گزارش هفتگی «پارسینه» از وضعیت بازار مسکن؛
تا پایان سومین هفته دی ماه، معاملات مسکن در تهران در مقایسه با مدت زمان مشابه در آذرماه، حدود ۶۴ درصد افت کرده است.
کد خبر: ۸۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹        16 January 2021

 
قفل شدن سرمایه بساز و بفروش‌ها در خانه‌های بی مشتری + جدول قیمت‌ها
 
تحریریه پارسینه - گروه اقتصادی: در یک هفته اخیر، داده‌های آماری مختلف باز هم بر تعمیق رکود در بخش مسکن تاکید کردند. بر این اساس، تا پایان سومین هفته دی ماه، معاملات مسکن در تهران در مقایسه با مدت زمان مشابه در آذرماه، حدود ۶۴ درصد افت کرده است. از آن سو، گزارشی دیگر که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که حجم پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال ۱۳۹۸ در کل کشور، حدود ۳۹ درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش نهاده‌های ساختمانی، این افزایش در صدور مجوز، صرفاً به ساخت واحد‌های مسکونی نیمه تمام در کشور انجامیده باشد. این رخدادی است که می‌توان آن را به منزله قفل شدن سرمایه سازندگان در واحد‌های مسکونی نیمه کاره در نظر گرفت.

افت ۶۴ درصدی
 
داده‌های فروش آپارتمان در سامانه رهگیری نشان می‌دهد که در سه هفته نخست دی ماه سال جاری، حجم معاملات مسکن در تهران، حدود ۶۴ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در آذرماه افت کرده، این در حالی است که طی همین مدت، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت، حدود ۳.۵ درصد افت را نیز تجربه کرد. با توجه به عدم ثبت دقیق داده‌های مربوط به معاملات املاک در شهر‌های دیگر، نمی‌توان در این مورد اظهارنظر دقیق داشت، اما به نظر می‌رسد وضعیت معاملات در حوزه مسکن، در سایر شهر‌ها نیز مشابه تهران باشد.

عمده معاملات در روز‌های پایانی هر ماه در سامانه رهگیری به ثبت می‌رسند و بر این اساس، می‌توان فرض کرد که تا پایان ماه جاری، معاملات ثبت شده افزایش پیدا کند. با این فرض، به این ترتیب، در طول سال جاری، سه هفته نخست دی ماه شاهد چهارمین رکورد افت معاملات مسکن در پایتخت بود. بر این اساس، به غیر از فروردین ماه که به دلیل تعطیلات معمولاً حجم معاملات پایین است، آبان و آذر به ترتیب شاهد افت ۴۹ و ۴۲ درصدی معاملات مسکن بوده اند.

همچنین، طی این هفته مرکز آمار ایران در گزارشی در مورد روند تحولات ساخت وساز در کشور در تابستان امسال، با استناد به تعداد پروانه‌های صادر شده در این فصل برای ساخت مسکن، از رشد ۳۹ درصدی صدور پروانه ساختمانی در دومین فصل سال جاری خبر داد. بر این اساس، در تابستان امسال، بیش از ۱۳۷ هزار مجوز ساخت مسکونی در کشور صادر شده که در مقایسه با تابستان سال ۱۳۹۸، رشدی در حدود ۳۹ درصد داشته است.

این رشد سنگین را که با افزایش واحد‌های عرضه شده تناسب ندارد، می‌توان به عنوان واحد‌هایی در نظر گرفت که ساخت آن‌ها آغاز شده، اما به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های ساختمانی، احتمالاً نیمه کاره رها شده اند.

این در حالی است که اطلاعات شهرداری تهران از کارنامه ۹ ماهه آپارتمان سازی در سال جاری نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان پاییز، مجموعا بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی از شهرداری مجوز ساخت دریافت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۶ درصد افت کرده است.

در جدول زیر، آخرین قیمت‌های پیشنهادی برای املاک مسکونی فروشی در تهران را مشاهده می‌کنید:

قیمت پیشنهادی برای فروش مسکن در تهران (هفته منتهی به 26 دی ماه)

محله

متراژ (متر مربع)

سن بنا (سال)

قیمت (هر متر مربع)

ستارخان/ شادمان

80

21

28 میلیون و 750هزار تومان

آزادی/ بلوار تیموری

107

30

18 میلیون و 600 هزار تومان

هنگام/ شمیران نو

90

8

13 میلیون و 900 هزار تومان

وحیدیه/ خ تیرگان

73

نوساز

24 میلیون تومان

شریعتی/ خ قدوسی

78

27

28 میلیون تومان

بنی هاشم جنوبی/ خ حاجی پور

40

21

18 میلیون و 250 هزار تومان

شهرزیبا/ بلوار تعاون

67

20

26 میلیون و 200 هزار تومان

تهران نو/ خ تیموری فر

55

15

26 میلیون و 300 هزار تومان

نارمک/ خ آیت

48

12

25 میلیون تومان

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: