حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام؛
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتظار این کشور برای چندین دوره‌ای بودن مذاکرات وین سخن گفت و افزود هنوز فاصله قابل توجهی باقی است.
کد خبر: ۹۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲        11 May 2021
ند پرایس در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: راب مالی اخیراً به وین بازگشت. این دور چهارم از آنچه ما به طور کامل انتظار داریم مذاکرات چند دور باشد، است. تحلیل ما این است که چالش‌های قابل توجهی باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:یک فاصله بزرگ بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم آنها باید در صورت توافق برای از سرگیری پایبندی برجام باید باشند، وجود دارد.

پرایس اضافه کرد: نمی‌خواهم روز به روز بگویم که در مذاکرات چه پیش آمده است اما فکر می کنم جایی که ما هستیم همان چیزی است که هفته گذشته شنیدید، شکاف قابل توجهی باقی است.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور به طور یکجانبه و غیرقانونی از توافق بین‌المللی برجام که به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هم رسیده بود، خارج شد.

دولت ترامپ پس از آن، شدیدترین تحریم اقتصادی را متوجه مردم ایران ساخت و حتی در بحبوحه همه‌گیری کرونا هم بر آن افزود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی وعده بازگشت به برجام را می‌داد و از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران به شدت انتقاد می‌کرد، هنوز اقدام قابل توجهی انجام نداده است و همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه در مدت پایبندی همه طرف‌ها به برجام، بر اساس ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش پایبند بوده است، خواستار لغو تمام تحریم‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ به این سو بر اساس سوء نیت دولت ترامپ و برای کارشکنی در بازگشت به برجام وضع شدند.

افسانه‌ای بر مبنای نادرست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره برخی ادعا که البته بیشتر از طرف صهیونیست‌ها مطرح شده است که ایران اجازه بازرسی به اماکن نظامی که از نظر فعالیت هسته‌ای مشکوک هستند را نمی‌دهد، گفت: این افسانه‌ای است که متأسفانه از سال ۲۰۱۵ ادامه داشته است.

پرایس اظهار کرد: متأسفانه، برخی گزارش های نادرست وجود داشته است که من فکر می کنم اجازه داده است که این افسانه ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمینه‌ای برای نگرانی وجود دارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منبع اصلی آن است و من شما را به آنجا ارجاع می دهم.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: