اولین واکنش رئیس جمهور آمریکا به آغاز غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران؛
رئیس جمهوری آمریکا از اینکه ایران به صورت غیر مستقیم تعامل برای بازگشت واشنگتن به برجام را ادامه داده است، ابراز خرسندی کرد و گفت قضاوت درباره این مذاکرات که هنوز جریان دارد، زود است.
کد خبر: ۹۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰        17 April 2021
 جو بایدن عصر جمعه در نشست خبری مشترک با یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم در ایران، این پاسخ را مطرح کرد.

وی بدون اشاره به اینکه آمریکا نزدیک به چهار سال است به طور مشخص توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است و همچنان ادامه دارد، افزود: ما فکر نمی‌کنیم که این برای ایران مفید باشد که بگوید می‌تواند به غنی‌سازی ۶۰ درصدی برسد و خلاف توافق (هسته‌ای) است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما گرچه خوشحالیم که ایران برای بحث و گفتگو، گفتگو‌های غیرمستقیم با ما موافقت کرده است تا در مورد چگونگی حرکت به جلو و آنچه برای اجازه دادن به ما برای بازگشت به برجام مورد نیاز است، بحث شود.

بایدن اضافه کرد: اگرچه به اعتقاد من هرگز نباید از آن توافق، خارج می‌شدیم.

وی با این ادعا که مذاکرات بدون امتیاز دادن انجام شده است و آن‌ها هم مایل به امتیاز دادن برای آن نبودند، گفت: بنابراین بحث‌ها جریان دارد و من فکر می‌کنم قضاوت در مورد اینکه نتیجه چه خواهد بود زود است. ما هنوز در حال صحبت هستیم.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط کشورش و انفعال اروپا در قبال تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی را جدی می‌گیریم.

سخنگوی کاخ سفید در این باره مدعی شد: ما گام تحریک آمیز ایران را برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را جدی می‌گیریم. اقدام اخیر ایران، جدیت این کشور در مذاکره را زیر سوال می‌برد و طرف‌های توافق هسته‌ای باید آن را رد کنند!

از سوی دیگر پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در این راستا، مدعی شد: تصمیم ایران (برای غنی سازی ۶۰ درصدی) بسیار نگران کننده است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد.

گفتنی است روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر کرده است، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: