بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛
مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.
کد خبر: ۸۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱        19 November 2020

تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.  
 

تنظیم بودجه ۱۴۰۰ با دلار ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی

 
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه سال۱۴۰۰ قبل از ۱۵ آذر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود، گفت: در این لایحه قیمت دلار بین ۱۱هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است.
 

تایید مصوبه مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی توسط شورای نگهبان

 
شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی را تایید کرد. مصوبه قبلی مجلس در این باره، با ۲ ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود؛ ایراد اول عدم روشن بودن مشمولان طرح و ایراد دوم مربوط به اصل ۷۵ قانون اساسی و عدم تأمین منابع مالی لازم و بار مالی آن برای دولت بود که نمایندگان مجلس در نشست علنی روز گذشته خود، هر دو ایراد را رفع کردند.
 

ترامپ: تعداد آرا از رأی‌دهنده‌ها بیشتر بود؛ غم انگیز است

 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز چهارشنبه مدعی شد تعداد آرای ثبت‌شده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تعداد افراد رأی‌دهنده بیشتر است. وی در پاسخ به کاربری که نوشته مقام‌های انتخاباتی شهرستان «واین» نتایج انتخابات را تأیید کرده‌اند نوشت: «غلط است! آن‌ها ابتدا به ضرر [تأیید نتایج]رأی دادند، چون تعداد آرا از رأی‌دهندگان بیشتر بود. (غم‌انگیز است.) بعد، تهدیدشان کردند، سرشان داد زدند و شرورانه آزارشان دادند تا اینکه مجبور شدند رأیشان را عوض کنند. اما آن‌ها به عنوان آدم‌های میهن‌پرست آمریکایی از امضای آن اسناد خودداری کردند.»
 

همه آزمون‌های بین‌المللی زبان در ایران لغو شد

 
سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد فزاینده بیماری کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، تمامی آزمون‌های بین الملل (TOEFL, GRE, IELTS, UKVI, Life skills & TELC) از روز شنبه اول آذر ۹۹ برابر با ۲۱ نوامبر ۲۰۲۰ تا روز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ لغو شده است.
 

جزئیات مشاغل گروه یک و مجازات متخلفان محدودیت‌های سراسری کرونا

 
ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات طرح مربوط به محدودیت‌های سراسری یا طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را اعلام کرد. بنا بر این طرح ضمانت اجرایی محدودیت‌ها و مجازات متخلفان شامل تذکر کتبی، انفصال از خدمت کارکنان و مدیران دولتی، پلمپ و جریمه نقدی خواهد بود. فهرست مفصلی هم از مشاغل گروه یک یا ضروی ارائه شده که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند:

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته

مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت

حمل و نقل عمومی کالا و مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی

حمل و نقل عمومی درون شهری

ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار

مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته

مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)

مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی

داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و دارو‌های سنتی

مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر

خدمات اپراتور‌های ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)

رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه

مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها

تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی

فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی

فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات

کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)

چاپخانه‌ها

خشکشویی‌ها

آرامستان‌ها

ستاد مقابله با کرونا گفته است که در اطلاعیه‌های بعدی خود جزییات بیشتری از طرح ارائه می‌دهد.
 

رویترز به نقل از آژانس: ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژ‌های IR-۲m را آغاز کرد

 
یک خبرگزاری انگلیسی مدعی است آژانس اتمی در گزارشی به اعضای خود، تایید کرده که تزریق اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۲m در تاسیسات نطنز آغاز شده است. خبرگزاری «رویترز» نوشت آژانس اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به کشور‌های عضو ارائه داده و امروز به دست رویترز رسیده، نوشته است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۰، آژانس تایید کرد که ایران تزریق UF۶ به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۲m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».
 

رد فرضیه ارتباط ایران با دولت آینده آمریکا

 
محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد پیش بینی اینکه رییس‌جمهور آینده آمریکا به برجام بازمی‌گردد؟ گفت: دولت آمریکا دوماه دیگر سر کار می‌آید و ارتباط آنچنانی نداریم که بدانیم چه تصمیمی دارند و هر چه شما می‌دانید ما هم می‌دانیم.
 

اعلام وصول طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان

 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح نحوه اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر مصوبات شورا‌های عالی کشور و طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به ۴ استان خبر داد. محسن دهنوی درباره جزییات این طرح توضیحات بیشتری نداد. طرح تفکیک استان سیستان بلوچستان در مجلس دهم هم مطرح شد که با مخالفت شماری از نمایندگان این استان مواجه شد.
 

۱۳۴۲۱ ابتلا و ۴۸۰ فوتی جدید کرونا در کشور

 
دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۸ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۳۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید. به گفته وی، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

وزیر داخلی جورجیا: حرف‌های ترامپ باعث شد در این ایالت ببازد

 
«برد رافنسپرگر» وزیر ایالت جورجیا روز چهارشنبه گفت، اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باعث شد در این ایالت شکست بخورد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، رافنسپرگر در مصاحبه‌ای گفت: «بیست و چهار هزار نفر نه به صورت حضوری رأی دادند و نه به صورت پستی، زیرا رئیس جمهور به آن‌ها گفته بود به صورت پستی رأی ندهید، چون ایمن نیست». وزیر داخلی ایالت جورجیا افزود: «اما این افراد به صورت حضوری هم رأی ندادند. او می‌توانست دستکم ده هزار رأی [بیشتر]داشته باشد. او در واقع پایگاه رأی خود را سرکوب کرد و تحت فشار قرار داد».
 

پروانه سلحشوری: مردم از جنگ زرگری خسته شده‌اند

 
نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: زمانی که مجلس از هر گونه حرکتی ناتوان می‌شود، هجمه‌ها را به سایر نهاد‌ها وارد می‌کند. قبل از روی کار آمدن مجلس یازدهم، اتهام را همیشه به دولت و مجلس دهم وارد می‌کردند و امروز تنها دولت را مسبب مشکلات کشور معرفی می‌کنند. تا زمانی که بودجه و اعتبار لازم نباشد، مجلس و دولت نمی‌توانند عملکرد مثبتی داشته باشند. احتمالاً دلیل هجمه‌های آقای قالیباف علیه دولت این است که مجلس یازدهم با وعده و وعید بسیار روی کار آمد، اما در حال حاضر نتوانسته هیچ یک از آن وعده‌ها را عملی کنند. اگر به اعتقاد مجلس، دولت ناتوان است، وزرا را استیضاح کند و حتی این قدرت را دارند که رییس جمهور را خلع کنند. نه کرونا که مثل سرطان به جان مردم افتاده را می‌توانند خوب کنترل کنند و نه مشکلات اقتصادی را می‌توانند مرتفع کنند. وضعیت اقتصادی به حدی اسفبار شده است که مشکلات جناحی برای هیچ یک از مردم مهم نیست. /ایلنا 
 

انتقاد تند هاشمی رفسنجانی به مجلس

 
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلسی‌ها بر خلاف سخنان رهبری، همچنان فعالیت‌های معطوف به انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهند و با توهین و تخریب و دخالت در امور اجرایی کار‌ها را مختل می‌کنند. محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به تأثیرگذاری احتمالی نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازگشت این کشور به میز مذاکره، اظهار کرد: پیش‌بینی این موضوع در حال حاضر کار مشکلی است و هنوز داده‌های کافی برای برآورد آینده وجود ندارد. بحث‌هایی که در جریان انتخابات آمریکا انجام شده هم ممکن است تنها کارکرد تبلیغاتی داشته باشد و آنچه بایدن در زمینه برجام مطرح کرده با تعهد وی نسبت به اجرایی شدنش همراه نباشد. وی افزود: بنابراین پیش‌بینی وضعیت دولت بعدی آمریکا از الان مشخص نیست و هنوز معلوم نشده که کاندیدای منتخب و دولتش تفاوت چندانی در اجرای سیاست‌ها در قبال ایران نسبت به جمهوری‌خواهان داشته باشد. البته من عنوان کلی جمهوری‌خواهان را به کار می‌برم و از ترامپ یاد نمی‌کنم، چون او در این میان یک استثناست.
 

واکنش سناتور آمریکایی به احتمال حمله ترامپ به ایران

 
سناتور آمریکایی خبر منتشره در رسانه‌های غربی در خصوص درخواست ترامپ برای بررسی یک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و مخالفت مشاوران او با اقدام نظامی را رد کرد. مارکو روبیو، سناتور آمریکایی ایالت فلوریدا روز جمعه در واکنش به گزارش نیویورک تایمز و احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در توییتی نوشت: با توجه به موضوع مطرح، تنها "مشاوران نزدیک" رئیس‌جمهور می‌توانسته‌اند این داستان را به رسانه ارائه دهند. افشاکننده یا این مساله را از خودش درآورده یا نسخه اغراق‌آمیزی از آنچه اتفاق افتاده را مطرح کرده تا خودش را بهتر جلوه دهد. نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی مدعی شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از مشاورانش خواسته نظر خود را درباره یک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بیان کنند که این درخواست با مخالفت مشاوران نظامی و امنیتی او مواجه شده است.  
 

جهانگیری و هاشمی برای ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شوند؟

 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این که در این راهبرد انتخاباتی بر روی چه مسائلی تاکید و تحقیق شده است، تصریح کرد: مشکلات و موقعیت‌های موجود در این راهبرد برای رئیس جمهور ۱۴۰۰ ترسیم شده و توانایی ها، پتانسیل‌های کشور و چگونگی حرکت به سمت عمران و آبادانی، رفاه، آسایش کشور شرح داده است که البته هنوز نهایی نشده است. نمازی درباره گزینه‌های این حزب تاکنون برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰، گفت: همانطور که آقای مرعشی اعلام کرده بود آقایان اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی، عبدالناصر همتی و دکتر ملک زاده جزو گزینه‌های ما برای انتخابات ۱۴۰۰ هسنند. وی ادامه داد: آقای اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به ما اعلام کردند، برای انتخابات ۱۴۰۰ نامزد نخواهند شد؛ بنابراین، تاکنون آقایان کرباسچی، همتی و ملک زاده مطلبی دال بر عدم کاندیداتوری با ما مطرح نکرده اند، اما احتمالا چهره‌های جدیدی نیز به عنوان نامزد‌های حزب در آینده اعلام خواهند شد.  
 

نشنال‌اینترست مدعی شد: توان ایران در دور زدن تحریم‌ها

 
نشنال اینترست در تحلیلی به تحریم‌ها و توان ایران در دور زدن آن‌ها پرداخت. به گزارش نشنال اینترست، جو بایدن، سیاست رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را در خصوص «فشار حداکثری» علیه ایران کنار می‌گذارد و می‌خواهد به برجام بازگردد. نشنال اینترست مدعی شد: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در واقع می‌خواهد با ایران وارد تعامل شود؛ اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت. این در حالی است که بایدن به دنبال راه‌های تنش زدایی با ایران خواهد بود؛ در شرایطی که اقتصاد ایران شرایط سخت و بی‌ثباتی را تجربه می‌کند، تهران نشان داده که در نادیده گرفتن و دور زدن تحریم‌ها ماهر است. ایران با استفاده از امارات، از تحریم‌ها کم می‌کند و آن‌ها را دور می‌زند. این گزارش می‌افزاید: شرکت‌های تجاری ایران در دبی فعالیت دارند و این ارتباط به شکل‌گیری معاملاتی منجر شده است که به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. این مساله از قوانین ضعیف مالی اماسیستم بانکداری قوی امارات ریشه می‌گیرد.  
 

آمریکا وزیر اطلاعات را تحریم کرد

 
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد «سید محمود علوی»، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. خزانه‌داری آمریکا امروز چهارشنبه از اعمال تحریم‌های جدید در ارتباط با ایران خبر داد. طبق فهرستی که روی وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی ۹ فرد، از جمله وزیر اطلاعات ایران ۴۹ نهاد و یک کشتی به بهانه‌های مختلف در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی موسوم به SDN قرار گرفته‌اند.
 

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره بر سر شرایط بازگشت آمریکا به برجام

 
«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفت: چنانچه آمریکا دنبال بازگشت به برجام باشد، تهران آماده مذاکره بر سر شرایط بازگرداندن این کشور به توافق هسته‌ای است.

وزیر خارجه ایران نوشت: «آمریکا هنوز عضو سازمان ملل است. اگر به تعهداتش آن‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده پایبند باشد ما هم تعهداتمان ذیل برجام را اجرا می‌کنیم. اگر آمریکا به دنبال بازگشت به برجام باشد، آماده‌ایم در خصوص شرایط لازم برای اینکه این کشور مجدداً وضعیت «مشارکت‌کننده در برجام» را به دست آورد مذاکره کنیم.» 

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.  
 

بیانیه سفارت آمریکا در واکنش به حمله راکتی به منطقه «الخضراء» بغداد

 
سفارت آمریکا در واکنش به حمله راکتی شامگاه سه‌شنبه به منطقه سبز بغداد و پیرامون سفارت آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، سفارت آمریکا در عراق در بیانیه‌ای آورده است: «دولت آمریکا بشدت حمله راکتی روز گذشته در بغداد را که به کشته شدن یک کودک عراقی و زخمی شدن دو غیرنظامی دیگر عراقی منجر شد محکوم می‌کند.» 

در ادامه بیانیه آمده است: «قانون‌شکنان به ایجاد بی ثباتی در عراق، کشتن شهروندان عراقی و تهدید حاکمیت عراق ادامه می‌دهند. از دولت عراق می‌خواهیم کسانی را که همچنان به کار‌های خشونت‌آمیز علیه کشور عراق ادامه می‌دهند، دستگیر و محاکمه کند.»

فرماندهی عملیات مشترک عراق شامگاه سه شنبه از اصابت هفت فروند راکت به منطقه سبز بغداد خبر داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، سامانه دفاعی آمریکا موسوم به «سی رم» که طی ماه‌های اخیر در سفارت خود در بغداد مستقر کرده، نتوانسته، اهداف را منهدم کند.

پایگاه خبری صابرین نیوز هم به دنبال آن اعلام کرد که گروه ناشناخته و موسوم به «اصحاب کهف» به صورت رسمی مسئولیت شلیک راکت به سمت سفارت آمریکا در بغداد را برعهده گرفته و گفته است که این اقدام به تلافی بازداشت سه تن از رزمنده‌های این گروه در شهر فلوجه به دست نیرو‌های آمریکایی صورت گرفته است.
 

بیت کوین دوباره رکورد زد

 
قیمت بیت کوین در معاملات امروز بازار جهانی ارز‌های مجازی از ۱۸ هزار دلار عبور کرد. این نخستین بار در سه سال گذشته است که بیت کوین چنین قیمت‌های نجومی را به ثبت می‌رساند. طی ۲۴ ساعت گذشته، قیمت بیت کوین بین ۱۶ هزار و ۵۶۰ تا ۱۸ هزار و ۶۲ دلار بوده، البته در ساعت ۸ صبح امروز به وقت GMT به ۱۸ هزار و ۱۹۴ دلار رسیده است. قیمت بیت کوین حالا رشد ۱۴۶ درصدی را نسبت به دوازده ماه گذشته به ثبت رسانده و نسبت به سه ماه گذشته هم ۷۰ درصد رشد کرده است.

آنتونی تروچف، بنیانگذار و مقام موسسه نکسو، که در امور ارز‌های مجازی فعالیت می‌کند، می‌گوید: برخی اتفاقاتی که طی روز‌های گذشته افتاده، بدون شک در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌هایی نظیر مایکرو استراتژی و اسکوئر در کنار روی خوش دیگر شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت نظیر پی‌پل، دلایل محتمل رشد قیمت این ارز طی روز‌های گذشته بوده است. کارشناسان البته دیگر عوامل نظیر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و منفی شدن نرخ بهره در بازار‌های سنتی نظیر آلمان را در افزایش قیمت بیت کوین دخیل می‌دانند. کی‌یونگ جو، مدیرعامل موسسه کریپتو کوانت، می‌گوید: کاهش نرخ بهره مهم‌ترین دلیلی است که بر تصمیم مردم برای سرمایه‌گذاری پولشان اثرگذار است.  
 

حقوق کارگر هفته اول برج ته می‌کشد؟

 
علی اصلانی در گفت: وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال اظهار کرد: سال گذشته در آخرین جلسه تصمیم گیری دستمزد وزیر کار قول مساعد داد با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها در شش ماهه دوم سال هم جلسه‌ای برای ترمیم دستمزد در شورای عالی کار تشکیل شود، ولی با گذشت دو ماه از نیمه دوم سال نه تنها این جلسه برگزار نشده بلکه به نامه‌ای هم که اعضای گروه کارگری شورای عالی کار برای مشخص شدن تکلیف این جلسه به دبیرخانه ارسال کرده اند پاسخی داده نشده و اعضا همچنان منتظر برگزاری جلسه هستند.

وی ادامه داد: شورای عالی کار یک نهاد قانونی است و وظیفه بررسی دستمزد و سبد هزینه معیشت ۱۳ میلیون کارگر ایرانی را که جامعه کوچکی نیستند برعهده دارد لذا انتظار می‌رود با توجه به درخواست گروه کارگری، تشکیل جلسه شورای عالی کار را شاهد باشیم.

عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار افزود: حقوقی که کارگران دریافت می‌کنند هیچ سنخیتی با خط فقر ندارد و کارگران باید طوری برنامه ریزی کنند که دریافتی آن‌ها با توجه به افزایش هزینه‌ها در هفته اول برج تمام نشود و اصطلاحا ته نکشد!

اصلانی در ادامه درباره پیشنهاد نمایندگان مجلس برای افزایش هر شش ماه یک بار حقوق کارگران و نامه به سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: این پیشنهاد خوب است، ولی قبل از آن باید زیرساخت اصلاح شیوه‌های تعیین دستمزد را فراهم کنیم. در بخش کارمندان دولت شاید بتوانیم دولت را مکلف کنیم که در بودجه سالانه‌ای که به مجلس می‌دهد به جای یکبار دوبار افزایش حقوق پیش بینی شود، ولی در مورد کارگاه‌های تولیدی بخش خصوصی چگونه می‌توان این کار را انجام داد. /ایسنا
 

فروش اجباری کالا همراه با روغن نباتی خلاف قانون است

 
انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرد: این صنعت با فروش اجباری سایر کالا‌ها همراه با روغن نباتی مخالف است و آن را خلاف قانون می‌داند. بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران افزود: متأسفانه طی هفته‌های اخیر و پس از بروز التهاب در بازار روغن نباتی، برخی شرکت‌های پخش و توزیع کنندگان مواد غذایی در اقدامی فرصت طلبانه، فروش روغن نباتی به مراکز عرضه و مصرف کنندگان را منوط به خرید برخی محصولات نظیر رب، تن ماهی، کیک و.. کرده‌اند.
 

ماجرای تجمع خیابان دبیراعظم کرمانشاه چه بود؟

 
شهرام کرمی در واکنش به انتشار فیلمی از تجمع در یکی از خیابان‌های کرمانشاه، اظهارکرد:  عصر امروز (۲۸ آبان) مامورین اجرائیات شهرداری کرمانشاه در راستای اجرای دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا در رابطه با ممنوعیت فعالیت کسبه و بازاریان از ساعت ۱۸ به بعد به خیابان دبیراعظم کرمانشاه که یکی از مراکز اصلی خرید شهر کرمانشاه محسوب می‌شود، مراجعه کردند.

وی تصریح کرد: زمانی که مامورین اجراییات شهرداری مشغول دادن تذکر به برخی از کسبه این خیابان بودند که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کردند، با اعتراض و برخورد شدید تعدادی از آن‌ها مواجه شدند.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: بدنبال این مسئله درگیری بین کسبه این خیابان و مامورین اجرائیات بوجود می‌آید و پس از آن گروهی از مردم نیز تجمع می‌کنند.

وی بااشاره به انتشار گسترده فیلم این تجمع در فضای مجازی، اعلام کرد: متاسفانه برخی از شبکه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران با بازپخش این فیلم از حضور نیرو‌های امنیتی و برخورد آن‌ها با کسبه و مردم خبر داده‌اند، درحالیکه هیچکدام از نیرو‌های نظامی و امنیتی همانطوری که در فیلم مشاهده می‌شود در این تجمع حضور نداشته‌اند.

کرمی در ادامه از برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفین این حادثه خبر داد و تاکید کرد: بصورت ویژه بررسی ابعاد مختلف این حادثه را در دستور کار قرار داده‌ایم و هم با مامورین متخلف اجرائیات و هم با کسبه‌ای که بی توجه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا هستند، برخورد خواهیم کرد.

وی در ادامه با تاکید براینکه دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا برای همه لازم الاجراست، اعلام کرد: از همه شهروندان و بازاریان می‌خواهیم که به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا توجه کنند و با سعه صدر برای ریشه کن شدن این ویروس منحوس همکاری لازم را با دستگاه‌های ذیربط داشته باشند.  
 

۲۶۰۰ پناهنده به خانه هایشان در قره باغ بازگشتند

 
به گزارش اسپوتنیک روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه در این خصوص اطلاع داد.

در اطلاعیه وزارت دفاع آمده است: «۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ از محدوده ارمنستان ۹۳۶ پناهنده به قره باغ بازگشتند. ۲۳ اتوبوس از ایروان با همراهی نیرو‌های محافظ صلح و پلیس نظامی روسیه به میدان اصلی اسپاناکرت قره باغ رسیدند.»

امنیت بازگشت پناهندگان و جابه جایی غیرنظامیان از طریق خط تماسی برای رفتن به خانه هایشان توسط مرکز بشردوستانه بین المللی کنترل شد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع از ۱۴ نوامبر بیش از ۲۶۰۰ نفر به خانه هایشان در استپاناکرت بازگشته اند.  
 

پیشنهاد سازمان ملل برای نزدیک کردن دولت مستعفی یمن به صنعا

 
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه المیادین بر اساس داده‌های خود از وجود تحرکات دیپلماتیک بین بانک مرکزی صنعاء و همتای آن در عدن به منظور دستیابی به مدیریت مشترک و یکپارچه کردن خدمات مالی خبر داد.

المیادین گفت: «هدف از تحرکات دیپلماتیک بین صنعاء و عدن پایان دادن به شکاف بانک مرکزی و تثبیت ارزش ریال یمن است.»

بر اساس این خبر، تیم صنعاء برای امضای اعلامیه مشترک با عدن  شرط گذاشته است که تصمیم دولت مستعفی یمن برای انتقال بانک مرکزی از صنعاء به عدن لغو شود و نسبت به واریز درآمد‌های نفتی یمن به بانک مرکزی صنعاء اطمینان حاصل شود.

المیادین گفت: «مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل پیشنهاد داده است که مدیریت بانک مرکزی از سوی دو طرف صنعاء و عدن یکپارچه شود یا یک کمیته مشترک از دو بانک صنعاء و عدن تشکیل شود بدون اینکه تصمیم انتقال بانک مرکزی به عدن لغو شود.» 
 

روسیه خواستار لغو فوری همه تحریم‌های ایران شد

 
به گزارش ریانووستی، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در آژنس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنانی در نشست شورای مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران گفت که دلیل اصلی کاهش تعهدات برجامی، «خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های غیر قانونی علیه تهران و تلاش برای اجبار بقیه طرف‌های قرارداد به توقف اجرای تعهداتشان است».

نماینده روسی افزود: «ما از واشنگتن می‌خواهیم تا هر چه زودتر روند تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کند و به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بازگردد».

اولیانوف تاکید کرد: «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان در دست اجرا است و هیچ گونه تصمیمات جدیدی از سوی شورای امنیت در خصوص صادر نشده است».
 

شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا از مرز ۲۵۰،۰۰۰ تن گذشت 

 
تارنمای خبری آکسیوس، داده‌های دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که شمار قربانیان بیماری کووید -۱۹ در ایالات متحده روز چهارشنبه از مرز ۲۵۰ هزار تن گذشت.

می‌توان گفت که آمار اعلام شده در این خبر حتی از پیش بینی قبلی «آنتونی فائوچی» مدیر «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار» ایالات متحده که از کشته شدن ۲۴۰ هزار شهروند آمریکایی بر اثر این بیماری خبر می‌داد، نیز فراتر رفت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی اعلام کرد که هرچند میزان مرگ و میر همچنان از نرخ ابتلا و بستری بیماران مبتلا به کووید -۱۹ عقب‌تر است، اما با توجه به اینکه شمار بیماران نیازمند بستری در بیمارستان‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند- با ۷۶،۸۳۰ مورد بستری در روز سه شنبه- نرخ مرگ و میر نیز مسلماً افزایش خواهد یافت.
 

ریزش قیمت در بازار موبایل 

 
قیمت‌های موبایل از ابتدای امسال تا به حال در شیب صعودی قرار داشت؛ اما به نظر می‌رسد دامنه تاثیر خوش‌بینی به رونق تجارت به بازار موبایل هم امتداد پیدا کرده است. قیمت‌های تبلت، موبایل و لپ‌تاپ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. طی ۶ ماه نخست امسال حدود ۸ میلیون تلفن همراه وارد کشور شده و موبایل با رشدی ۱۱۳ درصدی دومین کالای وارداتی کشور بوده است.
 
گزارش‌ها از بازار‌های کامپیوتر نیز حاکی است آن دسته از کالا‌های دیجیتالی که وابسته به واردات رسمی نیستند درحال لحاظ کردن سیگنال‌های بازار ارز در قیمت‌های خود هستند.  این موضوع باعث کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازاری است که از ابتدای امسال تاکنون در شیب صعودی قرار داشت.

کارشناسان بازار معتقدند خوش‌بینی کلی نسبت به رونق تجارت و اقتصاد در ماه‌های آینده بازار محصولات تکنولوژیک به‌خصوص موبایل را به سرعت تحت‌تاثیر قرار داده هرچند هنوز به‌طور دقیق نمی‌توان میزان تغییرات را اندازه گرفت، اما کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار حاکی دریافت سیگنال‌های مثبت در این عرصه است.

براساس گزارش اخیر سازمان توسعه تجارت تلفن‌همراه در رده دوم کالا‌های وارداتی به کشور در پنج ماه نخست امسال بوده است. بر اساس این گزارش سهم تلفن‌همراه از نظر ارزش ۵/ ۵ درصد کل واردات بوده و بالغ بر ۲ هزارتن است. واردات این کالا از نظر ارزشی با رشد ۱۱۳ درصدی مواجه بوده و ۱۷۰ میلیون دلار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیشتر بوده است. در صورتی که متوسط وزن هر بسته حاوی تلفن‌همراه را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در نظر بگیریم طی پنج ماه اول سال با وجود تمام محدودیت‌های وارداتی حدود ۸میلیون تلفن‌همراه وارد بازار شده است./دنیای اقتصاد
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: