گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز دوشنبه، ۲۶ آبان؛
شاخص کل بورس امروز با رشد حدود ۱۶ هزار واحدی، معادل ۱.۳ درصد، به کانال یک میلیون و ۲۷۳ هزار واحدی رسید و در همان جا آرام گرفت.
کد خبر: ۸۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰        16 November 2020

تحریریه پارسینه|محمد مهدی حاتمی: بورس تهران برای چهارمین روز کاری پیاپی، امروز هم سبزپوش بود و این در حالی است که به نظر می‌رسد کانال‌های پیش‌تر از دست رفته، یک به یک در حال فتح شدن هستند. از آن سو، حمایت حقوقی‌ها هم از بازار مشهودتر از قبل شده و آمار‌ها نشان می‌دهند پول حقیقی هم به بازار برگشته است و مجموع ارزش معاملات نیز به طور کلی از میانگین سه ماه اخیر بالاتر رفته است. همه این نشانه ها، می‌توانند در نبود عوامل مخرب بیرونی، بورس را دوباره در مدار صعودی، دست کم تا فتح چند ابرکانال دیگر، همراهی کنند.

شاخص کل بورس امروز با رشد حدود ۱۶ هزار واحدی، معادل ۱.۳ درصد، به کانال یک میلیون و ۲۷۳ هزار واحدی رسید و در همان جا آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز امروز حدود ۰.۱۴ درصد رشد کرد. امروز چهارمین روز معاملاتی پی در پی بود که بازار سبزپوش بود و این در حالی است که نوسانات شاخص در طول زمان معاملات بالا است. این موضوع نشان می‌دهد که از یک سو تلاش حقوقی‌ها برای جلوگیری از افت شاخص بالا است و از سوی دیگر، با ارسال این سیگنال به معامله گران حقیقی، تنور بورس کم کم به روز‌های داغ خود باز می‌گردد. تداوم ورود پول حقیقی به بازار و افزایش مجموع ارزش معاملات به صورت نسبی هم نشانه‌های دیگری هستند که از بهبود وضعیت بازار سرمایه خبر می‌دهند.

مجموع ارزش معاملات نیز امروز به حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید که از این میان، حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در بورس و حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز در فرابورس معامله شد. نماد‌های «فملی»، «فولاد» و «خودرو» امروز بیشترین سهم را در بهبود وضعیت شاخص داشتند و این در حالی بود که نماد‌های «فارس»، «خزامیا» و «رانفور» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص بر جای گذاشتند.

بیشترین حجم تقاضا امروز به نماد‌های «خساپا»، «ولپارس» و «شپنا» اختصاص داشت و در مقابل، نماد‌های «وسخراش»، «وسخراج» و «خزامیا» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند. امروز همچنین بیشترین تغییر در مالکیت سهام از سمت حقیقی به سمت حقوقی در نماد‌های «وپاسار»، «غگل» و «پارند» به وقوع پیوست و این در حالی بود که بیشترین تغییر مالکیت سهام از سمت حقوقی به حقیقی، مربوط به نماد‌های «وبصادر»، «وپارس» و «خساپا» بود.
 

آیا بورس هم مشمول تعطیلی دو هفته‌ای می‌شود؟


قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در نخستین روز هفته در سطح جهان، با افزایش همراه بود. هر بشکه نفت برنت با رشد نزدیک به یک درصدی به کانال ۴۳ دلار وارد شد. مس هم توانست جایگاه خود را بالاتر از هفت هزار دلار تثبیت کند و با صعود بیش از ۲ درصدی به ۷۱۴۴ دلار رسید. نرخ دلار هم در فاصله کانال‌های ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی در بازار آزاد ایران در نوسان است و این در حالی است که بهای جهانی طلا نیز دوباره به مرز ۱۹۰۰ دلار نزدیک شده است.

از آن سو، در حالی که بالاخره اعلام شد تعطیلی سراسری و فراگیر نه فقط در تهران، بلکه در شهر‌های با وضعیت قرمز کرونایی اجرایی خواهد شد، هنوز ابهامات زیادی در مورد شیوه اجرای این تعطیلی وجود دارد. نخست اینکه هنوز مشخص نیست دقیقاً چه مناطقی و برای چه مدت تعطیل خواهند بود، چرا که به گفته سخنگوی دولت، امکان تمدید تعطیلی‌ها در برخی مناطق برای بیش از دو هفته هم وجود دارد. علاوه بر این، وضعیت ادارات دولتی و حتی بانک‌ها هم هنوز به صورت دقیق مشخص نشده و این در حالی است که بر اساس اعلام مسئولین سازمان بورس، در صورت تعطیلی بانک‌ها بورس هم تعطیل خواهد شد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: