مریخ نورد «استقامت» که چندی پیش به سیاره سرخ سفر کرد موفق به تولید اکسیژن از دی اکسید کربن موجود در هوای این سیاره شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳        22 April 2021

مریخ نورد استقامت ناسا که چندی پیش عازم فضا شده و با موفقیت در سیاره سرخ مستقر شد در اقدامی شگفت انگیز موفق شد تا دی اکسید کربن موجود در مریه را به اکسیژن تبدیل کند؛ این اتفاق ضمن اثبات فناوری فوق‌العاده این سازه، یک قدم در مسیری پیش رفت تا با تولید اکسیژن، نفس کشیدن را برای فضانوردان و به نوعی انسان و نیز بازگشت موشک‌های که به زمین بازگردانده شدند به سیاره سرخ، تسهیل کند.

جیم روتر، معاون دستیار اداره ماموریت فناوری فضایی ناسا امروز گفت: این اولین گام حیاتی در تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن در مریخ است. "MOXIE" (ابزاری که «استقامت» از آن برای انجام این کار استفاده کرده است) کار بیشتری برای انجام دارد، اما نتایج به دست آمده حاکی از فناوری پر از نوید است، زیرا ما به سمت هدف خود (روزی که انسان‌ها را در مریخ ببینیم) حرکت می‌کنیم.

اکسیژن سازی در مریخ

toaster-sized MOXIE (مخفف "آزمایش اکسیژن مریخ در استفاده از منابع") با تولید اکسیژن از دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن را به عنوان ماده زائد دفع می‌کند. فرآیند تبدیل در دمای حدود ۱۴۷۰ درجه فارنهایت (۸۰۰ درجه سانتیگراد) اتفاق می‌افتد، بنابراین MOXIE از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده و دارای یک پوشش نازک طلایی است تا گرمای بالقوه آسیب رساننده را به بیرون بدنه «استقامت» منتقل کند.

تیم MOXIE دیروز به مدت دو ساعت دستگاه را گرم کرد و سپس به مدت یک ساعت از آن استفاده کرد. مقامات ناسا گفته اند که MOXIE در آن بازه ۵.۴ گرم اکسیژن تولید کرده که تقریبا برای اینکه یک فضانورد بتواند به راحتی به مدت ۱۰ دقیقه نفس بکشد، کافی است. آن می‌تواند در هر ساعت حدود ۱۰ گرم اکسیژن تولید کند. این ابزار ممکن است در نهایت به چنین سطوحی برسد، زیرا تیم قصد دارد در طی یک سال مریخ (حدود ۶۸۷ روز زمین) حدود ۹ ماموریت دیگر را انجام دهد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: