کاندیدای دوره ششم انتخابات شورای شهر تهران، ری و شمیرانات: نیازمند تهرانی هوشمند هستیم
حمیدرضا سیفی رئیس صنف پیمانکاران استان تهران اظهار کرد: «مدیریت شهری یک حوزه تخصصی است اما با گذشت زمان می‌بینیم که به حوزه تخصصی برنمی‌گردد شورای شهر جایی است که قانونگذاری، نظارت و برنامه‌ریزی برای شهر صورت می گیرد. در مدیریت شهری اگر افرادی که در آن هستند چشم انداز درستی از محیط مدیریت شهری نداشته باشند ابر شهری مثل تهران همیشه دچار بحران خواهد بود.»
کد خبر: ۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸        16 June 2021

به نقل از بازار مشترک: رئیس کارفرمایان استان تهران به مشکلات موجود در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد اقتصاد شهر تهران است. بین ۶۰ تا ۶۵ درصد درآمد شهرداری تهران در آمد ناپایدار است و این ناپایداری باعث شده همیشه نسل های متفاوت یا دوره‌های متفاوت که می‌آیند نتوانند مدیریت درستی داشته باشد. در شرایطی که افراد حاضر در لیست های انتخاباتی برای شورای شهر تهران نماینده تشکل های اقتصادی حضور ندارند چطور امکان دارد ما اقتصاد شهر را بدون تشکل های اقتصادی بشناسیم و به سمت پیشرفت سوق دهیم؟»
دبیرکل کارفرمایان کل کشور در ادامه افزود: «در تهران چیزی حدود ۶۰۰ تشکل اقتصادی وجود دارد آیا اقتصاد شهر را می توان بدون تشکل های اقتصادی درست کرد تهران یک منطقه زلزله خیز است بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که بافت فرسوده در پایتخت را مدیریت کنیم و ر ساخت و سازها نظارت هم داشته باشیم.»
وی به اولویت های اصلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: «اولویت اصلی در شهر تهران درآمد پایدار در حوزه‌های عمرانی است که به تبع اگر درآمد درست باشد حمل و نقل هم درست می‌شود اما نماینده‌های حوزه عمرانی شهر کجا هستند؟ حدود ۲۵ تا ۳۰ تشکل عمرانی در تهران داریم درست است که می‌گوییم باید انتخابات برگزار کنیم ولی اگر قرار است در شهر مدیریت درستی صورت بگیرد باید تمام حوزه‌هایی که مورد نیاز شهر است در آن دخالت داشته باشند.»
وی تصریح کرد: «در مدیریت‌های دنیا زمانی مدیریت‌ها مردمی می‌شود که همه چیز را به مردم واگذار می کنند در شهر تهران تشکل‌های اقتصادی که نیستند، تشکل های عمرانی هم نیستند چطور می شود با این شرایط اقتصاد و حوزه عمرانی شهر را درست کرد اگر در تهران بحرانی ایجاد شود آیا با عوامل و پرسنل شهرداری می توان بحران را جمع کرد اگر این تشکل های مردم نهاد در مدیریت شهری دخالت نداشته باشند کار برای مدیریت شهری به شدت مشکل خواهد شد.»
سیفی در ادامه یادآور شد: «انگیزه اصلی ما برای حضور در شورای شهر این است که این صدا را به گوش مردم برسانیم.»


رئیس صنف پیمانکاران استان تهران در انتقاد به عملکرد سیاسی شورای شهر به بازار مشترک گفت: حوزه مدیریت شهری مربوط به جناح چپ یا راست نیست. ورود حزب در حوزه شورای شهر خطاست وقتی نگاه حزبی داریم افراد متخصص را کنار می گذاریم متاسفانه در مدیریت های قبلی هیچکدام ریشه‌ی کار را انجام نداده اند.»
وی افزود: «زمانی میتوان گفت مدیریت شهر درست است که یک شهر هوشمند با مدیریت و داشبورد درست داشته باشیم سوال من این است برنامه استراتژیک مدیریت شهرداری تهران کجاست؟ مانیتور شهر از نظر برنامه ریزی و ساخت و ساز کجاست؟ یک زمانی از بیرون انتقاد می‌کردیم اما فایده ای نداشت و تصمیم گرفتیم خودمان وارد میدان شویم تا صدای ما را مردم بشنوند.»
کاندیدای دوره ششم شورای شهر تهران، ری و شمیرانات برنامه های خود برای ورود به مدیریت شهری را تشریح کرد و گفت: «برنامه اصلی ما در حوزه مدیریت شهری اقتصاد شهر تهران است یعنی حلقه های میانی که ۶۰۰ تشکل اقتصادی هستند را وارد مدیریت شهری می کنیم که این خود اقتصاد شهر را درست می کند. برای خیلی از پروژه هایی که در شهرداری تهران وجود دارد هنر مشارکت گرفتن آدم های اقتصادی را نداریم و این در برنامه ورود من به شورا تعریف شده است.»
وی ادامه داد: «در حوزه بافت فرسوده نیز قطعا برنامه داریم و اقدام می‌کنیم. تشکل‌های توانمند و پیمانکار های توانمندی داریم که قادر به مرمت بافت فرسوده تهران هستند اما این کار با نگاه مدیریتی در بخش فنی و خصوصی امکان پذیر است با نگاه سیاسی و دولتی نمی توان بافت فرسوده را احیا کرد.»
سیفی در ادامه توضح داد: «به تبع وقتی اقتصاد شهر درست شود در حوزه فرهنگی هم مشکلات زیادی حل خواهد شد. زمانی در حوزه فرهنگی می‌توان گام برداریم که اقتصاد و مشارکت در شهر را درست کرده باشیم. بزرگترین خیرین در حوزه اقتصادی فعال هستند آیا اگر یک سیستم هوشمند وجود داشته باشد خیرین در آن مشارکت نمی کنند؟ این شهر نیازمند کمک کردن به حوزه‌های اجتماعی است حوزه‌هایی که خیرین می‌توانند به آن وارد شوند و مسئولیت شان را برعهده بگیرند و متاسفانه از این امکانات استفاده نشده است چون هنر آن وجود ندارد.»
 وی با بیان اینکه تمام فرآیندهای شهرداری باید سامانه محور شود و داشبورد مدیریتی در این حوزه وجود داشته باشد اذعان کرد: «شهروندان باید روز به روز حرکت رو به جلو در شهرداری را ببینند تا حس کنند از این خانواده هستند. اینگونه است که می توان مشارکت را در شهر افزایش داد.»
رئیس کارفرمایان استان تهران به مدیریت آشفته در تهران اشاره کرد و گفت: «بزرگی میگفت ما هشت سال جنگیدیم که یک وجب از خاک وطن را ندهیم اما الان می بینیم که فقط در تهران شیرابه های زباله چطور خاک شهر را از بین می برد. متاسفانه مانیتور هوشمند برای زباله تهران وجود ندارد در بحث زباله همه چیز سنتی پیش می‌رود.»
وی با بیان اینکه بستر برای هوشمندسازی شهر تهران وجود دارد اظهار کرد: «هوشمندسازی می تواند در تهران افایش پیدا کند به شرطی که بخواهیم فعل خواستن را درست در کارها پیش روی خود قرار دهیم و دانش و تخصص این موضوع را داشته باشیم.»
سیفی در ادامه بیان کرد: «می توان یک اپلیکیشن یکپارچه به وجود آورد و همه خانواده‌ها را ترغیب کرد و بعد از طریق فضای رسانه ملی فرهنگ‌سازی را ایجاد و برای مردم بازگو کرد که دخل و خرج این چه منافعی برای حوزه مدیریت شهری دارد.»


وی افزود: «می‌خواهم به مردم بگویم اگر ما نگاهمان را عوض نکنیم اگر افرادی که متخصص و متعهد هستند روی کار نیایند وضعیت تغییری پیدا نمی کند. شهید چمران می گوید قبول دارم تعهد از تخصص مهمتر است اما فردی که مدیریتی را قبول می‌کند که تخصص آن را ندارد بالاترین بی تعهدی است. تا زمانی که مدیریت تخصصی شهر را درست نکنیم و از تمام ظرفیت شهر به خصوص تشکل های اقتصادی شهر و حوزه عمرانی استفاده نکنیم، تحولی ایجاد نمی شود.»
کاندیدای دوره ششم شورای شهر تهران عنوان کرد: «اگر صد برنامه برای مدیریت شهری داشته باشیم اما اقتصاد آنها را درست نکنیم کار به جایی نمی‌رسد. چرا در دوره گذشته شهرداری دچار مشکل شد؟ چون درآمد هایش از بین رفت یک زمانی درآمد در ساخت و ساز بود که آنها از بین رفت در صورتی که باید درآمد پایدار شهری را مدنظر قرار می‌داد.»
سیفی خاطر نشان کرد: «باید درآمد پایدار شهری را شکل داد تا بتوانیم برای احداث مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی مشکل را حل کنیم نوسازی همین موارد یعنی مدیریت درست اما کار اصلی را انجام نمی‌دهیم و فقط روی گزینه آخر مانور می دهیم. اگر اقتصاد شهرداری را هم درست کنیم باید کنار آن مشارکت مردم تهران را داشته باشیم.»
رئیس کارفرمایان استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «در تهران ۶۰۰ تشکل اقتصادی، ۱۳۹ اتحادیه صنفی، حدود ۴۴ اتاق تعاون و ۲۵۰ تشکل در اتاق بازرگانی داریم اما هیچ برنامه ای نیست که از حضور این افراد استفاده کنند و از آنها مشارکت بخواهند. بهترین دانشگاه های ایران در تهران است اما در هیچ کدام از تصمیمات مدیریت شهری از تفکر دانشجویان استفاده نمی شود.»
سیفی در ادامه یادآور شد: «یکی از مشکلات شهر تهران عدم یکپارچگی در مدیریت و تعارض منافع است که این را حل نکرده ایم. متاسفانه در تهران جزیره‌ای تصمیم گیری می‌شود تا این مدیریت یکپارچه نشود نمی‌توانیم بهره‌وری را بالا ببریم. ما در شهرداری و شورای شهر تهران اتاق فکر نداریم باید ساختاری را بچینند که اتاق فکر های ثابت همراه با علم روز بتوانند برنامه تخصصی را در کمک به اهداف شهرداری ارائه دهند.»
وی افزود: «در شهری که برنامه وجود نداشته باشد مدیریت باری به هر جهت می شود و مجبور می شود هر روز برنامه هایش را تغییر دهد. این وضعیت در کرونا هم به شدت نمود کرده است مدیریت یکپارچه و مدون در کل کشور وجود ندارد. به خاطر اینکه هر روز بر اساس داده های روزانه تصمیم می گیرند لذا این مدیریت، مدیریتی نیست که بتواند پیش بینی کند و یک فرآیند ثابت را برای خود بچیند تا به نقطه مطلوب برسد.»
دبیرکل کارفرمایان کل کشور تصریح کرد: «این اتفاق زمانی می‌افتد که مدیریت ها اتاق فکرهای درست، تخصص، برنامه مدون برای به هدف رسیدن وداشبورد مدیریتی داشته باشند. مدیریت تهران باید به نحوی باشد که شهری که رو به پیشرفت و توسعه را داشته باشیم.»
وی در پایان اذعان کرد: «در کشور های مختلف ۵ سال به ۵ سال پیشرفت را مشاهده می‌کنند و این پیشرفت برای مردم قابل رویت و ملموس است اما در کشور ما در تمام حوزه ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد فقط درجا می‌زنیم چون فرهنگ ها را ریشه ای اصلاح نمی کنیم فقط قول می‌دهیم و به خاطر نبود زیرساخت و برنامه و بودجه مناسب قول‌هایی که به مردم می‌دهیم اجرایی نمی‌شود و تنها که کسی ضرر می‌کند مردم هستند.»

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: