گزارش «پارسینه»؛
مقامات و افراد نزدیک به جریان راست در ایران، اغلب در تهدیدات خود علیه اسرائیل از حمله به حیفا می‌گویند. چرا این مسئله مدام تکرار می‌شود؟
کد خبر: ۸۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱        30 November 2020

چرا ایران برای تهدید اسرائیل از حمله به حیفا سخن می‌گوید؟
 
به گزارش «پارسینه»، پس از ترور محسن فخری زاده، دانشمند صنایع هسته‌ای و دفاعی ایران، بار دیگر زمزمه‌های حمله به شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی بلند شد.

روزنامه کیهان در مطلبی با همین موضوع نوشت: «الان با فرض اثبات نقش رژیم صهیونیستی در این شهادت عظیم، می‌توانیم این تهدید را عملیاتی کنیم، اما نه به این معنا که به عملیاتی در اندازه اقدام موشکی که علیه پایگاه نظامی عین‌الاسد داشتیم، بسنده کنیم و نه با ملاحظات آن عملیات، بلکه به این معنا که به طور واقعی شهر مهم بندری حیفا را آنچنان مورد حمله قرار دهیم که علاوه بر انهدام تاسیسات با تلفات سنگین انسانی نیز توأم باشد تا بازدارندگی ما به «نقطه اطمینان» برسد.»

اما چرا ایران برای گرفتن انتقام از اسرائیل، بیشتر از هر جای دیگری بر حیفا که سومین شهر بزرگ در سرزمین‌های اشغالی استT تاکید می‌کند؟

سعی قاسمی نژاد، تحلیلگر اندیشکده ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» به خبرگزاری سعودی «العربیه» می‌گوید تهران باور دارد که حیفا «حیاتی‌ترین مرکز تجاری اسرائیل» است.

خبرگزاری تسنیم هم سال ۲۰۱۴ در یادداشتی به اهمیت اقتصادی حیفا پرداخته بود و آن را مهم‌ترین شهر اسرائیل خوانده بود که قلب اقتصادی این رژیم است.

در این مقاله به پنج هدف مهم در شهر حیفا اشاره شده بود که در برد موشک‌های حزب الله لبنان قرار دارند: بندر حیفا، مجتمع پتروشیمی، یک شرکت برق، پارک فناوری و تجارت ماتام، و شبکه راه آهن.

دَن آربل، کارشناس اسرائیلی «موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک» با اشاره به این که حیفا به لحاظ جمعیتی بیشترین تنوع را در اسرائیل دارد، اهمیت آن برای ایران را تاسیسات پتروشیمی می‌داند: «اگر این تاسیسات هدف قرار بگیرند، انتشار مواد شیمیایی، گازی و سمی می‌تواند به تلفات بسیاری منجر شود.»

حزب الله لبنان در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ تعدادی راکت به حیفا شلیک کرد که منجر به کشته شدن هشت نفر شد. ده سال بعد سید حسن نصرالله تهدید کرد که این سازمان بار دیگر به حیفا و مخازن نیترات آمونیوم آن حمله خواهد کرد.
 
چرا ایران برای تهدید اسرائیل از حمله به حیفا سخن می‌گوید؟
حیفا که در شمال سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته، به لبنان نزدیک است و از این رو نسبت به شهر‌های جنوبی و مرکزی در مقابل ایران و حزب الله آسیب پذیرتر است. میری ایسین، سرهنگ سابق ارتش اسرائیل، با بیان موضوع اضافه می‌کند: «توانایی حزب الله در رابطه با موشک‌ها و سامانه‌های هدایت دقیق، که همگی از طرف ایران تامین شده اند، علیه مناطق شمالی اسرائیل کارآمدتر خواهد بود.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: