گزارش از بورس تهران در روز شنبه، ۲۱ فروردین
سومین هفته کاری بازار سرمایه در سال جاری با قرمزپوشی آغاز شد. بورس تهران، به این ترتیب امروز یک قدم دیگر به از دست دادن کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک شد و شاید اگر دامنه نوسان نامتقارن در بورس اعمال نشده بود و نقدشوندگی بازار به این میزان کاهش پیدا نمی‌کرد، اکنون این کانال هم از دست رفته بود.
کد خبر: ۹۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸        10 April 2021

شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۹ هزار واحد، معادل ۰.۷۳ درصد دیگر هم افت کرد و در پایان زمان معاملات، در تراز یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۰.۲۱ درصد افت را شاهد بود.

این، اما در حالی است که در جریان معاملات هفته گذشته، نماگر اصلی بازار سرمایه افتی معادل ۳.۴ درصد (تا پیش از انجام معاملات امروز) را به ثبت رساند و خالص خروج پول حقیقی نیز به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب، این چهاردهمین هفته متوالی است که حقیقی‌ها در مقام فروشنده و حقوقی‌ها در مقام خریدار قرار می‌گیرند و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیر یا زود، بازار به وضعیت پیش از سال ۱۳۹۹ برخواهد گشت، یعنی زمانی که بازیگر اصلی بازار سرمایه نه حقیقی ها، که نهاد‌های حقوقی بودند.

در جریان معاملات امروز، حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهام در بورس دست به دست شد و در فرابورس نیز حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد. در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «امین»، «غپاک» و «وپاسار» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «کمند»، «امین یکم» و «غپاک» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «خساپا»، «وتجارت» و «خودرو» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «سپاس»، «دامین» و «امین یکم» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «شستا»، «اپال» و «شپنا» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «کمند»، «امین یکم» و «پارند» اختصاص داشت.
 


برجام، FATF، قرنطینه کرونایی و انتخابات


بازار‌ها هنوز هم چشم انتظار تعیین سمت و سوی رخداد‌های مهم سیاسی در ایران هستند و به غیر از این، به نظر نمی‌رسد متغیر‌های درونی (همچون قیمت مواد اولیه، میزان سودآوری شرکت‌ها و عواملی از این دست) چندان تفاوتی با ماه‌های پیش داشته باشند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در هفته‌های پیش رو، تعیین تکلیف موضوعاتی باشد که عمدتاً در حوزه سیاست قرار می‌گیرند. بر این اساس، تعیین وضعیت موضوعاتی همچون برجام، FATF، قرنطینه کرونایی و انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه امسال، می‌تواند جهت گیری بازار سرمایه و البته بازار‌های دیگر در فصل تابستان پیش رو را مشخص‌تر کند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: