گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز سه شنبه، ۱۳ خرداد ماه
شاخص کل بورس امروز با رشد حدود ۴۰ هزار واحدی معادل ۴.۰۹ درصد، بار دیگر مرز یک میلیون واحدی را رد کرد.
کد خبر: ۷۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳        02 June 2020

تحریریه پارسینه|محمد مهدی حاتمی؛ بورس تهران امروز و در آخرین روز فعالیت در هفته جاری، بسیاری را شگفت زده کرد و البته، بودند کسانی که پیش بینی شان در مورد آغاز دوباره روند صعودی در بازار سرمایه ایران درست از آب درآمد. با عبور دوباره شاخص از مرز یک میلیون واحدی، حالا هدف گذاری برخی معامله گران برای شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی و حتی یک میلیون ۵۰۰ هزار واحدی در یک تا دو ماه آینده آغاز شده است. این در حالی است که جهت گیری‌های تقریباً بی سابقه بانک مرکزی موجب شده بازار‌های رقیب بورس با کاهش بازدهی مواجه شوند. علاوه بر این، خبر‌ها از افزایش قیمت سیمان طی هفته آتی حکایت می‌کنند و به این ترتیب، بعد از افزایش قیمت برخی محصولات دارویی، پتروشیمی و خودرویی، حالا دارندگان سهام سیمانی‌ها هم انتظار رشد قیمت سهام را خواهند داشت.

شاخص کل بورس امروز با رشد حدود ۴۰ هزار واحدی معادل ۴.۰۹ درصد، بار دیگر مرز یک میلیون واحدی را رد کرد و در کانال یک میلیون و ۲۸ هزار واحدی آرام گرفت. به این ترتیب، در پایان معاملات در یکی از پر بازده‌ترین روز‌های بورس در چهارماه اخیر، حالا به نظر می‌رسد که احتمال بازگشت شاخص به زیر مرز یک میلیون واحد چندان زیاد نباشد.

همه راه‌ها فعلاً به بورس ختم می‌شوند

شاخص کل هم وزن نیز امروز ۲.۸۳ درصد رشد کرد و این در حالی است که مقایسه رشد شاخص کل و شاخص کل هم وزن، نشان از بالاتر بودن رشد لیدر‌های بازار در قیاس با کوچکتر‌ها دارد. ارزش معاملات بورس امروز به ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس نیز به ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. مجموع معاملات ۱۹ هزار میلیارد تومانی در بورس و فرابورس به نوبه خود نشانه‌ای از آب شدن یخ تردید‌ها در میان معامله گران است.

برخی تحلیل گران معتقدند بازدهی بازار سرمایه در سایه حمایت‌های دولت همچنان در مقایسه با بازار‌های رقیب طلا، ارز، مسکن و خودرو بی رقیب است و حتی با وجود اصلاح حدود ۱۲ درصدی شاخص کل طی هفته‌های اخیر، بورس اولی‌ها هم بازار دیگری با این میزان از بازدهی سراغ ندارند و در نتیجه، همه راه‌ها فعلاً به بورس ختم می‌شوند.

سیاست‌های بانک مرکزی چگونه به تقویت بورس می‌انجامند؟

از مهم‌ترین اتفاقات هفته‌های اخیر در اقتصاد ایران که به همین اندازه برای فعالان بازار سرمایه هم حائز اهمیت است، جهت گیری‌های جدید بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم است. حدود دو هفته پیش، رییس کل بانک مرکزی از سیاست جدید این نهاد موسوم به «هدف گذاری تورمی» رونمایی کرد که برای نخستین بار توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد. عبدالناصر همتی امروز، اما در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد و قسمت‌هایی از این طرح را با وضوحی بیشتر به نمایندگان توضیح داد.
مهم‌ترین بخش از سخنان همتی ناظر به علت العلل تورم در ایران بود که به باور او، ناشی از جنس رابطه میان دولت و بانک مرکزی است. برخی شواهد جسته و گریخته نشان می‌دهند که احتمالاً برای نخستین بار در ایرانِ پس از انقلاب، ممکن است تعیین رییس کل بانک مرکزی به شیوه‌ای فراقوه‌ای صورت بگیرد و به این ترتیب، بانک مرکزی استقلالی بیش از پیش پیدا کند و موفق به کاهش نرخ تورم شود.

از دیگر سو، پیش بینی بانک مرکزی این است که در صورت تداوم شاخص‌های کلان اقتصاد ایران بر سیاق کنونی، نرخ تورم هدف در کشور به ۲۴ درصد برسد. همتی همچنین از کاهنده بودن نرخ سود در بانک‌ها خبر داد و به کاهش قیمت ارز در کشور، به دلیل سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی هم اشاره کرد. تمام این موضوعات، در میان مدت به نفع بازار سرمایه خواهند بود و موجب هدایت نقدینگی به سمت بورس می‌شوند.

افزایش قیمت در خدمت بازار سرمایه

در این میان، بالاخره سیمانی‌ها هم مجوز افزایش قیمت گرفتند و هر چند هنوز جزئیاتی از افزایش قیمت تولیدات کارخانجات سیمان منتشر نشده، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از توافق این انجمن با وزارت صمت بر سر افزایش قیمت سیمان خبر داده است. جزئیات دقیق این موضوع هم پس از تعطیلات این هفته روشن می‌شود.

به این ترتیب، پس از لغو تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی محصولات دارویی در ابتدای هفته جاری، ابلاغ دستورالعمل تعیین قیمت ۸ محصول غیرمشمول قیمت گذاری ایران خودرو و تعدیل سود سهام نماد‌های پالایشگاهی، حالا با افزایش قیمت محصولات سیمانی، بخش بزرگی از سهم‌های بنیادی در بازار شاهد رشدِ ناشی از افزایش قیمت خواهند بود. این موضوع به نوبه خود، می‌تواند تداوم رشد شاخص در روز‌های آتی را هم تضمین کند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: