گزارش از بورس تهران در روز چهارشنبه، اول اردیبهشت؛
شاخص کل بورس تهران، امروز حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد، معادل ۱.۰۳ درصد افت کرد و هفته کاری خود را در حالی به پایان رساند که ارتفاع نماگر اصلی بازار به حدود یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن ۰.۳۷ درصد افت کرد.
کد خبر: ۹۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲        21 April 2021

بورس تهران نخستین روز کاری خود در اردیبهشت ماه سال جاری را در حالی با افت بازدهی حدود یک درصدی به پایان رساند که در پایان نخستین ماه از سال ۱۴۰۰، یکی از بیشترین میزان افت‌ها در بازدهی ماهانه فروردین ماه‌های بازار سرمایه هم به ثبت رسید. این، اما در حالی است که به نظر می‌رسد در میان مدت و درازمدت، بازار سرمایه دیگر افت قابل توجهی در میزان بازدهی را به ثبت نخواهد رساند، هر چند رشد‌های شارپی در قیمت سهم ها، مشابه آنچه در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ به وقوع پیوست نیز رویایی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

شاخص کل بورس تهران، امروز حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد، معادل ۱.۰۳ درصد افت کرد و هفته کاری خود را در حالی به پایان رساند که ارتفاع نماگر اصلی بازار به حدود یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن ۰.۳۷ درصد افت کرد.

در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «وپاسار»، «وبملت» و «وکار» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «امین یکم»، «کمند» و «کیان» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «خساپا»، «خگستر» و «خودرو» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «پارند»، «سیتا» و «کیان» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «کمند»، «امین یکم» و «پترولح» اختصاص داشت.
 


جمع بندی بازار در پایان نخستین ماه بهار


فعالیت بورس تهران در فروردین ماه، اما روز گذشته در حالی پایان گرفت که با افت بازدهی ۷ درصدی در این ماه، یکی از منفی‌ترین پرونده‌های کاری بورس در نخستین ماه سال در دست کم ۱۴ سال اخیر به ثبت رسید. بر این اساس، در حالی که بازدهی بورس تهران، تنها در فروردین ماه سال گذشته (و در روز‌های اوج گیری اقبال به بازار سرمایه) به حدود ۳۵ درصد می‌رسید، تنها افت بازدهی در نخستین ماه سال که با افت بازدهی در فروردین ماه امسال قابل مقایسه بود، در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ رخ داد. در آن سال، بازدهی بازار سرمایه در نخستین ماه سال، حدود ۶ درصد افت کرده بود.

اما چرا این وضعیت به وقوع پیوست؟ پاسخ را می‌توان در اصلاح رشد‌های ناشی از هیجان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در بازار سرمایه جست و جو کرد. بر این اساس، در حالی که در سرتاسر ماه‌های فروردین تا مردادماه سال گذشته، بازار عمدتاً رنگ سبز بر چهره داشت، نسبت قیمت به درآمد در عمده نماد‌های حاضر در بازار به شکلی چشم گیر افزایش پیدا کرد و به سطوحی کم سابقه و حتی بی سابقه رسید. حالا، اما بر اساس اصل «بازگشت به میانگین» که در بسیاری از بازار‌های مالی قابل جست و جو است، بورس هم مدت‌ها است که به سراشیبی بازگشتِ بازدهی به میانگین درازمدت افتاده است.

در این میان، اما به نظر می‌رسد قیمت بسیاری از سهم‌ها در وضعیت کنونی، به نسبت ارزنده باشد و با توجه به چشم انداز رفع تحریم‌ها و افزایش سودآوری شرکت ها، بورس در میان مدت احتمالاً از افت بیشتر در میزان بازدهی در امان باشد. در هر حال، اما خروج گسترده و بی سابقه پول حقیقی از بازار این را هم نشان می‌دهند که بازار سرمایه، دیگر تا مدت‌ها وضعیت رشد هر روزه‌ای را که در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ تجربه کرد، نخواهد دید.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: