وزیر راه و شهرسازی فضای پسابرجام را فرصت مغتنمی برای پروژه‌های بزرگ دانست که این فضا می‌تواند شرایط اشتغال گسترده‌ای را برای مهندسان فراهم کند.
کد خبر: ۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶        24 February 2016
به گزارش (ایسنا)، عباس آخوندی در همایش بزرگداشت روز مهندس اظهار کرد: در مقطع زمانی قرار داریم که در حوزه مسکن، شهرسازی و حمل و نقل، پروژه‌هایی یکی پس از دیگری در آینده افتتاح خواهد شد و فرصتی برای اشتغال مهندسان فراهم می‌کند.
 
وی افزود: نوسازی تمام ناوگان ریلی، هوایی، جاده‌ای، توسعه دریا، توسعه بنادر، توسعه پتروشیمی و فرودگاه‌های کشور در دوران پسابرجام این نوید را می‌دهد که فصل شروع پروژه‌های بزرگ فرارسیده است. این فضا شرایط را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و همچنین فرصتی برای اشتغال مهندسان است.
 
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اخلاق مهندسی اظهار کرد: اگر بخواهیم کشور در داخل و در منطقه درخشش داشته باشد باید به ارزش‌های فرهنگی و تمدنی توجه کنیم. تعهد، وفای به عهد و توجه به زیردست از جمله این مباحث است که باید در اخلاق مهندسی به آن پایبند باشیم.
 
آخوندی با بیان اینکه طی روزهای اخیر هیات وزیران برای اولین بار چارچوب اخلاق مهندسی را به تصویب رسانده گفت: به زودی می توانیم مباحث مربوط به اخلاق مهندسی را با کمک شما اجرا کنیم. اصلی‌ترین مساله بحث اخلاق و عدالت است که حوزه مهندسی باید به آن توجه داشته باشد.
 
وی همچنین در خصوص توسعه اقتصادی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم جزیره ثبات را در داخل کشور از توسعه و امنیت منطقه جدا بدانیم. وقتی به توسعه فکر می کنیم به یک بازار بزرگ می‌اندیشیم که این بازسازی متکی به تمام ظرفیت منطقه است نه فقط ایران. ما می‌توانیم ایران را تبدیل به کریدور شرق به غرب و شمال جنوب کنیم و جاده ابریشم را احیا نماییم.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اولین استراتژی ما برای بازخوانی توسعه ایران بازیابی نقش ایران در منطقه و جهان است و بدون این مساله نمی‌توان با یک سیستم بسته سیاست‌گذاری کرد.
 
وی با بیان اینکه پس از امضای برجام در مقطع حساسی قرار داریم گفت: من در این روزها به خود یادآوری می کنم که این فرصت معلوم نیست یک بار دیگر برای ملت ایران تکرار شود لذا باید تصمیمات بزرگی برای آبادانی ایران بگیریم و ما به عنوان مهندسان از اتخاذ تصمیم‌های بزرگ بترسیم.
 
آخوندی بازبینی تمدن ایران شهری را از جمله برنامه‌ها دانست و گفت: وقتی از ایرانشهر صحبت می‌کنیم منظور از سیحون تا خلیج فارس و از سند تا فرات است که در قلب این تمدن ملت ایران جای داشته است. تمام بزرگانی که ما از آن‌ها یاد می‌کنیم فراتر از چارچوب مرزهای کنونی ایران هستند و نکته مهم این است که ایران ما قلب ایرانشهر بوده است. مفهوم این حرف این است که اگر بخواهیم سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی را انجام دهیم باید ایران را در پهنه‌ای فراخ‌تر از مرزهای ایران ببینیم.
 
وزیر راه و شهرسازی حضور مهندس ترکان و مهندس بی‌طرف را در سازمان نظام مهندسی یک فرصت دانست و گفت: حضور این عزیزان برای سازمان نظام مهندسی یک افتخار است که با مشارکت این بزرگان امید می‌رود آینده بهتری را در این سازمان شاهد باشیم.
 
آخوندی دو مساله جابجایی و قابلیت زندگی را چالش‌های زندگی شهری عنوان کرد و گفت: در حوزه مهندسی ساختمان با دو مساله بسیار بنیادین مواجهیم که یکی امکان جابجایی کالا و انسان در شهر و سراسر ایران است که می‌بینیم جابجایی به مشکل جدی برای تمام کلانشهرهای ایران تبدیل شده است.
 
وی تاکید کرد: مساله دیگر قابلیت زندگی شهری است. تمام سکونتگاه‌های ایران از جهت آب و همچنین هوا با چالش جدی مواجه هستند که من و شما باید راجع به این دو مساله بسیار مهم فکر کنیم.
 
در پایان این مراسم با حضور آخوندی، ترکان و بی‌طرف از کامیار بیات باکو، محمد سعیدی‌کیا، حمید بهبهانی، محسن بهرام غفاری، علی ترکاشوند و سعید غفرانی که روسای اسبق سازمان نظام مهندسی استان تهران بودند قدردانی شد.
 
همچنین از پیشکسوتان عرصه مهندسی، محمدرضا سعادت، علی اکبر قربان کریمی، سیدرضا هاشمی، محمود محمد کریم، محمدباقر پیری وردین، موسی غلامحسینی، محمود رضا حقی فام، عباس شعیبی و شهریار افندی زاده تقدیر به عمل آمد.
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: