تحلیل پارسینه از بورس تهران در روز سه شنبه، چهارم آذر ؛
شاخص کل بورس تهران برای دومین بار در هفته جاری نزولی شد و با افت حدود ۱۸ هزار واحدی، معادل، ۱.۳۵ درصد، به تراز یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحدی بازگشت.
کد خبر: ۸۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴        24 November 2020
تحریریه پارسینه|محمد مهدی حاتمی: بورس تهران امروز برای دومین بار در هفته جاری قرمزپوش شد و این در حالی بود که امروز رکورد مجموع ارزش معاملات از زمان آغاز فاز اصلاحی در تابستان امسال نیز شکسته شد. از آن سو، شاخص کل هم وزن امروز نیز مثبت بود و این نشانه‌ای بود از اینکه نزول بورس تحت فشار عرضه در نماد‌های شاخص ساز (به عنوان مثال در گروه فلزات اساسی) به وقوع پیوسته است. با این حال، واگرایی رشد مجموع ارزش معاملات و افزایش حجم عرضه هم می‌تواند نشانه‌ای از ذخیره سود توسط گروهی از معامله گران باشد. 

شاخص کل بورس تهران برای دومین بار در هفته جاری نزولی شد و با افت حدود ۱۸ هزار واحدی، معادل، ۱.۳۵ درصد، به تراز یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحدی بازگشت. با این همه، شاخص کل هم وزن امروز هم مثبت بود و حدود ۰.۷۶ درصد رشد داشت. به این ترتیب، نزول امروز بازار ناشی از فشار عرضه در نماد‌های بزرگ یا نماد‌های به اصطلاح شاخص ساز بوده است.

امروز همچنین مجموع ارزش معاملات در بازار به شکل بی سابقه‌ای در ماه‌های اخیر، رشد داشت و به حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس، در جریان معاملات امروز حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بورس و حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز در فرابورس معامله شد. به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات امروز در بازار، رکورد این شاخص در دوران اصلاحی بورس را شکست. بالاترین رکورد مجموع ارزش معاملات پس از آغاز فاز اصلاحی در مردادماه امسال نیز هفته گذشته به ثبت رسیده بود که به حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

امروز نماد‌های «فارس»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند و در مقابل، نماد‌های «خودرو»، «وتجارت» و «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین حجم تقاضا امروز به نماد‌های «وتوکا»، «وپارس» و «ولپارس» اختصاص داشت و بیشترین حجم عرضه نیز به نام نماد‌های «شستا»، «وسخراج» و «کفپارس» خورد.

از ابهام در نحوه قیمت‌گذاری فولاد تا خوش بینی بازار‌های جهانی

در این میان، نماد‌های گروه پالایشی همچنان روز‌های خوشی را تجربه می‌کنند، چرا که با توجه به نزدیک شدن زمان آغاز معاملات در صندوق پالایشی یکم، انتظار می‌رود حجم تراکنش‌های مالی در نماد‌های مربوط به این گروه نیز افزایش پیدا کند. نماد‌های گروه فلزات اساسی که شرکت‌های فولادی بزرگ‌ترین شرکت‌های آن را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل وضعیت نامشخص تعیین شیوه قیمت گذاری فولاد همچنان در ابهام صعود یا نزول قرار دارند.
 
براساس شنیده ها، فردا چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین ساز و کار قیمت گذاری محصولات فولادی تصمیم گیری خواهد کرد و به این ترتیب، ممکن است از روز شنبه هفته آینده، شاهد رونق دوباره در نماد‌های این گروه باشیم.

از آن سو، دونالد ترامپ هم اعلام کرده که با وجود تداوم طرح دعاوی حقوقی اش در مورد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، روند انتقال قدرت به جو بایدن را آغاز خواهد کرد. این خبر به نوبه خود موجب بروز خوش بینی در بازار‌های جهانی شده و احتمالاً دیر یا زود، به شکل غیرمستقیم بر بورس تهران هم اثرگذار خواهد بود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: