یک کارشناس علوم قرآنی گفت: شناخت معارف مهدوی ضرورت تردید ناپذیر عصر ما بوده لذا ضروری است مهدویت به خوبی درک شود و وجوه مختلف آن تبیین گردد تا برکات فراوانی را نصیب جامعه اسلامی ما سازد.
کد خبر: ۸۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹        25 January 2021

 احمد خلیلی پیرامون جمعه‌های انتظار گفت: بر اساس روایت‌ها ظهور امام زمان در روز جمعه رخ می‌دهد روزی که به عنوان عید مسلمانان شناخته می‌شود و جایگاه خاصی در بین مسلمانان دارد.

وی به روایت‌های متعدد در مورد ظهور اشاره و بیان کرد: بزرگان و «ائمه معصومین (ع)» در روایات تاکید دارند که باید هر لحظه منتظر ظهور باشیم و بهترین عمل انتظار فرج است، مأیوس نشدن از خدا و عمل به وظیفه بهترین نوع انتظار بشمار می‌رود و ظهور در اوج ناامیدی حاصل می‌شود، بنابراین هدف و تعریف ما از کار‌ها و فعالیت‌هایمان باید در جهت حرکت به سوی ظهور باشد «امام جعفر صادق (ع)» در مورد ظهور فرمودند: «لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِکَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت، اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما «اهل بیت (ع)» ظهور یابد.

خلیلی پیرامون ظهور «امام زمان (عج)» ابراز کرد: با مراجعه به روایات نام بعضی از پیامبران الهی را می‌توان در گروه ظهور کنندگان و یاران دوازدهمین امام دید آنان در حکومت «امام زمان (عج)» حضور خواهند داشت و آن حضرت را یاری خواهند کرد. مهم‌ترین آنان حضرت «عیسی (ع)» است. در کتاب کافی جلد ۱ صحفه ۲۴۷ بیان شده در هنگام ظهور حضرت ادریس، خضر و الیاس حضور خواهند یافت که در کنار «امام زمان (عج)» با کفر مبارزه خواهند کرد، در روایات ما آمده است:حضرت «عیسى (ع)» پس از ظهور «امام زمان (عج)» از آسمان نزول می‌کند و پشت سر ایشان نماز مى خواند و با آن حضرت بیعت مى کند، همچنین در روایتی از «امیرالمؤمنین (ع)» بیان شده است «امام زمان (عج)» داخل بیت المقدس مى شود و نماز جماعت به امامت او برگزار مى شود و حضرت «عیسى (ع)» پشت سر «امام زمان (عج)» مى ایستد و نماز می‌گذارد.

این کارشناس علوم قرآنی توجه به مهدویت را ضروری دانست و ابراز کرد: شناخت معارف مهدوی ضرورت تردید ناپذیر عصر ما بوده لذا ضروری است مهدویت به خوبی درک شود و وجوه مختلف آن تبیین گردد تا برکات فراوانی را نصیب جامعه اسلامی ما سازد، در این راستا باید تاکید کرد بر هر فرد مسلمان واجب است که «امام زمان (عج)» خود را بشناسد تا بدین وسیله از خطر افتادن به جاهلیت قبل از اسلام و فرو رفتن در گرداب کفر و شرک در امان بماند و امکان زیستن و مردن بر مبنای اعتقاد راستین را بیابد. این امر زمینه دل بستن و سرسپردن به امام حق است و مقدمه نجات و رستگاری را فراهم می‌کند.

وی «فرهنگ انتظار» را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «فرهنگ انتظار» وجه اجتماعی ظهور است و تنها حیات فردی و زندگی شخصی افراد را در بر نمی‌گیرد بلکه همه مناسبات اجتماعی را نیز شامل می‌شود به عبارت دیگر اعمال و افکار انسان باید رنگ انتظار بگیرد و از این فرهنگ متأثر شود، همه مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاستی و اقتصادی نیز باید به نوعی متأثر از انتظار باشد و میان جامعه منتظر و جامعه غیر منتظر تفاوتی محسوس وجود داشته باشد به بیان دیگر در یک جامعه منتظر، نظام تعلیم و تربیت، امور سیاسی و حکومتی، قوانین و اقتصاد، حقوق و وظایف شهروندی باید بر اساس فرهنگ انتظار و با هدف زمینه‌سازی برای ظهور «امام زمان (عج)»و استقرار حکومت عدل و مهدوی سامان یابند.

خلیلی زمینه سازی برای ظهور را امری مهم خواند و خاطرنشان کرد: تفکر مهدویت همان رفتار جهادی مسلمانان است و حرکت‌های جهادی در عرصه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز ظهور شود، ما باید برای مهدویت و انتظار فرج جریان‌سازی کنیم و سیاست کلی جامعه باید رسیدن به حکومت مهدوی باشد. «امام خمینی (ره)» پیروزی انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور حضرت «ولی عصر (عج)» می‌دانستند، همچنین مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی خود تاکید داشتند که «ظهور «امام زمان (عج)» همان طوری که با انقلاب اسلامی یک قدم نزدیک شد، با همین انقلاب ما باز می‌تواند نزدیک‌تر شود».
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: