تا کی ایران باید بهای خودخواهی مدیرانی با پشتوانه لابی را بپردازد...
کد خبر: ۷۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵        27 July 2020


شنیده ها حاکیست ناصر تقی زاده مدیرعامل کنونی چادرملو در اعتراض به تشکیل کمیته انتصابات که یک الزام قانونی تلقی می شود به طور خود خواسته اقدام به ترک جلسه نموده است.

به نظر می رسد چنین وقایعی نشان از فاصله عمیق میان توسعه یافتگی و فرد محوری دارد.

برای رفع چنین وضعیتی معمولا شرکت های بزرگ در پی تحقق مبانی اصول حاکمیت شرکتی برای اجرای نقش کلیدی سهامداران در پیاده‌سازی اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها هستند.

این رفتارها در حالی رخ می‌دهد که مطابق اصول حاکمیت شرکتی و در اجرای تکالیف ابلاغی مجمع عمومی شرکت، تشکیل کمیته انتصابات در زمره الزامات قانونی است.

از سوی دیگر پای فشردن به رفتار سنتی که هرگونه حق انتخاب را در حوزه اختیارات مدیرعامل می‌داند، به نفی قوانین و روش‌های حاکمیت شرکتی مهر تایید می‌زند.

آیا  فقدان رابطه ضابطه‌مند میان سهامداران ،مدیریت و اعضای هیئت مدیره باعث تمرکزگرایی ، خودمحوری و افول شرکت‌های بزرگ نخواهد شد؟

پاسخ به این سوالات هرچه باشد این واقعیت را نفی نمی‌کند که ارکان شرکتها باید به الزامات قانونی و رعایت حقوق سهامداران توجه کنند.


آنچه محتمل است با توجه به تکرار چنین رفتارهایی واکنش هیئت مدیره چادرملو جدی خواهد بود و استعفای تلویحی تقی‌زاده احتمالاً پاسخ مثبت اعضای هیئت مدیره را در تحقق خواست سهامداران در پی خواهد داشت.
البته شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصاد کنونی قطعاً مماشات با رفتار منقبض مدیران سنتی را به معنای از دست دادن فرصت‌ها تلقی خواهند کرد.
با این وجود باید وضعیت آتی را به انتظار نشست.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: