بسته خبری از شامگاه تا بامداد؛
مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، ما تلاش می‌کنیم صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانمان برسانیم.
کد خبر: ۹۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴        11 May 2021
اطلس‌خبر به نقل از پارسینه: درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 

رئیس جمهور مصوبه شورای نگهبان را رد کرد

 
رئیس‌جمهور با رد مصوبه شورای نگهبان درباره انتخابات به وزارت کشور دستور داد طبق جمع‌بندی نظریه معاونت حقوقی عمل نماید. روحانی همچنین به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی گردد. کدخدایی سخنگوی شورای مگهبان هم در واکنش گفت که فقط کسانی که مدارکی براساس مصوبه ما داشته باشند، ثبت‌نام کننده تلقی می‌شوند. مصوبه شوای نگهبان محدودیت‌هایی برای ثبت نام مقرر کرده بود. دولت با اصل موضوع مخالف نیست، اما معتقد است شورای نگهبان راسا نمی‌تواند قانونگذاری کند.
 

واکنش ایران به آتش زدن دیوار خارجی کنسولگری در کربلا

 
سخنگوی وزارت امور خارجه سعید خطیب زاده در نشست رسانه‌ای هفتگی خود با محکوم کردن اقدام شب گذشته در حمله عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: ما حمله به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می‌خواهیم به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند. وی ادامه داد: شب گذشته وزارت امور خارجه یادداشت اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد. انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خود در این حوزه عمل کند.
 

گام اول انتخاباتی جهانگیری

 
اسحاق جهانگیری، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جبهه اصلاحات ایران حاضر شد. حسن رسولی عضو حقیقی جبهه اصلاحات ایران در این باره گفت: ایشان در جلسه مجمع حضور داشتند، ولی وقت نشد که برنامه انتخاباتی خود را ارائه بدهند.
 

صداوسیما مسئول نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای‌مجازی شد!

 
نظارت "ساترا" نهاد زیرمحموعه به صداوسیما بر چگونگی فعالیت‌های انتخاباتی یکی از مصوبات ششمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود. این نشست با حضور عبدالعلی علی عسکری، رئیس رسانه ملی، صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صداوسیما و نماینده دادستان کل کشور برگزار شد.
 

جنتی: تعیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال، خدمتی از طرف شورای نگهبان بود

 
دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بنابراین فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود باید به درستی به وظایفش عمل کند و دنبال اهداف شخصی نباشد. آیت الله جنتی گفت: شورای نگهبان هم باید شرح حال و سوابق داوطلبان را بداند و در جریان عملکرد آن‌ها در گذشته باشد. وی تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و افزود: بدین ترتیب از ثبت نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد. دبیر شورای نگهبان توجه به تامین معاش مردم را از اولویت‌های اول رئیس جمهور دانست و تاکید کرد: اگر داوطلبی در خودش نمی‌بیند تا معاش مردم را تامین کند، از ابتدا ثبت نام نکند. آیت الله جنتی اهمیت قوه مجریه را از دو قوه دیگر بیشتر دانست و گفت: ریاست جمهوری مسئولیتی است که با معاش مردم سروکار دارد، بنابراین کسی که داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌شود باید به وعده هایش عمل کند و چک بی محل صادر نکند.
 

واکنش کدخدایی به دستور روحانی به وزارت کشور برای عدم اجرای مصوبه شورای نگهبان

 
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در واکنش به دستور روحانی به وزارت کشور برای عدم اجرای مصوبه شورای نگهبان به لازم‌الاجرا بودن مصوبه شورای اشاره کرد. وی با انتشار تصویری از شرایط ثبت نام کاندیدا‌ها در این باره نوشت: مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست. بدیهی است کسانی از نظر این شورا ثبت نام کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت نام ارائه کرده باشند.
 

اگر کسی ۳۸ سالش بود، اما سایر شرایط را داشت، استنثائا تایید صلاحیتش می‌کنیم

 
سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان تنها مرجع منحصر به فرد تشخیص شرایط صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است و در هیچ‌جای دیگر قانون اساسی جز این نیامده است و بر اساس همین مقام معظم رهبری تکلیف کردند تا معیار‌ها و شرایط لازم برای این موضوع اعلام شود. وی افزود: در مصوبه اخیر شورای نگهبان استثنا یز وجود دارد که اگر شخصی خارج از شروطی که در مصوبه آمده است، اقدام به ثبت‌نام کرد و اعتراض داشت، مثلاً ۳۸ سال داشت، اما رجل سیاسی مذهبی، مدیر و مدبر بود و همه شرایط را داشت، چون شورای نگهبان مرجعی است که باید صلاحیت را تشخیص بدهد، صلاحیت او را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر تشخیص داد صلاحیت دارد استثنائاً او را می‌پذیرد و این استثناء منطقی است. قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پایان تأکید کرد: این مصوبه نه قانونگذاری است و نه اینکه دیر شده؛ بلکه اجرای سیاست‌های کلی انتخابات است و آثار این مصوبه هم این است که از ثبت‌نام‌های وهن‌آلود و غیرمنطقی - از کودک ۵ ساله تا افرادی که واقعاً صلاحیت ندارند- جلوگیری می‌کند.
 

سه تذکر آشنا در مورد فایل صوتی ظریف

 
حسام الدین آشنا، رئیس پیشین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: «لطفا: ۱. به جای ⁧وزارت اطلاعات⁩ ادعای قطعی در مورد ⁧فایل صوتی⁩ مطرح نکنید. ۲. به جای ⁧قوه قضائیه⁩ حکم قطعی در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی صادر نکنید. ۳. ⁧ اصلاح قانونی⁩ در مورد قانون ۱۳۵۳ و قانونگذاری در مورد ضرورت و الزامات تدوین تاریخ شفاهی⁩ مسئولان و دستگاه‌های عمومی را دنبال بفرمایید.»
 

نقوی حسینی: رئیسی روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می‌کند

 
نماینده پیشین مجلس در رابطه با حضور رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ اظهاراتی را بیان کرد و گفت: نیکزاد و جلیلی از چهره‌هایی هستند که در انتخابات در کنار آقای رئیسی خواهند بود. «سید حسین نقوی حسینی»، نماینده مجلس دهم، در گفتگو با برنا گفت: رئیسی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده است و احتمالا به جهت سیادتشان در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می‌کنند و روز جمعه هم که روز بزرگی است برای ثبت نام به محل وزارت کشور تشریف می‌آورند.
 

آیتی: اصولگرایان نگران تکرار انتخابات ۷۶ هستند

 
اصولگرا‌ها به این نتیجه رسیده‌اند، ظریف بهترین گزینه برای جبهه اصلاحات است و شانس رای بالایی دارد و برای همین هم تهدید می‌کنند و هم از او تعهد می‌گیرند که وارد انتخابات نشود. مهدی آیتی در گفتگو با ایلنا، درباره این که گفته می‌شود روز گذشته از محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نمایندگان به نوعی تعهد گرفته‌اند در انتخابات شرکت نکند، چرا جریانی از آمدن وی به صحنه انتخابات جلوگیری می‌کند، گفت: بعد از افشای فایل صوتی آقای ظریف کاملاً مشخص شد که جناح اصولگرا از حضور وی در میدان انتخابات وحشت دارد. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم جریان اصولگرایی در نظرسنجی‌های خودشان از طریق مجاری که در دسترس دارند به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به محبوبیت عمومی که ظریف دارد، اگر در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کند یک موج اجتماعی به وجود می‌آورد و شاید جریان ۷۶ تکرار شود که این امر شکست بزرگی برای این جریان خواهد بود. وی با بیان این که افشای فایل صوتی آقای ظریف به نوعی کوپن ایشان را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ سوزاند، اظهار داشت: بعضی اعتقادشان بر این است که این پوست خربزه‌ای بود که برخی دشمنان زیر پای ظریف انداختند.
 

موسوی لاری: شورای نگهبان حق ندارد قانونگذاری کند

 
وزیر کشور دولت اصلاحات در واکنش به مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط کاندیدا‌های انتخابات رئیس جمهوری گفت: شورای نگهبان هم باید قانون اساسی را رعایت کند و حق ندارد قانونگذاری کند و به دستگاه اجرایی ابلاغ کند که تو چه کار بکن و چه کار نکن؛ مرجع قانونی باید این مسائل را مطرح کند. اگر رئیس جمهور در برابر تخطی از قانون اساسی و عدم اجرای اصول قانون اساسی ساکت باشد تخلف کرده و به وظیفه خود عمل نکرده است. رئیس جمهور نمی‌تواند در برابر این مسائل ساکت بماند و باید از هرگونه شکستن قانون اساسی جلوگیری کند و یکی از موارد هم همین جاست.
 

جلیلی: رئیس‌جمهور باید تمام ایران را ببیند نه فقط تهران

 
عضو شورای عالی امنیت ملی با یکی از کار ویژه‌های مهم رئیس‌جمهور این است که تمام ایران را ببیند، چه به لحاظ جغرافیایی چه موضوعی گفت: اگر به موضوعی پرداخته می‌شود نباید باعث شود که ما را از موضوعات دیگر بازدارد. سعید جلیلی، عضو شورای‌عالی امنیت ملی، عصر امروز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت) در میزگرد مجازی با فعالان استانی، در پاسخ به سؤالی درباره عدالت منطقه‌ای و نحوه تحقق عدالت منطقه‌ای گفت: یکی از کارویژه‌های مهم رئیس‌جمهور این است که تمام ایران را ببیند، چه به لحاظ جغرافیایی چه موضوعی؛ بنابراین، اگر به موضوعی پرداخته می‌شود، نباید باعث شود که ما را از موضوعات دیگر بازدارد. وی ادامه داد: کسی که منتخب مردم واقع می‌شود، باید جامعیتی داشته باشد که در ابعاد مختلف تک‌بعدی نباشد، چه در موضوعات چه مناطق جغرافیایی. این بحث مهمی است. جلیلی افزود: نکته مهم این که اگر نگاه و رویکرد رئیس‌حمهور مبتنی بر پرداختن به موضوعات اصلی و اولیت‌های اصلی باشد و بخواهد تمام کشور را ببیند نه فقط تهران را، لازمه این، اتخاذ سازوکار فقط فردی نیست بلکه همه مجموعه دولت است. اینجاست که مزیت‌های نسبی اهمیت پیدا می‌کند.
 

داوری: احمدی‌نژاد دی ماه سال گذشته واکسن فایزر تزریق کرده است

 
رئیس دولت دهم روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه مدعی شده بود، مسئولین کشور خودشان واکسن زده‌اند خیالشان راحت است نگران مردم نیستند. عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد مدعی شد: «محمود احمدی نژاد، جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ در منزل حمید بقایی واکسن آمریکایی فایزر را تزریق کرد تا به پیشنهاد بقایی، از ویروس کرونا در تجمعات انتخاباتی مصونیت یابد. شنیدم که خرید و انتقال اختصاصی واکسن برای احمدی نژاد از امارات، حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه داشته است.»
 

ادعای پنتاگون درباره شلیک تیر هشدار از سوی ایران در تنگه هرمز

 
وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) مدعی شد که ۱۳ فروند قایق تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز به یک فروند کشتی گارد ساحلی ایالات متحده و سایر قایق‌های دریایی این ناو نزدیک شدند.

بنا به ادعای «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، پس از نزدیک شدن قایق‌های تندرو ایرانی به شش قایق ارتش ایالات متحده که در حال اسکورت زیردریایی مجهز به موشک هدایت شونده جورجیا بودند، این ناو دریایی آمریکا ۳۰ تیر هشدار شلیک کرد.

جان کربی همچنین مدعی شد که این تیر‌های هشدار از یک مسلسل ۰.۵۰ میلیمتری شلیک شدند.

سخنگوی پنتاگون در اظهارات خود با اشاره به اینکه این بار شمار قایق‌های تندروی ایرانی بیش از هر زمان دیگری بود، مدعی شد که «نکته‌ای که بسیار مهم و قابل توجه است، این است که آن‌ها (قایق‌های ایرانی) بسیار تهاجمی و غیرایمن رفتار کردند».

گفتنی است، این رویارویی دریایی در حالی اتفاق می‌افتد که قدرت‌های بزرگ جهان در قالب گروه ۱+۴ به همراه ایران برای رسیدن به توافقی جهت بازگشت آمریکا به برجام در حال مشاوره و رایزنی هستند.
 

دیدار چهارجانبه رؤسای هیأت‌های ایران و سه کشور اروپایی

 
روسای هیات‌های ایران و سه کشور اروپایی در ادامه رایزنی‌های وین، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش  اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در ادامه رایزنی‌های هیأت‌ها در وین، دیداری چهارجانبه میان سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و رؤسای سه هیأت اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) برگزار شد.

همچنین نشست‌های کارشناسی هم به صورت دوجانبه و هم در قالب کارگروه‌های سه‌گانه همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک مقرر شد که مذاکرات و رایزنی‌ها به شکل فشرده و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. از این رو هر روز جلسات متعدد و مستمری در سطوح مختلف میان اعضای ایران و گروه ۱+۴ برگزار می‌شود.
 

داماد روحانی: بگذارید مردم نفس بکشند

 
کامبیز مهدی‌زاده، داماد روحانی و مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در روزنامه آرمان ملی نوشت: متاسفانه منافع ملی کشور درگیر گروکشی و بازی عده‌ای شده است که کوچکترین نقشی در پیروزی انقلاب اسلامی نداشته‌اند، اما امروز مدعی انقلابی‌گری هستند! انقلابی‌گری به هوچی‌گری و داد زدن پشت تریبون نیست.

ریش گذاشتن نشانه اسلام و مسلمانی نیست. باید منصفانه رفتار کنیم. عده‌ای صبح تا شب خواب خرداد را می‌بینند، چون برای خود در مرداد رویای شیرینی ترسیم کرده‌اند، می‌ترسند خواب‌شان تعبیر نشود. به همین خاطر هر روز فقط در فکر سنگ‌اندازی در کار دولت و تیم مذاکره‌کننده هستند تا نکند این مذاکرات قبل از خرداد به نتیجه برسد و خواب خوش این عده تبدیل به سراب شود.

زندگی مردم را به گروگان گرفته‌اند و به نقل از منابع آگاه هر روز اعلام موضع می‌کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید مذاکرات خوب پیش می‌رود، اما منابع آگاه این دوستان با مواضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران فرق می‌کند. به راستی منابع آگاه این عده چه کسانی هستند؟ این کشور یک رهبر و یک رئیس‌جمهور دارد. راهبرد‌ها و چارچوب‌ها را ایشان مشخص می‌کنند.

منافع ملی کشور نباید قربانی انتخابات شود. این دوستان اگر راضی می‌شوند، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بروند به این عده تعهد محضری بدهند که شما عزیزان در سیاست کار بلد هستید، اما بگذارید مذاکرات به نتیجه برسد و مردم نفس بکشند. آنقدر زندگی مردم را درگیر جناح‌بندی‌ها و بازی‌های سیاسی نکنید. مردم، ولی نعمت مسئولان هستند. این تحریم‌های ظالمانه سفره مردم را کوچک کرده است.

قبل از برجام ما نمی‌توانستیم به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹ یک قایق کوچک را حرکت دهیم، چه برسد به کشتی! شهید سلیمانی سرباز وطن و در میدان و خاکریز‌ها بود. پشت میز‌نشین نبود. عده‌ای امروز دبیر، وزیر و وکیل پشت میز‌نشین شده‌اند و هیچ تحرکی از خود ندارند. در گذشته در بریتانیا شخصی را که شهردار می‌شد، هنگام شروع دوره وزن می‌کردند و پس از پایان دوره نیز وزن می‌کردند، اگر وزنش زیاد شده بود به عنوان کسی که از مقامش سوءاستفاده کرده تقبیح می‌شد و مورد نکوهش قرار می‌گرفت. شهید سلیمانی فرمانده بی ادعا بود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: