گزارش
اقدامات و اظهارات مقامات دولت بایدن نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد در روابط خود با ریاض و به ویژه محمد به سلمان تجدید نظر کند، اما همه چیز به سادگی این خواستن نیست.
کد خبر: ۸۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰        24 February 2021

در روز‌های اخیر دولت جو بایدن نشانه‌هایی ارسال کرده است مبنی بر اینکه سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه تفاوت قابل توجهی با دولت پیشین خواهد داشت.

یکی از موضوعات مهم در این میان نحوه تعامل با عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد، است. «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که بایدن قصد دارد روابطش با عربستان را «بازتنظیم» کند. این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، محمد بن سلمان روابط شخصی ویژه‌ای با جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور، برقرار کرده بود و از همین رهگذر نسبت به رویداد‌های یمن، قتل جمال خاشقچی، و سرکوب‌های داخلی مصونیت پیدا کرده بود.

اکنون که دولت بایدن تصمیم گرفته است رویکرد خود را در این زمینه تغییر دهد، این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی در انتظار واشنگتن و ریاض است؟

به گزارش «بی بی سی»، سعودی‌ها برای حفظ آمریکا به عنوان یک شریک راهبردی و یک چتر امنیتی، تلاش می‌کنند به شکلی متفاوت کاخ سفید را قانع کنند.

آن‌ها بحران دیپلماتیک با قطر را پایان دادند، لوجین الهذلول را که در برای احقاق حقوق زنان فعالیت می‌کند آزاد کردند، و به دنبال راهی هستند تا جنگ یمن را پایان دهند.

روابط عربستان و آمریکا ریشه‌های عمیقی دارد و از حوادثی، چون تحریم نفتی ۱۹۷۳، جنگ اول خلیج فارس و حملات ۱۱ سپتامبر که بیشتر عاملان آن سعودی بودند، جان به در برده است. آن‌ها می‌دانند که اگر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده خلیج فارس را ترک کند، نیروی دریایی ایران به سرعت این خلا قدرت را پر خواهد کرد و بر منطقه مسلط خواهد شد، بنابراین نمی‌خواهند که تعاملاتشان با ایالات متحده تغییر کند.

برای ایالات متحده هم مخاطراتی وجود دارد. ملک سلمان فرتوت و بیمار توان کافی برای مداخله در امور روزمره ندارد و با مرگ او، عملا واشنگتن مجبور خواهد شد چند دهه آینده را با فرزندش بگذراند.

بیشتر دولت‌های غربی هنوز در رابطه با قتل جمال خاشقچی نگاهی شکاکانه به بن سلمان دارند، اما ولیعهد سعودی در داخل این کشور، به ویژه میان جوانان، بسیار محبوب است. او با ۳۵ سال سن بیشتر از حاکمان هشتاد ساله کشورش به جوانان نزدیک است و تمام اهرم‌های قدرت همچون نیرو‌های مسلح، وزارت کشور، و گارد ملی را هم تحت کنترل مستقیم خود دارد و توانسته است موانع متعدد سر راه خود برای پادشاه شدن را بردارد. از جمله این موانع محمد بن نایف، ولیعهد پیشین و شاهزاده محبوب آمریکایی‌ها بود که در سال ۲۰۱۷ در یک کودتای بدون خون ریزی کنار گذاشته شد.

البته وقتی صحبت از فشار آمریکا برای اعمال نفوذ در مسائل عربستان می‌شود، همه چیز آن گونه نیست که واشنگتن می‌خواهد. برای نمونه، در سال ۲۰۰۵ کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا، با محکوم کردن حکومت‌های خودکامه در منطقه، از سعودی‌ها خواست تا به سمت دموکراسی و انتخابات آزاد حرکت کنند. حاکمان سعودی برای امتحان نوک پایشان را در آب دموکراسی فرود بردند و اجازه دادند انتخابات شهرداری‌ها برگزار شود.

نتیجه؟ پیروزی نامزد‌های اسلام گرای محافظه کار غالبا ضدغربی بود. پس از آن بود که رهبران سعودی به متحدان آمریکاییشان هشدار دادند «مراقب باشید که چه آرزویی می‌کنید.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: