گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز یکشنبه، ۲۱ دی ماه؛
شاخص کل بورس امروز نزدیک به ۲۱ هزار واحد، معادل ۱.۶۲ درصد، رشد کرد و در تراز یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷        10 January 2021
تحریریه پارسینه|محمد مهدی حاتمی: شاخص کل بورس امروز نزدیک به ۲۱ هزار واحد، معادل ۱.۶۲ درصد، رشد کرد و در تراز یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۱.۴۹ درصد رشد کرد. لغو شیوه نامه جنجالی فولاد، اصلی‌ترین سیگنال مثبت امروز به بازار بود که می‌توان آن را عامل اصلی سبزپوش شدن بازار در جریان معاملات امروز دانست.

با این همه، در حالی که اسحاق جهانگیری در جلسه فوری عصر دیروز برای حمایت از بورس وعده عدم دخالت دولت در بازار سرمایه و معتبر بودن مصوبات شورای عالی بورس را داده بود، بنا بر اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد، وزارت صنعت به طور غیررسمی تیک خوردن مجوز محموله‌های صادراتی فولادسازان بزرگ در سامانه گمرک را به عرضه شمش و محصولات فولادی در هفته جاری بر اساس ضریب ۷۰ درصد نرخ جهانی مشروط کرده است.

در این میان، دست کم تا روز گذشته، شاخص صنعت فلزات اساسی در ۱۰ روز کاری اخیر با حدود ۱۸ درصد کاهش از محدوده یک میلیون و ۸۰ هزار واحد به محدوده ۸۸۲ هزار واحد رسید. این صنعت علاوه بر تشکیل روند نزولی در کوتاه مدت، دو خط روند نزولی میان مدت تشکیل داده که نشان دهنده قدرت زیاد عرضه در نماد‌های آن بوده است. با این همه، تصمیم معاون اول رییس جمهور می‌تواند این روند را در مورد نماد‌های فلزات اساسی معکوس کند.

امروز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در بورس و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در فرابورس معامله شد. به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات در بازار، امروز به حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

در جریان معاملات امروز؛ همانند روز گذشته، سه گروه خودرویی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی لیدر‌های بازار بودند و صندوق‌های «فردا» و «کمند» نیز بیش از سایر نماد‌های بورسی معامله شدند. در بازار فرابورس نیز سه نماد «سمگا»، «گکوثر» و «فزرین» بیش از سایر نماد‌ها معامله شدند. معاملات امروز بازار سهام در حالی به پایان رسید که بازار با شوک‌های مثبت و منفی متعددی همراه بود و نماد‌های شاخص ساز بار‌ها با از دست دادن صف‌های خرید خود مواجه شدند.

بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل امروز به نماد‌های «فولاد»، «شستا» و «وغدیر» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «فارس»، «پارس» و «کاما» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «برکت»، «فردا» و «کمند» اختصاص پیدا کرد. از آن سو، امروز نماد‌های «وسلرستا»، «وسکرد» و «وسخوز» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «ثبهساز»، «خساپا» و «شستا» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «وتجارت»، «کمند» و «البرز» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «خساپا»، «تاصیکوح» و «وسینا» اختصاص داشت.
 


دلار و بورس: همگرایی یا واگرایی؟


قیمت ارز در بازار آزاد ایران در روز‌های اخیر دستخوش کاهش شده و زمزمه‌هایی هم مبنی بر احتمال کاهش بیشتر ارز در بازار به گوش می‌رسد. قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، امروز ۲۴ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۳ هزار و ۸۹۰ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز در این صرافی نیز ۳۰ هزار و ۳۱۰ و قیمت خرید این ارز، ۲۹ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شد.

این، اما در حالی است که امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، روز گذشته گفته بود دولت می‌خواهد با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، قیمت دلار را به ۱۱ هزار تومان برساند و از این طریق پیغامی سیاسی مخابره کند.
اما چه این حدس و گمان‌ها از سوی بهارستان نشینان درست باشد و چه نه، همگرایی یا واگرایی میان روند‌ها در بازار‌های دلار و سرمایه، می‌تواند اشکال متفاوتی به خود بگیرد. بر این اساس، چنانچه روند نزولی قیمت ارز‌های خارجی در بازار ادامه دار باشد، انتظار افت ناگهانی شاخص بورس دور از ذهن نخواهد بود. از آن سو، در صورتی که روند نزولی قیمت ارز‌های خارجی به یک کف حمایتی برخورد کند، خوشبینی‌ها در مورد روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا، می‌تواند در میان مدت به نفع بازار سرمایه در ایران باشد
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: