و تمایل به توسعه و افزایش آن به دور از مشکلات سیاسی است.

بنابر آمار رسمی، امارات دومین شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می‌شود به ویژه با تسهیلاتی که دولت ابوظبی به تاجران ایران از طریق بانک ها، صدور روادید و تسهیلات گمرکی می‌دهد.

بنابه اعلام روزنامه رسمی ایران، ۸ هزار تاجر ایرانی در امارات از طریق حدود ۶ هزار شرکت ثبت شده در آنجا فعالیت می‌کنند.


آمار و ارقام


«فرشید فرزانگان»، رئیس اتاق تجاری مشترک ایران و امارات درباره ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور گفت که اکنون ارزش آن به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد و دو کشور تمایل به افزایش صادرات و واردات دارند که احتمال می‌رود با آغاز سال ۲۰۲۵ حجم مبادلات دو طرف به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته این مسئول ایرانی، حجم صادرات ایران به امارات طی سال گذشته به ۳.۳ میلیارد دلار رسید و حجم واردات از امارات ۶.۳ میلیارد دلار بود که مجموع تراز مبادله تجاری بین دو کشور را به حدود ۹.۶ میلیارد دلار می‌رساند تا امارات پس از چین دومین شریک تجاری بزرگ ایران باشد.

فرزانگان تاکید می‌کند که ایرانی‌ها روابط اقتصادی و مواضع سیاسی را به خصوص در سایه تحریم‌های امریکا جدا می‌کنند.

طبق آمار‌های رسمی منتشر شده از سوی ایران، تهران ۱۰ درصد از کل وارداتش را از امارات وارد می‌کند و ۱۵ درصد از صادراتش را صادرات به امارات متحده عربی تشکیل می‌دهد.

اتاق بازرگانی امارات پیش از این در مورد چگونگی تسهیل امارات متحده عربی برای انتقال وجوه به منظور مبادله تجاری با ایران تاکید کرده است که این تسهیلات شامل روش‌ها و ارتباط بین بانک ملی ایران (بانک ملی ایران) با بانک‌های امارات و برپایی نمایشگاه‌های دائمی می‌شود.

ایرانی‌ها به دلیل همجواری امارات با بازار ایران، زیرساخت‌های لجستیکی و سیستم مالی و بانکی، تجارت با امارات متحده عربی را ترجیح می‌دهند.

شرکت‌های هواپیمایی بین دو کشور نیز پیش از انتشار ویروس کرونا در جهان، ۲۰۰ پرواز در هفته بین شهر‌های ایران و امارات برای انتقال صد هزار گردشگر ایرانی علاوه بر ۶۰۰ هزار شهروند ایرانی دیگر که در کشور‌های جنوبی ایران زندگی می‌کنند، انجام می‌دادند.


سرمایه گذاری عظیم


«سمیه عسله»، پژوهشگر و متخصص امور ایران تاکید کرد که ایران براساس حضور اقتصادی مهم درون امارات فعالیت می‌کند به طوری که ابوظبی به شریک تجاری مهم ایران تبدیل شده است.

به گفته وی، ایران سرمایه گذاری‌های عظیمی در امارات دارد از جمله پروژه‌های آبی در دبی که دست کم به ۲۰ الی ۲۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد و ۵۰۰ هزار ایرانی از جمله تجار ایرانی در امارات زندگی می‌کنند.

بنابر آنچه در یادداشت این پژوهشگر و متخصص امور ایران در سایت خبری «مبتدا» آمده است، ۱۰ هزار شرکت ایرانی در امارات در بخش‌های مواد غذایی، مواد خام، آهن، فولاد و الکترونیک فعالیت می‌کنند.

وی توضیح می‌دهد که امارات ۹۰ درصد از حجم تجارت متقابل بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری را به خود اختصاص می‌دهد، دومین شریک تجاری ایران پس از چین است و ایران نیز چهارمین شریک تجاری امارات محسوب می‌شود.

طبق برآورد‌های شورای تجارت ایران، بازرگانان ایرانی در امارات متحده عربی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارند، علاوه بر این که بخش هواپیمایی بین دو کشور نیز شاهد یک فعالیت واضح است.


فروش نفت


دو کشور علاوه بر مبادله تجاری، در زمینه نفتی نیز با یکدیگر همکاری دارند به گونه‌ای که امارات با وجود تحریم‌های امریکا، نفت ایران را به فروش می‌رساند و بنابه اعلام وزارت خزانه داری امریکا، امارات، ایران را در صادرات فرآورده‌های نفتی اش که ارزش آن به میلیون‌ها دلار می‌رسد کمک می‌کند.

امریکا نیز به دلیل این اقدامات، تحریم‌هایی علیه شرکت‌های اماراتی به دلیل کمک به ایران برای فروش نفتش اعمال کرد.

در بیانیه وزارت خزانه داری امریکا در این رابطه آمده است که این شرکت‌ها با ایران در زمینه انرژی همکاری و در زمینه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و فروش آن نقش آفرینی می‌کنند.

در ابتدای سال جاری نیز دولت ایالات متحده چندین شرکت در بخش نفت، از جمله یک شرکت در دبی را به اتهام کمک به شرکت نفت ایران برای صادرات فرآورده هایش به ارزش صد‌ها میلیون دلار، تحریم کرد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: