گزارش رویترز از عدم تمایل کشورهای خارجی به ارسال غذا و دارو به تهران؛
خبرگزاری رویترز از مشکلات دولت ایران برای واردات غذا و دارو به رغم تحریم های آمریکا، کاهش شدید فروش نفت و همه گیری ویروس کرونا خبر داده است.
کد خبر: ۷۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷        31 July 2020

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است با وجودی که مواد غذایی و دارو مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند بانک‌ها و کشور‌های خارجی به دلیل نگرانی از پیچیدگی قوانین تحریم‌ها تمایلی به معامله با ایران ندارند.

توافق تجاری بشردوستانه سوئیس با تایید آمریکا از ماه فوریه به اجرا گذشته شد تا شرایط را برای خرید مواد غذایی و دارو از شرکت‌های سوئیسی فراهم کند، ولی منابع مطلع از معاملات خارجی ایران می‌گویند بانک مرکزی این کشور هنوز نتوانسته راهی برای انتقال درآمد‌های نفتی خود به شرکت‌های سوئیسی پیدا کند.
 
بخش اعظم درآمد‌های نفتی ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بانک‌های کشور‌های آسیایی که مشتریان اصلی نفت ایران بوده‌اند مسدود شده است. این درآمد‌ها مربوط به دوره بعد از امضای برجام و قبل از اجرای مجدد تحریم‌های آمریکاست.  منابع مطلع می‌گویند به دلیل تحریم‌های آمریکا که یکی از اهداف اصلی آن شبکه مالی و بانکی ایران است این کشور نمی‌تواند از پول خود در بانک‌های آسیایی برداشت کند.

علاوه بر این، شرکت‌های بیمه و کشتیرانی بین المللی نیز حاضر نیستند حتی حمل و نقل و بیمه اقلامی را که مشمول تحریم نیستند، انجام دهند.
 
بخش عمده ای از این پول در بانک های کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی است که خریداران نفت خام ایران بوده اند.
 
دولت سوییس دوشنبه اعلام کرد یک شرکت داروسازی این کشور اولین مبادله بشردوستانه با ایران را از طریق کانال مالی این کشور انجام داده است.

دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوییس به رویترز گفت: "برای مبادله مداوم کالا و خدمات از طریق کانال مالی این کشور به انتقال مستمر منابع مالی ایران از بانک‌های خارجی نیاز است. "

تاکنون فقط بانک سوییسی بی سی پی با انجام مبادلات این کانال مالی موافقت کرده است.

با این حال، به نوشته گزارش رویترز، مقام‌های ژاپن و کره جنوبی از انتقال پول‌های ایران به کانال مالی سوییس بدون مجوز مشخص آمریکا خودداری کرده اند.

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی با این تایید این موضوع، به خبرگزاری رویترز گفت: بر اساس تحریم‌های فعلی ایالات متحده بازگرداندن پول به صورت نقد امکان پذیر نیست.

به گفته این مقام کره جنوبی، مقام‌های آمریکایی به انتقال پول ایران از طریق کانال مالی سوییس پاسخ مثبتی نداده اند.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه ژاپن و بانک مرکزی ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به سوال رویترز مدعی شده: "آمریکا به انتقال کالا و خدمات بشردوستانه به مردم ایران متعهد است. "

به گفته این سخنگو، صادرات غذا، تولیدات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی از کشور‌های ثالث به ایران درصورتی که مبادلات مالی از طریق بانک مرکزی ایران بر اساس دستورالعمل آمریکا صورت بگیرد، نیاز به مجوز جدید ندارد.

وی همچنین مدعی شد: «سیاست آمریکا هیچ وقت محدود کردن تجارت کالاهای بشردوستانه با ایران نبوده است و حالا هم نیست!»

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: