سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی؛
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: بر اساس سند همکاری، روابط ایران و چین در یک ریل‌گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدیدی می‌شود.
کد خبر: ۷۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷        13 July 2020
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سالگرد انعقاد برجام هستیم. پس از ۱۳ سال مذاکره، در ۲۳ تیر ۹۴ برجام امضا و یک هفته بعد قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شد.
 این توافق یک هفته بعد توسط شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ تائید شد. در ۲۱ مهر هم در سطح ملی اجرای آن توسط مجلس تایید شد و رهبری پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه مجلس و شورای امنیت، درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح کشور، دستوراتی را صادر و مصوبه شورای عالی امنیت را با رعایت الزاماتی تایید کردند.

وی ادامه داد: تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ، علی‌رغم اینکه برخی مسائل، برجام روند متعادلی داشت، اما پس از روی کار آمدن دولت، با اتخاذ مواضع غیرمسئولانه، دولت آمریکا از برجام خارج و در دو مرحله تحریم‌ها علیه ایران اجرایی شد.

موسوی اضافه کرد:به دنبال اجرای نامتوازن برجام و فشار‌های ناشی از تحریم‌ها با اعمال فشار به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی برای عدم همکاری با ایران و وضع تحریم‌های جدید، شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را تصویب کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به کاهش تعهدات هسته‌ای در پنج گام تصریح کرد: بر اساس گام پنجم که گام نهایی کاهش تعهدات بود، آخرین محدودیت‌های کلیدی برجام در زمینه تعداد سانتریفیوژ‌ها کنار گذاشته شد و برنامه هسته‌ای ایران از آن به بعد با محدودیتی عملیاتی مواجه نیست و براساس نیاز‌های فنی توسط سازمان انرژی اتمی پیش رفته است. در عین حال همکاری با آژانس طبق تعهدات پادمانی و اجرای دواطلبانه پروتکل الحاقی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه رژیم ترامپ براساس مسائل انتخاباتی به دنبال پیروزی در عرصه سیاست خارجی است و نابودی برجام را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ در مهر سال ۹۹، محدودیت‌های نظامی رفع می‌شود و رژیم ترامپ به دنبال تمدید این محدودیت‌ها است. رییس‌جمهوری در این باره، دستورات لازم را داده و وزیر خارجه طی مکاتباتی با دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ اتحادیه اروپا مواضع ایران را تشریح کرده است.

عصر حاکمیت قانون از بین نرفته است

موسوی ادامه داد: جامعه جهانی رژیم آمریکا را می‌شناسد. رژیم سلطه‌طلب آمریکا نمی‌تواند به دلیل سلطه بر نهاد‌های بین‌المللی مواضع غیرقانونی خود را پیش ببرد و عصر حاکمیت قانون برخلاف نظر ترامپ از بین نرفته است.

این دیپلمات درباره توافق ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا و چین به عنوان یک کشور مهم شرق آسیا دارای پیوند‌های مشترک تاریخی و روابط حسنه سنتی هستند. در سفر رییس‌جمهور چین به تهران، قرار شد طرفین نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی ایران و چین تعریف کنند و همکاری‌های دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد. بعد از آن چند پیش‌نویس تعریف شد و آخرین نمونه را وزیر خارجه به چین برد،

وی عنوان کرد: پیش‌نویس نهایی ایران تهیه شده که باید به طرف مقابل داده شود تا نهایی شود و براساس آن، توافقات امضا شده و روابط دو کشور براساس ریل‌گذاری جدید امضا شود. این توافق برای کشور‌ها و طرف‌های مختلف غیرقابل قبول است، زیرا فکر می‌کنند حلقه‌های فشار، تبلیغاتی و تحریم‌ها را بی اثر می‌کند که بیجا فکر نمی‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آماده چنین تفاهمی با کشور‌های دوست دیگر هستیم و می‌خواهیم روابط خود را نه مقطعی بلکه درازمدت تعریف کنیم، اما این هجمه‌ها قطعا ریشه خارجی دارد. اقدامات گروه‌های ضد انقلاب و اتاق‌های فکری که حاضرند شب و روز اقدامات را ما بررسی کنند، بر کسی پوشیده نیست، اما ملت ایران هوشیار است و تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز اظهارداشت: توضیحات لازم توسط سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است. بررسی‌های امنیتی انجام شده، ولی جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته و نمی‌توان قضاوت دقیقی مطرح کرد. فکر می‌کنم پس از جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی گزارش کاملی ارائه دهد و متناسب با یافته‌ها بعد از تحقیقات واکنش‌های لازم انجام شود.

موسوی در پاسخ به سوال ایرنا درباره فرمایشات روز یکشنبه رهبر انقلاب یادآور شد: داشتن نعمت رهبری و ولایت در کشور ما از نعماتی است که در این مواقع بیشتر قدرشان را می‌دانیم. فرمایشات رهبری در همه زمینه‌ها فصل الخطاب است. ضمن آنکه همه قوای مختلف استقلال دارند، دعوت به تعامل شوند و دولت و وزارت خارجه چه از قبل و چه الان آمادگی خود را برای تعامل و همکاری با نمایندگان مجلس اعلام می‌کند. ما از فرمایشات رهبری استقبال کرده و قدردان ایشان هستیم.

وی اضافه کرد: در وضعیتی قرار داریم که هر گونه شکاف داخلی موجب سوء استفاده دشمنان می‌شود. کشور در وضعیت حساسی است و هم با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم و به شدت درگیر کرونا هستیم و لازم است با همکاری همه قوا از این وضعیت عبور کنیم.


 خبر در حال تکمیل شدن...
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: