گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز چهارشنبه ۲۸ آبان؛
بورس تهران سراسر هفته جاری و آخرین روز کاری هفته گذشته را مثبت بود و این در حالی بود که افزایش حجم معاملات و شدت گرفتن ورود پول حقیقی هم نشان از احتمال تداوم روند کنونی در هفته آینده دارد.
کد خبر: ۸۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸        18 November 2020

محمد مهدی حاتمی: بورس تهران آخرین روز کاری هفته جاری را با جهشی سبز به پایان رساند که نماگر اصلی بازار سرمایه را تا نیمه ابرکانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بالا کشید. امروز همچنین ششمین روز کاری همراه با سبزپوشی بورس در هر دو شاخص کل و شاخص کل هم وزن بود. به این ترتیب، بورس تهران سراسر هفته جاری و آخرین روز کاری هفته گذشته را مثبت بود و این در حالی بود که افزایش حجم معاملات و شدت گرفتن ورود پول حقیقی هم نشان از احتمال تداوم روند کنونی در هفته آینده دارد. از دیگر سو، با توجه به اعلام عدم تعطیلی بورس در مدت قرنطینه دو هفته ای، احتمال ورود پول‌های سرگردان به بازار به قصد کسب سود در زمان تعطیلی بازار‌ها هم شدت می‌گیرد و این هم می‌تواند خبری بسیاری خوب برای بورس و اهالی آن باشد.
 
شاخص کل بورس تهران امروز یک رشد کم سابقه ۴۸ هزار واحدی طی چند ماه اخیر را تجربه کرد و به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سرمایه پس از رشدی معادل ۳.۷۳ درصد، در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی، به کار این هفته خود پایان داد. شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات امروز ۱.۷۶ درصد رشد کرد.
 
این، اما در حالی بود که شاخص کل بورس و نیز شاخص کل هم وزن (به عنوان معیاری از رشد قیمت نماد‌ها فارغ از اندازه و حجم بازار آنها) برای شش روز کاری متوالی مثبت بوده که این موضوع، از زمان شروع فاز اصلاحی در نیمه مردادماه امسال بی سابقه بوده است. بر این اساس، بورس تهران در حالی امروز نیمی از مسافت یک ابرکانال را رو به بالا پیمود که در تمام طول هفته و نیز چهارشنبه هفته گذشته، سبزپوش بود. این رخداد، اما در کنار خبر‌هایی مبنی بر افزایش هر روزه ورود پول حقیقی به بازار، نشان می‌دهد که بورس تهران قطعاً خوش بینانه‌تر از ماه‌های گذشته فعالیت خواهد داشت. از دیگر سو، با توجه به تعطیلی دو هفته‌ای در تقریباً تمامی شهر‌های بزرگ کشور و البته عدم تعطیلی نظام بانکی و نیز بازار سرمایه، شرایط تا حد زیادی شبیه به تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ در شرایط کرونایی شده، یعنی زمانی که پول‌های سرگردان، می‌توانند برای دست کم مدتی کوتاه، روانه بازار سرمایه شوند و ضمن کسب سود برای سرمایه گذاران، شاخص را هم به سمت بالا هل بدهند.

اوج گیری دوباره ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات در بازار امروز هم به نسبت ماه‌های گذشته بسیار بالا بود و به حدود ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. بر این اساس، امروز حدود ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بورس و حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در فرابورس معامله شد. بالا بودن میزان معاملات در فرابورس، اما به معامله حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه دولتی بر می‌گردد، اما حتی بدون احتساب این مبلغ هم صرف معاملات امروز در مقیاس چند ماه اخیر بسیار بالا بوده و می‌تواند سیگنالی برای تداوم روند صعودی در هفته آینده تلقی شود.
 
امروز نماد‌های «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های «پاکشو»، «کسعدی» و «شفا» بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله هم به امروز به نماد‌های «دارایکم»، «کاما» و «خودرو» تعلق داشت. این، اما در حالی بود که در ساعات اولیه معاملات امروز، نماد‌هایی همچون «فولاد» و «وبملت» با توجه به تغییر ات بیش از ۲۰ درصدی قیمت، به مدت ۶۰ دقیقه متوقف و در وضعیت سفارش‌گیری قرار گرفتند. این موضوع مدتی بود رخ نداده بود، اما تداوم رشد شاخص در ۶ روز کاری گذشته، بسیاری از نماد‌ها را دیر یا زود به همین وضعیت دچار می‌کند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: