رییس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو شرکت کرد
رییس جمهوری گفت: ما با مردم آمریکا و کسانی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و اعتراضات خود را به گوش می‌رسانند همدردی و کاخ سفیدی را که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند، محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۷۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱        04 June 2020

 حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه های وزارت نیرو در استان های بوشهر و آذربایجان غربی، ضمن اظهارهمدردی با مردم آمریکا که در اعتراض به کشته شدن مظلومانه جرج فلوید به خیابانها آمده اند، تاکید کرد: ایران به شدت این جنایت آمریکا و کاخ سفید را که فرمان این جنایتها را صادر می کند، محکوم می نماید.

رئیس جمهور گفت: در شرایطی که وضع آمریکا در یکی از بدترین روزهای تاریخ سیاسی و اجتماعی این کشور است، شاهدیم که چه ظلم بزرگی به سیاهپوستان و به همه مردم آمریکا می شود که از لحاظ سیاسی، تفکر کنونی حاکم بر کاخ سفید را مردود می‌دانند.

روحانی با بیان اینکه قتل جرج فلوید رابطه انسان ها با یکدیگر را در عرصه جهانی نمایان کرد، افزود: این ماجرا نشان داد وقتی یک مظلوم در دنیا کشته می‌شود، همه جهان به حرکت در می‌آید و مهم نیست فردی که کشته شده مسلمان، مسیحی، آمریکایی و یا غیر آمریکایی بوده بلکه مهم برای جهانیان این بوده که فردی در شدت مظلومیت و با وحشیانه‌ترین طریق کشته شده است و این همچنین نشان می دهد هنوز تا رسیدن به آن تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیا و پیامبر عظیم‌الشان اسلام بوده فاصله داریم.

رئیس جمهور با ابراز اظهار همدردی با همه مردم آمریکا که امروز با حضور در خیابانها دست به تظاهرات زده اند، تصریح کرد: ما جنایات آمریکا را به شدت محکوم می‌کنیم؛ جنایاتی که امروز در آمریکا واقع می‌شود و حاکمان کاخ سفیدی که فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه انجیل کتاب آسمانی و کتاب مقدسی است که همه مردم را به صلح، آرامش و انسانیت دعوت می‌کند، اظهارداشت: انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند و شرم‌آور است رئیس‌جمهوری که می‌خواهد علیه ملت خود اقدام کند، دست به کتاب آسمانی می‌برد و انجیل را بلند می‌کند و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است چرا که کتاب مقدس برای همه ما مقدس است و ما هم به انجیل و به عیسی مسیح احترام می‌گذاریم، این کتب آسمانی برای ما محترم و عزیز هستند، حالا هر کجا  و توسط هر پیامبری که از جانب خداوند بر او نازل شده است.

رئیس جمهور افزود:در شرایطی که امروز همه مردم جهان با خشم و نفرت به کاخ سفید نگاه می‌کنند، همه دوستداران ما در دنیا شاهدند که مردم ما با همه توان و برای افتتاح طرح های بزرگ به صحنه آمده اند و ان شاءالله اهدافی که مورد نظر ماست و آن تحولی که امام مدنظرش بود و دیروز مقام معظم رهبری آن تحول‌آفرینی امام و اندیشه تحول امام را بیان کردند، محقق شود و همگان شاهد ادامه این تحول در مسیر انقلاب اسلامی به دست مردم بزرگوار ایران باشند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نیازمندکمک مردم برای مدیریت مصرف آب و برق در کشور هستیم، گفت: با توجه به شرایط دشواری که امسال به دلیل بیماری کرونا با آن مواجه ایم، نباید بگذاریم در موضوع آب و برق با مشکل مواجه شویم.

رئیس جمهور اعلام خبر افتتاح ۱۸ واحد نیروگاهی تا پایان امسال را خوشحال کننده برای هم ملت ایران دانست و گفت: امروز یک واحد نیروگاهی ما در عسلویه با هزینه ۲هزار و ۲۴۰میلیارد تومان افتتاح شد. همچنین امسال ۹ سد در مجموع افتتاح می شود که سد اشنویه سومین سدی است که از ابتدای سال  افتتاح شد و ۶ سد دیگر تا پایان سال افتتاح و آبگیری ۹ سد دیگر هم آغاز خواهد شد.

روحانی به مراودات برق با کشورهای همسایه اشاره کرد و اظهارداشت:خوشحالم که در زمینه برق امروز یک مراودات خیلی خوبی با همسایگان خود داریم یعنی آن روزی که آنها نیاز دارند ما برق به آنها صادر می‌کنیم و روزی که ما نیاز داریم، از آنها برق می‌گیریم. این تبادل یعنی روابط با همسایگان ما فقط در دنیای سیاست مهم نیست بلکه در دنیای اقتصاد و فرهنگ و گردشگری، همکاری‌های علمی، فناوری، دانشگاهی هم خیلی مهم است.

رئیس جمهور گفت: به اعتماد من هیچ رابطه‌ای در سیاست خارجی مهم‌تر از رابطه با همسایگان نیست. ما ۱۵ همسایه داریم و باید یک روابط بسیار خوب و نزدیک با این ۱۵ همسایه برقرار کنیم چرا که موجب ثبات مرزها و امنیت ملی است و ما خوشبختانه از این ۱۵ همسایه با ۱۳ همسایه روابط خوبی داریم و با بعضی از آنها روابط ما بسیار نزدیک، صمیمانه، برادرانه و دوستانه است. متاسفانه یکی دو کشور در جنوب از مردم خوب ایران فاصله گرفتند والا ما آغازگر این فاصله نبودیم و همیشه می‌خواهیم با همسایگان‌مان روابط خوب و نزدیک داشته باشیم.

روحانی با اشاره به صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق گفت: ما آمادگی داریم گاز را به پاکستان، هندوستان و عمان صادر کنیم و البته توافق‌نامه‌هایی هم در این موارد به امضا رسیده و در عمل هم قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است و در زمینه برق هم همینطور است و ما یک ارتباط تنگاتنگی در این حوزه با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، عراق و کشورهای مختلف داریم یعنی برق را از آنها می‌گیریم و یا صادر می‌کنیم و در همین ارتباط در سفر وزیر نیرو به عراق توافقتنامه ای برای صادرات دوساله برق به عراق امضا شد.

 رئیس جمهور با قدردانی از نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: همه ما باید کمک کنیم تولید به حرکت در بیاید و مردم ما کاملا مطمئن باشند دولت علیرغم سختی‌ها با همه توان به اقتصاد و مسائل زیربنایی کشور توجه دارد و افتتاح های گسترده در سطح کشور بویژه در روزهای پنجشنبه در همین راستا است و امیدواریم هر روز ما در امسال روز تولید، جهش تولید، افتتاح طرح های بزرگ و روز نشاط مردم باشد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان نیز با گرامیداشت ۱۵ خرداد سال ۴۲  اظهارداشت: ۱۵ خرداد به عنوان روز تاریخی برای ما، نشانگر حضور، ایثار و فداکاری مردم برای انقلاب اسلامی است.

روحانی گفت: حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود و شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد به خاطر دستگیری حضرت امام به عنوان رهبر نهضت و مرجع بزرگ شیعیان، چنین حرکتی در سراسر ایران به وجود بیاید و مردم این چنین در راه نهضت اسلامی ایثار و فداکاری کنند.

در این مراسم، بهره برداری از طرحهای مهم سد اشنویه (چپرآباد) در استان آذربایجان غربی و واحد یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، پروژه‌های افزایش ظرفیت، توسعه و بهینه‌سازی پست‌های ۴۰۰ کیلوولت پارس، ۲۳۰۰ بوشهر۱، گناوه، صنعت بوشهر و ۴۰۰ پارس در استان بوشهر، به دستور روحانی آغاز شد.

همچنین در ابتدای این مراسم پس از ارائه گزارش اردکانیان وزیر نیرو از طرح‌های قابل افتتاح این وزارتخانه در استان‌های بوشهر و آذربایجان غربی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گزارشی از واحد یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه ارائه کرد.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت توانیر در ارتباط با پروژه‌های افزایش ظرفیت، توسعه و بهینه‌سازی پست‌های ۴۰۰ کیلوولت پارس، ۲۳۰۰ بوشهر۱، گناوه، صنعت بوشهر، ۴۰۰ پارس در استان بوشهر و معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز از روند تکمیل و آغاز بهره برداری سند اشنویه(چپرآباد) و اثرات این طرح بر منطقه، گزارش های جداگانه ای ارائه کردند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: