موسسه واشنگتن بررسی کرد؛
اندیشکده آمریکایی در تحلیلی نسبت به پیامدهای ادامه اختلافات میان دو حزب کردی دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر ساختارهای قانونی این منطقه و نیز رابطه کردها با آمریکا هشدار داده است.
کد خبر: ۷۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷        28 July 2020

اختلاف در کردستان عراق؛ تهدیدی علیه موجودیت اقلیم و منافع آمریکا
 
به نقل از کردپرس، اندیشکده «موسسه واشنگتن» اشبا اشاره به این که اتحادیه میهنی تهدید کرده است از مشارکت نمایندگانش در جلسات پارلمان اقلیم کردستان جلوگیری می‌کند، نوشت: این مسئله تنها جدیدترین واکنش احزاب حاکم به رفتار‌های یکدیگر بوده و احزاب کرد همواره اقداماتی اختلاف برانگیز در اداره این منطقه انجام داده اند.

اندیشکده واشنگتن در ادامه تاکید می‌کند این اختلافات بیشتر از همیشه موجودیت اقلیم کردستان را تهدید می‌کند، زیرا این منطقه هم اکنون هم با مشکلات بسیاری از جمله کاهش شدید درآمد و شیوع بیماری کشنده کرونا روبه رو شده است.

در این تحلیل اشاره شده که درآمد‌های اقلیم کردستان عراق به طرز قابل توجهی کاهش یافته است و این منطقه خودختار در ماه آوریل تنها توانسته است ۳۰ میلیون دلار درآمد نفتی کسب کند. این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان به ماهانه ۹۵۰ میلیون دلار درآمد نیاز دارد و مهم‌تر این که ۸۰ درصد آن صرف پرداخت حقوق به یک میلیون و دویست هزار نفری می‌شود که در استخدام دولت هستند. همچنین مذاکرات اربیل و بغداد برای تعیین میزان سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق به جایی نرسیده است.

این موسسه به حملات سنگین ترکیه به اقلیم کردستان به بهانه حضور نیرو‌های پ. ک. ک. نیز اشاره کرده و معتقد است در حالی که رهبران کرد عراق در گذشته واکنشی واحد نسبت به حملات ترکیه داشتند اکنون پس از گذشت نه ماه، رهبران این دو حزب نه تنها دیداری با هم نداشته اند بلکه به جنگی رسانه‌ای علیه یکدیگر مشغول شده اند.

موسسه واشنگتن همچنین به مطرح شدن تمرکززدایی در قدرت از سوی احزاب رقیب حزب دموکرات کردستان عراق اشاره کرده و گفته است احزاب کرد عراق شیوع کرونا در این منطقه را نیز به مسئله‌ای سیاسی تبدیل کرده اند که همه این‌ها نشانه وجود تفرقه میان احزاب کرد عراق است.

از نظر موسسه واشنگتن، اختلافات داخلی میان دو حزب حاکم دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی که به صورت تلاش برای قبضه قدرت در این دو حزب از سوی جناح‌های مختلف از دو خاندان خود را نشان داده، اوضاع را بدتر کرده است.

عدم تحمل صدای مخالفان و احزاب اپوزیسیون از سوی دو حزب حاکم و استفاده از ابزار‌های مختلف برای ساکت کردن مخالفان نیز مشکل دیگری است که به نوشته موسسه واشنگتن، اقلیم کردستان را از داشتن یک جامعه دموکراتیک محروم کرده است.

موسسه واشنگتن بر این باور است که تمرکز آمریکا بر سیاست ضدتروریسم مانع از تبدیل شدن اقلیم کردستان به یک شریک درازمدت قابل اعتماد شده است، زیرا واشنگتن جدای از چشم بستن بر تلاش دو حزب برای قبضه کردن حکومت، اقدام به آموزش و حمایت از نیرو‌های امنیتی جداگانه دو حزب نموده است. این سیاست از نظر واشنگتن برای مقابله با القاعده و داعش ضروری بوده، اما چنین رویکردی پیامد‌های منفی برای اقلیم کردستان داشته که هنوز هم ادامه دارد.

این اندیشکده آمریکایی با اشاره به این که آمریکا در حال حاضر ماهانه ۱۷ میلیون دلار به نیرو‌های پیشمرگ در راستای مبارزه با داعش پرداخت می‌کند، از دولت آمریکا خواسته است پرداخت این مبلغ را منوط به اجرای اصلاحات در نیرو‌های امنیتی و نظامی از سوی دو حزب حاکم کند و از آن‌ها بخواهد نیرو‌های امنیتی و نظامی را از زیر یوغ دو حزب خارج کرده و آن‌ها را تحت نظارت حکومت اقلیم کردستان عراق قرار دهند.

از نظر موسسه وانشگتن، وضعبت اقلیم کردستان به وضعیت آن در سال ۲۰۱۴ که داعش ظهور کرد شباهت دارد، اما تنها فرق این است که این بار جامعه بین المللی برای نجات اقلیم کردستان وجود ندارد، زیرا تهدید داخلی است.

اندیشکده واشنگتن با اشاره به این که ایالات متحده آمریکا از سی سال پیش شریک کرد‌ها در عراق بوده، معتقد است این کشور می‌تواند احزاب کرد را وادار کند با ایجاد اصلاحات گسترده در زمینه‌های مختلف، از فروپاشی اقلیم کردستان جلوگیری کند، اما فقط اتحاد رهبران کرد عراق می‌تواند اقلیم کردستان عراق را از وضعیت وخیم کنونی آن نجات دهد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: