بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛
مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.
کد خبر: ۸۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴        27 October 2020
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 

بازداشت مامور متخلف در ماجرای مرگ جوان مشهدی

 
دادستان نظامی خراسان رضوی گفت: مأمور متخلف در ماجرای مشهد با قرار بازپرس دادسرای نظامی بازداشت شد؛ بنابراین گزارش، از دو مأمور دیگر کلانتری هم که مقتول را به کلانتری منتقل کرده‌اند تحقیق شده است و از شهود و مطلعان نیز تحقیقات در حال انجام است و فردا هم ادامه دارد.
 

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به ماجرای درگذشت جوان مشهدی

 
ابراهیم عزیزی اظهار داشت: وقتی اتفاقی سر از شبکه‌های بیگانه بیرون بیاورد، مشخص است که مورد سواستفاده بیگانگان قرار می‌گیرد. مجلس می‌تواند در این مساله به ۲ شکل عمل کند. اول آنکه وزارت کشور لایحه‌ای را برای رفع اشکالات قانونی یا اصلاح و وضع قوانین جدید به مجلس بیاورد و نمایندگان آن را بررسی و نهایی کنند. دوم آنکه مجلس و مشخصا کمیسیون امنیت ملی این آمادگی را دارد که با همکاری ناجا یک طرحی را در این خصوص راهی صحن علنی مجلس کند. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: پلیس طی ۴ دهه گذشته یک عملکرد خوب و موفق را در برقراری نظم و امنیت و همین طور نحوه برخورد با مجرمان و متهمان داشته است. البته برخی مواقع و به صورت موردی ما شاهد بودیم که یک فردی از نیرو‌های پلیس یا وابسته به آن خلاف دستورات و قوانین رفتار کرده است که این به معنای آن نیست که کلیت پلیس مرتکب تخلف شده است. ابراهیم عزیزی درباره حواشی اخیری که نسبت به نوع رفتار یک نیروی پلیس با یک فرد در مشهد گفت: یکی از وظایف مهم و خطیر پلیس در همه کشور‌های دنیا تامین نظم و برقراری امنیت در کشور است. این یک وظیفه و ماموریت بسیار خطیر و دشوار است که خوشبختانه پلیس در انجام آن موفق بوده است. برخورد با قاتلان، افراد مسلح یا کسانی که اقدام به رفتار‌های خشن می‌کنند و یا کسانی که مرتکب اقدامات مجرمانه یا خشونت‌بار شده‌اند، یک امری است که از دست هر سازمان و هرکسی ساخته نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس ادامه داد: پلیس با یک رویکرد تخصصی و برگرفته از آموزش‌های فنی و رفتاری و همین طور تجارب زیادی که کسب کرده، با مجرمان و متهمان برخورد می‌کند. این نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پلیس طی ۴ دهه گذشته یک عملکرد خوب و موفق را در برقراری نظم و امنیت و همین طور نحوه برخورد با مجرمان و متهمان داشته است. البته برخی مواقع و به صورت موردی ما شاهد بودیم که یک فردی از نیرو‌های پلیس یا وابسته به آن خلاف دستورات و قوانین رفتار کرده است که این به معنای آن نیست که کلیت پلیس مرتکب تخلف شده است. چراکه این تخلف موردی بوده و از خود آن یک نفر سر زده است. من فکر می‌کنم که در عین تقدیر از عملکرد موفق پلیس باید از تکرار این تخلفات جلوگیری شود. عزیزی تاکید کرد: شاید این اتفاقات که به صورت موردی هم هستند، بیشتر ناشی ضعف در آموزش، توجیه یا عدم اشراف آن فرد به قوانین باشد. اما من اعتقاد دارم که این اتفاقات به صورت موردی است و ما باید عملکرد کلیت پلیس و نیروی انتظامی را از این افراد جدا بدانیم. البته ممکن است که این اتفاق از سوی آن یک نفر عمدا یا سهوا رخ داده باشد که این مساله می‌تواند در مراجع ذی‌صلاح نیز بررسی شود.
 

معاون استاندار: ۱۵ درصد از کارکنان دولتی استان تهران به کرونا مبتلا شده‌اند

 
عباس پاشا گفت: تاکنون ۱۵ درصد از کارکنان دولتی به کرونا مبتلا شده‌اند که بیشترین آمار در شهرستان‌های دماوند و ورامین است. معاون منابع انسانی استانداری تهران با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر تهران بهتر از سایر شهر‌های استان رعایت می‌شود، اظهار کرد: همین موضوع سبب شده که آمار مبتلایان در شهر تهران کمتر از سایر شهر‌های استان تهران باشد.
 

بهبود وضعیت ترامپ در نظرسنجی‌های چند «ایالت خاکستری»

 
روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» گزارش داده متوسط عملکرد «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌های انجام‌شده در سطح کشوری بهبود یافته، به علاوه او از میان ۱۲ ایالت خاکستری در ۹ ایالت فاصله‌اش را با بایدن کم کرده، اگرچه نامزد حزب دموکرات در ۱۰ ایالت از این ۱۲ ایالت کماکان پیشتازی‌اش را حفظ کرده است. طبق این گزارش، متوسط حاشیه برتری جو بایدن در ۵ ایالت خاکستری تنها ۳ درصد یا اندکی بالاتر است، با این حال، سه ایالت حیاتی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آن‌ها برنده شد، جزو این ۵ ایالت هستند.
 

آیا اظهارات بایدن در مورد فاصله گرفتن از نفت برای او گران تمام می‌شود؟

 
کمی بیش از یک هفته مانده به روز انتخابات، کمپین انتخاباتی ترامپ بر روی اظهارات جو بایدن درباره انرژی متمرکز شده است تا از این طریق بتواند حمایت بیشتری در ایالت‌هایی نظیر پنسیلوانیا کسب کند. آیا این استراتژی نتیجه خواهد داد؟ بر اساس نظرسنجی مشترک Politico و Morning Consult که بعد از آخرین مناظره ترامپ و بایدن انجام شد، ۵۷ درصد از رای دهندگان گفتند از توقف تدریجی صنعت نفت ایالات متحده و حرکت به سمت استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر پشتیبانی می‌کنند.
 

میزان فوت ناشی از کرونا در تهران نسبت به اردیبهشت،  ۲۰ برابر شده‌

 
میرلوحی عضو شورای شهر تهران از افزایش ۱۵ تا ۲۰ برابری فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت در هفته‌های اخیر نسبت به اردیبهشت خبر داد و گفت: کارشناسان معتقدند که آلودگی هوا می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. او گفت: در حال حاضر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت به ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر رسیده و نسبت به اردیبهشت سال جاری که تعداد فوتی‌ها به دلیل کرونا حداکثر ۹ نفر بود ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است.
 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، توسط آمریکا تحریم شد

 
وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شخص و نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و اطلاعات تحریمی مربوط به چند شرکت تحریم‌شده را به‌روزرسانی کرد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران یکی از اشخاصی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز او را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
 

برگزاری جشن در اوج کرونا در مشهد بدون اخذ مجوز!

 
رییس مرکز اطلاع‌رسانی رسانی وزارت بهداشت در توئیتی در واکنش به این اتفاق نوشت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت عنوان ⁧ بیعت ⁩ یا... (آن هم تنها ۴۸ ساعت بعد از رهنمود‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با ⁧ کرونا ⁩) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است

مسوولان فرمانداری مشهد اعلام کردند برای برگزاری این جشن مجوزی از این نهاد دریافت نشده است و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی و شورای هیات‌های مذهبی مشهد به عنوان برگزار کننده مجوز‌های لازم را از مراجع بهداشتی مشهد دریافت کرده‌اند.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای برگزاری تجمع در دوره کرونا باید مجوز بهداشتی دریافت نمود.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: من اطلاع ندارم برای این جشن مجوزی دریافت شده است یا خیر، اما ممکن است ستاد کرونای استان مجوز لازم را صادر کرده باشد بطوریکه بازگشایی نمایشگاه بین المللی مشهد نیز با مجوز این ستاد استانی انجام شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد نیز عصر دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این جشن باشکوه عصر امروز در فضای باز و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است.

حجت‌الاسلام علی کریم پور افزود: تلاش ما در مراسم اینچنینی بر ۲ اصل برگزاری باشکوه مراسم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت مقابله با شیوع کرونا استوار است.

شهرداری مشهد نقشی در برپایی جشن عید بیعت نداشته است

در پی انتشار تصاویر و کلیپ‌هایی از مراسم جشن بیعت در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد و انتشار پوستر برنامه با لوگوی شهرداری این شهر در فضای مجازی، شهرداری مشهد روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همزمان با آغاز ایام فرخنده ماه ربیع‌الاول پوستر برنامه‌ای با عنوان "جشن مردمی عید بیعت" با لوگوی شهرداری مشهد در فضای مجازی منتشر شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: این نهاد در برگزاری جشن مردمی عید بیعت در ورزشگاه امام رضا (ع) هیچ نقشی نداشته و از لوگوی شهرداری سوء استفاده شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: از آنجا که این شهرداری در جریان برگزاری چنین مراسمی نبوده و نیست و برای استفاده از لوگوی سازمانی نیز هیچگونه هماهنگی صورت نپذیرفته است، حق پیگرد قانونی سوء استفاده‌کنندگان برای شهرداری مشهد محفوظ است.

به گزارش ایرنا، عصر روز دوشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به مناسبت نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشنی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

هرچند شرکت کنندگان از ماسک بهداشتی استفاده کرده و فاصله گذاری اجتماعی را در صندلی‌های ورزشگاه امام رضا (ع) رعایت کرده بودند، اما برخی مردم و مسوولان محلی در تماس با خبرنگار ایرنا از تجمع جمعیت چند هزار نفری مقابل در‌های ورزشگاه هنگام شروع و پایان مراسم گلایه کردند.

سخنران مراسم علی اکبر رائفی پور بود و برخی مداحان و ذاکران سرشناس اهل بیت (ع) نیز در این جشن به اجرای برنامه پرداختند. همچنین این برنامه فرهنگی مذهبی در فضای مجازی و بر بستر شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و آپارات به صورت زنده پخش شد.

پیش از این نیز برخی از مردم، مسوولان بهداشتی و سیاسی از بازگشایی مجدد نمایشگاه بین المللی مشهد، اجرای مراسم خاکسپاری مرحوم محمد رضا شجریان در توس مشهد، تداوم سفر‌ها به این شهر و برگزاری برخی آئین‌های مذهبی محرم و صفر بدون رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی انتقاد کرده بودند.

در بخشی از اعلان‌های این مراسم در فضای مجازی ذکر شده بود: "آماده‌ایم با حضور باشکوه در اجتماع مردمی عید بیعت با امام عصر (عج)، یاری‌اش کنیم، با او تجدید بیعت نموده و همدل و هم صدا از او بخواهیم تا به نجات جهان برخیزد".
 

فوت ۳۳۷ بیمار کرونایی در شبانه روزگذشته در کشور

 
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در اعلام آخرین آمار‌های کرونا در کشور، گفت: از دیروز تا امروز ۵ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۳۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان‌ها نیز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

برادر قاضی منصوری: هیچ فیلمی که نشانگر خودکشی باشد، به ایران ارسال نشد

 
برادر قاضی منصوری گفت: هیچ گونه فیلمی که نشانگر خودکشی قاضی منصوری در هتل دوک رومانی باشد، به ایران ارسال نشده است. برادر غلامرضا منصوری در گفتگو با ایلنا، در خصوص اظهارات اخیر دادستان تهران مبنی بر ارسال فیلم حادثه فوت قاضی منصوری به ایران، اظهار کرد: طبق پیگیری‌های ما تاکنون هیچ فیلمی که نشانگر خودکشی قاضی منصوری در هتل دوک رومانی باشد، وجود ندارد و هیچ فیلمی به ایران ارسال نشده است. وی افزود: از نظر خانواده مهمترین مبحثی که باید بررسی شود، طرق ارتباطی برادرم با خانواده است، بر همین اساس از رییس محترم قوه قضاییه تقاضا داریم که دستور بررسی آن صادر شود. برادر قاضی منصوری گفت: از آنجایی که قاضی منصوری به صورت تصویری و مکرر از محل اقامتشان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی با بستگان صحبت می‌کردند و محل اقامت که حاکی از حضور در سفارت بود را نشان می‌دادند؛ به نظر می‌رسد سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی اطلاعات کامل دو شبانه روز حضور قاضی منصوری در محل اقدامتگاه را داشته باشد، اما متأسفانه این اطلاعات را به قوه قضاییه ارائه نکرده است. وی بیان کرد: بهتر است قوه قضاییه فیلم دوربین‌های مداربسته را بگیرد تا بخشی از واقعیت روشن شود.
 

انتقاد باهنر از سیاست‌های صداوسیما

 
محمدرضا باهنر: مسئول روابط عمومی رسانه ملی به من زنگ زد و گفت: «رسانه ملی به تو چه هیزم تری فروخته است که این قدر آن را نقد می‌کنید» به او گفتم هر مقامی از صدا و سیما که می‌خواهد بیاید با من یک ساعت تریبون آزاد زنده در تلویزیون برگزار کنیم، آن زمان می‌گویم که تلویزیون چه می‌کند و چه اشتباهاتی را انجام می‌دهد؛ دو تا سه سال قبل زلزله‌ای در کرمانشاه آمد و یک عده از مردم گرفتار شدند؛ من با چهل سال سابقه زندگی در نظام جمهوری اسلامی، در بسیاری از زلزله‌های قبل از زلزله کرمانشاه مدیر میدانی بوده‌ام و از جنازه در آوردن و دفن کردن کار کرده‌ام تا مسکن موقت و مسکن کامل برای مردم ساختن؛ مدعی هستم که زلزله کرمانشاه بسیار خوب جمع شد، هلال احمر، دولت، سپاه، ارتش و... آمدند و زحمت کشیدند؛ البته هنوز برخی از زلزله زدگان آنجا گرفتار هستند نمی‌خواهم بگویم گرفتار نیستند، اما قیاس می‌کنیم. ظرف یک ماه ۳۰ هزار چادر آنجا نصب شد، ۲۰ روز بعد باران شدیدی آمد و ۵۰۰ عدد از این ۳۰ هزار  چادر به زیر آب رفت؛ صدا و سیما چه می‌کند؟ به سراغ آن تعداد چادر‌های زیر آب رفته می‌رود و از افرادی که در آن ساکن هستند می‌پرسد آیا مسئولین به شما رسیده‌اند؟ او هم طبیعتاً می‌گوید نه استاندار، نه وزیر و نه رئیس جمهور و هیچ مقام دیگری نیست و رسیدگی نمی‌کنند و بعد در فضای مجازی فیلمی درست می‌کنند که در زمان شاه یک بار زلزله آمد و شاه خودش از زلزله بازدید کرد، در حالی که در زلزله کرمانشاه نیز همه مقامات حضور پیدا کردند. اگر حادثه طبیعی در آمریکایی که بیش از ۴۰ هزار میلیارد دلار درآمد ناخالصی دارد اتفاق بیفتد بعد از ۶ ماه نمی‌توانند حداقل به یک سوم آن‌ها رسیدگی و مدیریت کنند و تعدادی باید از آن منطقه بروند. از میان این ۳۰ هزار چادر سیصد تا زیر آب رفته است که البته حتماً باید به آن رسیدگی کنند، اما اینکه به مردم القا کنید که کسی به آن‌ها رسیدگی نکرده است، درست نیست. یا اینکه در سراسر کشور حدود ۱۰۰ هزار مدرسه وجود دارد که ۱۰۰۰ عدد آن در کانکس است، صدا و سیما در زمستان و در زمانی که برق مدرسه کانکس قطع شده است و دانش آموزان در حال لرزیدن هستند از آن‌ها می‌پرسد که آیا مسئولان به شما رسیدگی می‌کنند؟ آن‌ها می‌گویند هیچ مسئولی به ما رسیدگی نکرده است. طبیعی است که از میان ۱۰۰ هزار مدرسه هزار عدد آن در کانکس باشد چرا که مدارس عشایری در کشور داریم که مدام در حال حرکت هستند و باید جابجا شوند.  
 

قالیباف: نمایندگان از این پس گلایه‌ها از دولت را در سینه خود محفوظ می‌دارند

 
محمدباقر قالیباف: اطمینان دارم که همه نمایندگان از این پس حرف‌هایی که مردم به آن‌ها می‌زنند و گلایه‌های مردم از مسوولین اجرایی را در سینه خود محفوظ می‌دارند و آن را به تلاش به حرکت درآوردن چرخ‌های اقدام در همه بخش‌های اجرایی کشور با اولویت مسائل اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و نظارتی مجلس تبدیل می‌کنند و دولت را از طریق نقد صریح و دلسوزانه، نظارت و کنترل بر بودجه و اجرای قوانینی که معطل مانده است یا خلاف قانون عمل می‌شود به مجلس و مردم پاسخگو می‌کنند. رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایتی معیشتی از مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر تاکید کردند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی سازی طرح حمایت معیشتی از مردم است و با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در این شرایط دشوار معیشتی مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشه کوچک شدن سفره آن‌ها نیست.
 

چه کسانی باید برای انتخابات ریاست جمهوری استعفا دهند؟

 
معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه اگر انتخابات ریاست جمهوری به هر علت به مرحله دوم موکول شود، قاعدتاً باید زمان برگزاری آن، هفته بعد از ۲۸ خرداد باشد که آمادگی داریم در ۴ تیر برگزار کنیم، اظهار داشت: رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به این پرسش که استعفای مقامات داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در چه سطحی و از چه زمانی الزامی است تاکید کرد: طبق قانون، مسئولان اجرایی و نظارتی موظف هستند از سمتشان استعفا دهند و قاعدتاً از وقتی فرآیند این انتخابات آغاز می‌شود، داوطلبان باید استعفا دهند. جمال عرف ادامه داد: به عنوان نمونه اگر وزیر کشور یا هر یک از اعضای شورای نگهبان یا در هر یک از سطوح مختلف این دو دستگاه بخواهند داوطلب انتخابات شوند، برای داوطلبی باید استعفا دهند. البته نمایندگان مجلس طرحی ناظر بر این موضوع دارند که طبق آن درپی تعیین زمان جدیدی برای استعفای داوطلبان هستند که هنوز مصوب و ابلاغ نشده است و تا آن زمان، قاعدتا طبق قانون قبل عمل خواهیم کرد. رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان مجلس نیز ملزم به استعفا هستند تاکید کرد: این الزام، صرفا منحصر به متولیان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یعنی عناصری است که مسئولیت امور اجرایی و نظارتی انتخابات را به عهده دارد.  
 

اردوغان: کالا‌های فرانسوی نخرید

 
هریت دیلی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از مردم کشورش خواست کالا‌های فرانسوی را بایکوت کنند. این درخواست در ادامه انتقادات اردوغان از برخورد امانوئل ماکرون با مسلمان‌ها صورت می‌گیرد. اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود از آنکارا گفت: همان‌طور که در فرانسه خواسته شده است از خرید کالا‌های ترکی اجتناب شود، من هم از مردم خودم در این‌جا می‌خواهم به کالا‌های با برچسب فرانسوی اهمیت ندهند و آن‌ها را نخرند. اردوغان گفت: دشمنی با اسلام و مسلمین در برخی از کشور‌های اروپایی به یک سیاست‌گذاری تبدیل شده است که در بالاترین رده‌ها حمایت می‌شود. اردوغان گفت: ماکرون با مسلمانان مشکل دارد و باید از لحاظ ذهنی چک شود.  
 

از بازار خودرو چه خبر؟

 
بازار خودرو همگام با نزولی شدن نرخ ارز، چند هفته‌ای است بر مدار ریزش قرار دارد. این ریزش‌ها امروز هم تداوم یافته و کارشناسان معتقدند در صورت افت نرخ دلار به کانال ۲۷ هزار تومان، قیمت پراید به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.  بررسی ایرنا از بازار خودروی پایتخت، حاکی است امروز (دوشنبه)، قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ بین ۱۰۵ تا ۱۰۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۵ تا ۱۴۲ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس ۲۴۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان و هر دستگاه دنا معمولی ۳۰۵ تا ۳۰۷ میلیون تومان از سوی واسطه‌گران و فروشندگان خودرو اعلام شده است.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: اگر کاهش قیمت ارز آن طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد، در بازار خودرو بیشتر نمایان خواهد شد و قیمت خودرو‌ها با شیب تندتری کاهش خواهد یافت. وی دلایل این موضوع را حبابی بودن شدید قیمت‌ها، نبود مشتری در بازار و زیاد بودن خودرو دست واسطه‌ها و دلالان برشمرد. موتمنی معتقد است: حتی پیش‌بینی می‌شود برای پراید ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومانی هم مشتری نباشد.  
 

اف بی آی از توضیح درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا طفره رفت 

 
مقامات اطلاعاتی آمریکا و اف بی آی از بیان جزئیات و توضیح درباره دخالت ادعایی ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرباز زدند.

بر این اساس، دفتر جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا درخواست هیئتی ایالت فلوریدا برای تشریح چگونگی دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات ماه نوامبر را رد کرد. دو مقام قانونگذار دموکرات ایالت فلوریدا از این دفتر خواسته بودند مقامات اطلاعاتی با حضور در کنگره درباره تلاش‌های ایران و روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا توضیح دهند.

پیش‌تر راتکلیف مدعی شده بود ایران، روسیه و چین می‌کوشند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور گسترده دخالت کنند. وی تاکید داشت ایران با ارسال ایمیل‌های جعلی می‌کوشد رای دهندگان را مورد ارعاب و وحشت قرار دهد. وزارت خزانه داری این کشور نیز به همین اتهام، ۵ نهاد ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود.  
 

مراسم ادای سوگند برت با حضور ترامپ برگزار شد 

 
مراسم ادای سوگند «ایمی کانی برت» قاضی جدید دیوان عالی آمریکا با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور طی مراسمی در کاخ سفید برگزار شد.

ترامپ در جریان سخنرانی در این مراسم گفت: «این لحظه‌ای تاریخی برای آمریکا، قانون اساسی آن و حاکمیت قانون است».

اعضای سنا با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف، صلاحیت برت را تایید کردند و به این ترتیب وی به عنوان نهمین قاضی دیوان عالی آمریکا و جانشین «روث بیدر گینزبرگ» قاضی فقید لیبرال انتخاب شد.

در جریان این رای‌گیری از ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه، «سوزان کالینز» سناتور ایالات مین به جبهه دموکرات‌ها پیوست و به این ترتیب شمار مخالفان انتصاب قاضی برت به عنوان عضو دیوان عالی آمریکا به ۴۸ رسید.

پیش از این نیز کمیته قضایی سنای آمریکا با ۱۲ رای موافق صلاحیت وی برای انتصاب در دیوان عالی ایالات متحده را تایید کرده بود.

در جلسه کمیته قضایی، تمامی ۱۰ نماینده دموکرات این کمیته غایب بودند.  
 

وقوع انفجار انتحاری در شهر «اسکندرون» ترکیه

 
«رحمی دوگان» فرماندار استان هاتای ترکیه شامگاه دوشنبه با انتشار یک بیانیه اعلام کرد: «در یک ایست بازرسی در بخش پایاس شهر اسکندرون دو شبه نظامی شناسایی شدند. یکی از این شبه نظامیان پس از درگیری با پلیس در اقدامی انتحاری، با کشیدن ضامن یک بمب را منفجر کرد. پس از این انفجار، عملیات دستگیری تروریست دیگر در حال انجام است».

تصاویر گرفته شده از محل انفجار، وارد آمدن خسارات گسترده به خودرو‌ها و ویترین مغازه‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته فرماندار استان هاتای، در این حمله انتحاری به جز عامل حمله انتحاری، هیچ غیرنظامی آسیب ندیده است.

تصاویر ویدئویی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی دود برخاسته از محل انفجار را در خیابانی در شهر اسکندرون نشان می‌دهد.

گفتنی است که پایس شهرکی واقع در شمال شهر اسکندرون است. همچنین استان هاتای جنوبی‌ترین استان ترکیه است که از غرب با دریای مدیترانه و از شرق و جنوب با سوریه همجوار است.

لازم به ذکر است که روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه گروه «پ‌ک‌ک» را عامل این انفجار برشمرد و از کشته شدن عامل این انفجار و شخص همراه وی خبر داد.  
 

ضرر‌های تجاری فرانسه از تحریم کشور‌های مسلمان

 
چندین شرکت غذایی عربی در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه رییس جمهور فرانسه، محصولات فرانسوی را از فروشگاههایشان جمع آوری کردند. فرانسه از کشور‌های خاورمیانه درخواست کرده است مانع از بایکوت کالا‌های فرانسوی توسط شرکت‌های این منطقه شوند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی روز‌های اخیر درخواست‌هایی برای بایکوت کالا‌های فرانسوی به خصوص محصولات غذایی و همچنین تظاهرات علیه فرانسه بر سر انتشار کاریکاتور‌هایی از حضرت محمد (ص) مطرح شده است. این درخواست‌های بایکوت که توسط گروهی اقلیت دنبال می‌شوند، بی پایه و اساس بوده و باید فورا متوقف شوند.

اما رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هم روز دوشنبه از مردم این کشور خواست خرید کالا‌های فرانسوی را متوقف کنند. وی به جمع کسانی پیوست که خواستار بایکوت کالا‌های فرانسوی شده اند. در شهر کویت، یک فروشگاه پس از درخواست اتحادیه تعاونی که در آن عضویت داشت، تصمیم گرفت شارژ کالا‌های فرانسوی را متوقف کند و محصولات آرایشی و بهداشتی اورال را از قفسه‌های فروش جمع آوری کرد.

در عربستان سعودی درخواست‌هایی برای بایکوت فروشگاه زنجیره‌ای کارفور در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است.

هنوز ارزیابی تاثیر تجاری این درخواست‌های بایکوت دشوار است. شرکت‌های فرانسوی در بازار‌های کشور‌های بزرگ مسلمان فعالیت دارند و در ترکیه خودرو‌های فرانسوی در میان پرفروشترین خودرو‌ها هستند.

جئوفری رو دو بزیو، مدیر فدراسیون کارفرمایان فرانسوی در شبکه رادیویی RMC درباره درخواست‌های اخیر برای بایکوت گفت: مطمئنا این اخبار بدی برای شرکت‌های فرانسوی است که در این بازار‌ها حضور دارند.

رویترز در گزارشی به بررسی شرکت‌ها و صنایع فرانسوی پرداخته که در کشور‌های مسلمان حضور قابل توجهی دارند. البته فعلا تاثیر این بایکوت در بازار کالا‌های فرانسوی ارزیابی نشده است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: