«پارسینه» از بورس تهران در روز شنبه، ۱۴ تیرماه گزارس می‌دهد:
شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۶ هزار واحد، معادل ۰.۳۷ درصد رشد کرد و جایگاه خود را در کانال یک میلیون ۶۴۵ هزار واحدی تثبیت کرد.
کد خبر: ۷۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳        04 July 2020

به گزارش پارسینه؛ بورس تهران امروز بر خلاف عمده روز‌های کاری در سه هفته اخیر، روند صعودی خود را به شکلی کم قدرت ادامه داد. شاخص کل بورس امروز در جریان چرخشی که در میانه زمان معاملات به وقوع پیوست، رشدی اندک را به ثبت رساند و این در حالی است که با افت شاخص کل هم وزن، کلیت بازار قرمزپوش شد. به این ترتیب، هر چند با به ثبت رسیدن حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه ایران، امروز یکی از پررونق‌ترین روز‌های تاریخ بورس بود، به نظر می‌رسد شاخص به آستانه اصلاح نزدیک شده باشد. افزون بر این، به نظر می‌رسد سیاست جدید بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی، موجب ارسال سیگنالی مبنی بر توقف روند صعودی نرخ تورم برای ماه‌های آتی شده باشد که به نوبه خود، به معنی کاهش هیجانات بورسی در دراز مدت نیز خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران امروز حدود ۶ هزار واحد، معادل ۰.۳۷ درصد رشد کرد و جایگاه خود را در کانال یک میلیون ۶۴۵ هزار واحدی تثبیت کرد. با این همه، شاخص کل هم وزن امروز معادل ۰.۴۳ درصد افت داشت که نشانه‌ای است از قرمزپوش بودن بخش عمده‌ای از نماد‌های حاضر در بازار.

بورس تهران، اما در حالی از سرعت رشد چشم گیر خود در روز‌های کاری سه هفته اخیر کاسته که بسیاری از معامله گران و ناظران، انتظار توقف روند صعودی بورس و ورود به فاز اصلاحی را داشتند. هنوز نمی‌توان به دقت پیش بینی کرد که آیا روند رشد شاخص معکوس می‌شود یا نه، اما به نظر می‌رسد بازدهی چند ده درصدی طی سه هفته اخیر که عمدتاً ناشی از افزایش بی سابقه نرخ دلار بود، بالاخره به سقف مقاومتی برخورد کرده که به نوبه خود نمایانگر فاصله گرفتن قیمت سهم‌ها از ارزش ذاتی آن‌ها است.

از دیگر سو، مجموع ارزش معاملات بورس امروز به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات فرابورس نیز به حدود ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که در مجموع به بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌شد. به این ترتیب، امروز از نظر میزان معاملات یکی از شلوغ‌ترین روز‌های کاری بورس تهران در تاریخ نیم قرن فعالیت آن بود و این موضوع در اختلال سامانه‌های معاملاتی برخی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های کشور هم قابل مشاهده بود. میزان اختلال‌ها در جریان معاملات امروز به حدی بود که گاهی اطلاع از قیمت لحظه‌ای معاملات عملاً ناممکن می‌شد.

در جریان معاملات امروز، نماد‌های «شپنا»، «پارسان» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های «وبملت»، «ومعادن» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بیشترین ارزش معاملات نیز به نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «وتجارت»، به ترتیب با ۹۴۶ میلیارد تومان، حدود ۸۷۴ میلیارد تومان و ۶۹۸ میلیارد تومان اختصاص داشت.

مالیات بر سود سهام منتفی شد

اما اگر به دنبال علل کند شدن روند صعودی رشد شاخص بورس تهران باشیم، احتمالاً علاوه بر بررسی روند تغییرات نرخ ارز و تصمیمات جدید بانک مرکزی، باید نیم نگاهی هم به بحث اخذ مالیات بر سود سهام بیندازیم.

در میان خبر‌های روز چهارشنبه هفته گذشته، زمزمه طرح موضوع اخذ مالیات از سود سهام، سود سپرده‌های بانکی و معاملات طلا، مسکن و خودرو به گوش رسید. با این همه، دست کم در مورد اخذ مالیات از سود سهام، این موضوع تکذیب شد و افرادی مانند محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با انتشار ویدئویی این موضوع را از اساس منتفی دانستند.

از دیگر سو، با وجود رشد نرخ دلار به شکلی بی سابقه و ورود آن به کانال ۲۱ هزار تومانی در جریان معاملات روز پنجشنبه هفته گذشته، به نظر می‌رسد این بار واکنش بورس به افزایش نرخ ارز، رشد بیشتر نبوده است. دلیل این موضوع را شاید بتوان در سیاست جدید بانک مرکزی برای افزایش بهره سپرده گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی دانست. بر این اساس، برای دومین بار در کمتر از ۱۰ روز گذشته، بانک مرکزی کف دالان نرخ سود را افزایش داد، به‌طوری‌که نرخ بهره سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی اکنون از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد با اجرای این سیاست که در کمتر از دو هفته پیش برای نخستین بار در ایران اجرایی شده، بانک مرکزی تصمیم دارد به شکلی بی سابقه جلوی روند رشد نقدینگی را سد کند.

ماحصل این موضوع، انتظار توقف روند صعودی تولید نقدینگی در کشور و در نتیجه، توقف روند صعودی تورم خواهد بود. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، آنچه موتور اصلی رشد شاخص بورس تهران بوده، صرفاً تورم و رشد قیمت دارایی‌ها است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: