‌رکود و ورشکستگی دامن‌گیر بنگاه‌های اقتصادی/۱۱
کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: بخشی از درآمد مالکان کشتی از صادرات بود که با کاهش صادرات، درآمد آنان نیز کاهش یافته است. طبق آمار حجم صادرات امسال کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱        18 June 2016

کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: بخشی از درآمد مالکان کشتی از صادرات بود که با کاهش صادرات، درآمد آنان نیز کاهش یافته است. طبق آمار حجم صادرات امسال کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش اطلس خبر به نقل از فارس، محمد سمیعی اظهار داشت: پس از توافق 1+5 و برجام، اخبار‌ امیدوارکننده‌ای تا قبل از نوروز شنیده شد و مالکان کشتی هم منتظر بودند گشایشی پس از برجام در سیستم حمل و نقل دریایی رخ دهد، اما خبرهای خوش تا همین ایام نوروز امسال ادامه یافت و پس از آن به نظر می‌رسد ‌امروز به دستاورد مناسبی نرسیده‌ایم.

* درصد بالایی از ظرفیت کشتیرانی ایران بلااستفاده مانده است

این کارشناس حمل و نقل دریایی اظهار داشت: مشکلات این صنعت به تازگی نیز در جمع مالکان کشتی و اتحادیه کشتی‌داران‌ مطرح شد و آنها اظهار نارضایتی می‌کردند چون حرکت به سمت رشد در این صنعت، کند شده است.

دبیرکل سابق اتحادیه مالکان کشتی با تأکید بر اینکه انتظار این است که قوانین در بخش حمل و نقل دریایی بهینه شود‌، افزود: قطعاً نارضایتی‌هایی در بخش حمل و نقل دریایی و مالکان کشتی وجود دارد اما امیدواریم هماهنگی و همکاری در گفتمان مسئولان مملکتی کشور طوری باشد که به رشد حمل و نقل دریایی‌‌ بینجامد.

سمیعی با تأکید بر اینکه توقفی که امروز در بخش رشد حمل و نقل دریایی رخ داده است باید از بین برود، گفت: در حال حاضر درصد بالایی از ظرفیت کل ناوگان کشتیرانی کشور، بلااستفاده مانده است و از کل ظرفیت، بهره‌وری کامل انجام نمی‌شود و بخشی از نارضایتی‌ها نیز به دلیل همین نبود بهره‌وری‌ ناوگان است.

* کاهش صادرات به کاهش تقاضای حمل بار دریایی انجامید

این کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان اینکه بخشی از صادرات کشور کاهش یافته است، اضافه کرد: قسمتی از درآمد مالکان کشتی از محل صادرات بود که با کاهش صادرات، درآمد کشتی‌داران نیز کاهش یافته است، حتی در آمار نیز حجم صادرات امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. 

سمیعی اظهار داشت: البته اگر منحنی حمل و نقل دریایی را در طول 10 سال گذشته بررسی کنیم، متوجه می‌شوید که در همه دنیا این منحنی سینوسی بوده است یعنی زمانی از نظر درآمدی در اوج قدرت و زمانی در هم سقوط است و البته دوباره صعود داشته‌ایم؛ طبیعی است که مالکان شناور هم در زمانی که از نظر مالی شرایط مناسبی داشته‌اند، باید به فکر شرایط سقوط ‌هم باشند و این یکی از الزامات پذیرفته شده و طبیعی در این صنعت است.


* بانک‌ها رغبتی برای تسهیلات‌دهی توسعه ناوگان دریایی ندارند

وی با اشاره به عدم استقبال بانک‌ها برای تسهیلات دهی توسعه صنعت دریایی کشور، افزود: وقتی تسهیلاتی برای ساخت یک فروند کشتی در نظر گرفته شود، بانک اینگونه متصور است که این کشتی وارد دریا شده و می‌رود، بنابراین از ارائه تسهیلات به این صنعت هراس دارد چون بانک‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های زود بازده و پرمنعفت هستند.

سمیعی بیان کرد: در همین کشور چین، مشوق‌هایی برای دریافت تسهیلات از سوی بانک‌ها ایجاد می‌شود و آنها تسهیلات با نرخ سود دو تا سه درصد برای ساخت کشتی پرداخت می‌کنند اما در کشور ما تسهیلات با سودهای بالای 27 تا 29 درصد ارائه می‌شود که اصلا برای سازنده و مالک صرفه اقتصادی ندارد ضمن آنکه پرداخت تسهیلات هم با شرایط سخت انجام می‌شود.

این کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: قطعا ارائه تسهیلات برای پروژه‌ای نظیر ساخت کشتی، در طولانی‌مدت سود بالاتری نسبت به پروژه‌های زود‌بازده دارد اما چون بانک‌های ما با بخش دریا آشنا نیستند با تردید وارد تسهیلات‌دهی به بخش صنعت حمل و نقل دریایی می‌شوند.

سمیعی اظهار داشت: بانک‌های ما در پروژه‌های کشتی‌سازی بسیار ضعیف وارد می‌شوند و هنوز ندیده‌ام که بانکی به راحتی و با استقبال برای ساخت کشتی وارد شود.

* تصمیم‌گیری دولتمردان درباره دریا بدون حضور دست‌‌اندرکاران و انجمن‌ها‌

مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران و ترکیه اظهار داشت: با این حال متأسفانه مسئولان کشور هنوز قبول ندارند که کشور ما کشوری دریایی است و اگر قبول داشته باشند در یک اتاق در بسته برای حمل و نقل و دریای کشور تصمیم نمی‌گیرند.

وی تأکید کرد: لازم است مسئولان دریایی حداقل با دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی، کارشناسان اتحادیه‌ها و انجمن‌ها نشست و برخواست داشته باشند و از تجربه آنها استفاده کنند اما متاسفانه این فرهنگ چندان جا نیفتاده است.

این کارشناس حمل و نقل دریایی اظهار داشت: امروز حضور انجمن‌های حمل و نقلی در جمع تصمیم‌گیران دولتی ضعیف است در حالی که در همه دنیا، دولتمردان برای اخد تصمیمات اساسی با متخصصان صنعت،‌ انجمن‌ها و اتحادیه‌ها مشورت می‌کنند‌ اما اینجا دولتمردان در اتاق در بسته برای دریا تصمیم می‌گیرند. 

سمیعی گفت: از مسئولان می‌خواهیم که حداقل پای خود را خیس کنند و از پنجره‌ای که رو به دریا است برای دریا و حمل و نقل دریایی تصمیم‌گیری کنند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: