«جیمز مرداک» پسر «روپرت مرداک»، مالک امپراطوری رسانه‌ای «نیوزکورپ»، در سخنانی تند از نقش دروغ‌پراکنی رسانه‌های حامی «دونالد ترامپ»، چون فاکس نیوز در تحریک شورشیان به حمله به ساختمان کنگره انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷        17 January 2021

جیمز مرداک پسر روپرت مرداک، یکی از بزرگترین غول‌های رسانه‌ای جهان، در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز، رسانه‌های آمریکا را به انتشار اخبار دروغ متهم کرد و گفت: این اخبار نیرو‌های خطرناک و غیرقابل کنترلی را آزاد کردند که تا سال‌ها باقی خواهند ماند.

مرداک در پاسخ به این سوال که آیا شبکه فاکس نیوز که توسط پدرش تاسیس شد و به دست برادرش هدایت می‌شود، نقشی در بروز یورش خشونت‌بار روز چهارشنبه (۲۴ دی) به کنگره آمریکا داشت یا نه، گفت گروه‌های رسانه‌ای به دروغ‌پراکنی درباره انتخابات دامن زدند و با موفقیت بذر دروغ را کاشتند.



مرداک که در این مصاحبه تندترین انتقادات خود از صنعت خبر آمریکا را از زمان جدا شدن از تیم نیوزکورپ طرح می‌کرد، مستقیما به نام فاکس نیوز اشاره‌ای نکرد، اما اظهاراتش به عنوان انتقادی در لفافه از این کانال خبری تعبیر می‌شود.

وی گفت: خسارت وارده عمیق و سنگین است. یورش به کنگره گواهی بر آن است که آنچه فکر می‌کردیم خطرناک باشد در واقع بسیار خطرناک است. آن رسانه‌هایی که اخبار دروغ به خورد مخاطبانشان می‌دهند، نیرو‌هایی بس خطرناک و غیرقابل کنترل را آزاد کرده‌اند که تا سال‌ها با ما خواهند ماند.

مرداک افزود: امیدوارم آن دسته از افرادی که فکر نمی‌کردند این مساله تا این حد خطرناک باشد، حالا به عمق فاجعه پی برده و دست از این کار بردارند.

این عضو سابق هیات مدیره نیوزکورپ در بخش دیگری از اظهاراتش هشدار داد رسانه‌های آمریکا که به دست نیرو‌هایی افتاده‌اند که صرفا می‌خواهند در قدرت بمانند یا از ورای مرز‌ها بر گفتمان آمریکا اعمال نفوذ کنند و تنها خرابکاری و از بین بردن همه‌چیز آن‌ها را راضی می‌کند، بالاخره با روز جزا مواجه خواهند شد.

مرداک پس از این مصاحبه با انتشار یک بیانیه مشترک با همراهی همسرش، کاترین، خاطرنشان کرد: انتشار اخبار کذب خواه درباره انتخابات باشد خواه بهداشت عمومی یا تغییرات اقلیمی، پیامد‌های واقعی در جهان به بار خواهد آورد. بسیاری از مالکان رسانه‌ها به اندازه مقاماتی که حقیقت را می‌دانند، اما دروغ پراکنی را انتخاب می‌کنند، مسئولیت دارند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: امیدواریم صحنه‌های وحشتناکی که همگی شاهد آن بودیم در نهایت این دست‌های پشت پرده را متقاعد کند که یک بار برای همیشه از سیاست‌های مسمومی که تبلیغش را می‌کنند، دست بکشند.

اگرچه فاکس نیوز چند خبر انتقادی درباره دونالد ترامپ کار کرد، اما عمدتا از وی حمایت کرده و برخی از دست اندرکاران این شبکه حتی به ادعا‌های پوچ وی درباره تقلب در انتخابات دامن زدند.

به عنوان مثال شان هنیتی مجری این تلویزیون در برنامه‌ای که ماه نوامبر (آبان ۹۹) به مناسبت انتخابات داشت، گفت: امشب هر شهروند آمریکایی باید درباره اتفاقی که در انتخابات افتاد خشمگین، عصبانی و نگران باشد. هر آمریکایی باید از خودش این سوال را بپرسد که آیا به آنچه در این انتخابات اتفاق افتاد اطمینان دارم؟ آیا نتایج انتخابات دقیق و درست بودند؟ آیا این یک انتخابات آزاد و منصفانه بود؟ یک عالمه سوال دارم.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: