یک پزشک متخصص زنان گفت: با توجه به عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری و کنترل بیماری مهم است.
کد خبر: ۸۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵        12 January 2021

فرناز مشیری، جراح و متخصص زنان اظهار کرد: با توجه به عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری و کنترل بیماری و رعایت آن بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: به طور کلی در هر شرایطی لازم است تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی رعایت شود. دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تأمین می‌شود بنابراین تمام منابع غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح است و  هیچ‌گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

مشیری با بیان اینکه در برنامه غذایی روزانه باید دو اصل تنوع و تعادل رعایت شود، ادامه داد: تنوع یعنی مصرف انواع مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها) قرار دارند و تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن است.

این پزشک متخصص بیان کرد: مواد غذایی در هر گروهی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسان هستند و می‌توان از یکی به‌جای دیگری استفاده کرد. برای مثال می‌توان از ماست به‌ جای شیر و از حبوبات و تخم‌مرغ به ‌جای گوشت استفاده کرد. اما به منظور افزایش سطح ایمنی بدن باید روزانه از منابع غذایی دارای ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن، انواع گلم، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج)، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

او افزود: پیاز خام حاوی ویتامین C است بنابراین بهتر است روزانه همراه با غذا مصرف شود. همچنین می‌توان در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است، استفاده کرد. با توجه به نقش ویتامین‌های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین E (روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت) استفاده شود. پرهیز از خوردن غذا‌های چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسرو‌ها و شور‌ها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان ضروری است.

مشیری گفت: بهتر است جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل) استفاده شود. همچنین روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم‌مرغ) به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد. منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌ها برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و مغز‌ها (پسته، گردو، بادام و فندق) نیز نقش مهمی در ارتقای سیستم ایمنی بدن دارند. در کنار تمام این توصیه ها، مصرف ۸-۶ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به‌صورت روزانه، موکدا توصیه می‌شود، زیرا نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.

تغذیه بیماران کرونایی

 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماری‌های تنفسی

این پزشک متخصص افزود: مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها، به‌منظور تأمین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. مصرف انواع کربوهیدرات‌ها از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار (جو و سنگک) و ماکارونی ترجیحاً سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها به شدت توصیه می‌شود. همچنین به‌منظور سالم و قدرتمند نگه‌داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی پروتئین را دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین‌ها شامل انواع گوشت‌ها، (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود، باقلا)، تخم‌مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه (پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل‌های بدون نمک هستند. توجه داشته باشید مصروف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی، شامل کره، روغن ماهی پیه، دنبه و... باید محدود شود.

مشیری تاکید کرد: مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود، ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کنند و تخلیه شوند، بنابراین مصرف ۸ تا ۶ لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه را فراموش نکنید.

او در مورد پایداری ویروس کرونا در شرایط انجماد گفت: کووید ۱۹ در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد تا دو سال می‌تواند زنده بماند. ویروس کرونا ویروس سارس و مرس بر اساس میزان دما، رطوبت و نور ماندگاری متفاوتی دارند. با توجه به اینکه ویروس کرونا در دمای پایین و فریز شده پایدار است، بهداشت و ایمنی مواد غذایی می‌تواند از انتقال آن از طریق غذا پیشگیری کند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: ویروس کرونا به دمای معمولی پخت (۷۰ درجه سانتی گراد) حساس است بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی مانند شیر، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی خام و کامل پخته نشده پرهیز کرد. همچنین به هنگام استفاده و آماده‌سازی مواد خام حیوانی مثل شیر خام و گوشت یا سایر فرآورده‌های حیوانی، برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست‌ها کاملا شسته شود و از تخته و چاقو جداگانه برای خرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته استفاده شود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: